Gå til innhold
Terka

Western Mountainering - GWS vs MF ytterstoff?

Anbefalte innlegg

9 timer siden, tronn skrev:

På lengre tur vil jeg nok skaffe meg en dampsperrepose.

Har tenkt på konseptet en del, og jeg har lurt på noe:

- Om dagen bruker jeg ett sett ull til forflytning, dette er fuktig av svette.

- Om natten og i camp skifter jeg til tørt ull. Dette brukes bare i camp.

Vil ikke campsettet jeg sover i bli fuktig av svette/kondens dersom man bruker dampsperrepose? Fukten fra kroppen slipper ikke ut i posen og «pustes» ut (eller blir i dunet), men ligger i nattøyet i stedet.

Eller er det snakk om så lite fukt at det tørker på kroppen når man er ute av posen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg fått med meg. Men blir ulltøyet man sover i, og bruker i camp, vått om man sover i damsperrepose? I praksis, ikke teori. Det er vel nok av medlemmer som har prøvd ut dette.

Ble litt OT her nå pga. meg ☺️

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier som vanlig: Velg en sovepose på Cumulus sine sider, MVA trekkes fra i siste steg før bestillingen bekreftes. De slår warmpeace på pris, kvalitet og spesifikasjoner, kan velge lengde bredde, stoff, dunkvalitet etc. Tror ikke man får bedre pris på dunposer, med mindre man finner veldig gode tilbud.

Jeg har både warmpeace og cumulus. De varer kanskje min levetid, men hvis jeg skulle kjøpt på nytt ville det blitt 2 stk cumulus poser. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Terka skrev:

Det jeg egentlig spør om da er om 170 cm omkrets / økning på 3,5 cm bredde ift en pose på 163 cm bredde vil være merkbart ift kulde og tomrom/luft som må varmes opp inne i soveposen.

Dette tror jeg er ett spørsmål som er så vanskelig å vite fasiten på at svar du får i beste fall vil være gjetninger ;)

Personling ville jeg uten tvil valgt den posen som gir best comfort og minst mulighet for kuldebro (!). Litt ekstra volum tror jeg kun gir teoretisk lavere comforttemp, soveposen ligger tross alt «flatt» det meste av natten og ikke «oppblåst». Så det er kanskje ikke noe større luftmengde inni posen allikevel i praksis?

En mindre pose vil vel helst gi lavere vekt og volum. Kuldebroer merker man ihvertfall godt!

🤔🤔🤔🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Alaska cumulus 1300 tro jeg det var. Den har doble saksede H-kammer. Det blir som to poser utenpå hverandre uten gjennomgående sømmer, det er nesten umulig å lage en kuldebro helt gjennom den posen, for den «indre posen» er ett knepp mindre enn den «yterste posen» 👍

Endret av Marius Engelsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stillestående luft isolerer. Jeg tror ikke man skal henge se for mye opp i innvendig volum. Det blir vel mest sånn på labratorienivå man kan måle dette, tipper jeg.

Men som sagt, jeg bare gjetter villt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Terka skrev:

de turene hvor man kryper rett inn i posen med skallklær og dunjakke på.)

Hva slags turer er dette? Klatring med soving i veggen eller noe sånt? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
47 minutter siden, Terka skrev:

Vel, det også. Eller alpine (vinter)turer med en del klyving og/eller ski hvor man er mer eller mindre i bevegelse hele tiden frem til man kryper inn i soveposen.

Noen slike turer kan være med kun liggeunderlag og sovepose og overnatting på en hylle/liten flate. Ande turer med et en-duks telt for værbeskyttelse (bildet nedenfor). Turen opp&ned er målet og soveposen er et "verktøy". Campliv og komfort har da lav prioritet ift vekt og volum på sekken som skal bæres/fraktes en del høydemeter.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Nå blir det kjempe off-topic, fordi jeg synes dette er kult, og kanskje det opprinnelige emnet er ferdigsnakket? :)

Hva er minimum av utsyr du klarer deg med i sekken, dersom det er snakk om en overnattingstopptur hvor værmeldingen er kjent?

- Sovepose, liggeunderlag, telt, dunjakke, liten brenner, liten kjele, drikkeflaske/camelback, tisseflaske, litt lett mat, hodelykt, repkit, spade, ulltøy til natten?

Hadde selv en slik topptur sist år, men jeg tok med alt «det vanlige» til vintertur, så sekken ble for tung til at skigåingen ble noe gøy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.