Gå til innhold
  • Bli medlem

Western Mountainering - GWS vs MF ytterstoff?


Terka

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fotogubbe skrev:

Ja, lett å tenke at det bare er fotenden, men også i bredden da en litt bredere sovepose øker det totale rommet som skal varmes opp. Jeg vurderer/vurderte en WM MegaLite, som blir romslig til meg. Denne har en WM-rating på -2. Experten på XC Sports antydet at for slanke meg ville ratingen ligge på rundt 0.

Jeg både skjønner og er enig i at for stort volum generelt i posen vil gi mer luft å varme opp. Men utgangspunktet (brukeren) er viktig. Megalite som du testet har 163 cm omkrets i skulderhøyde, akkurat det samme som den jeg testet og fant nær perfekt omrkets for meg. Du bør gå ned i omkrets mens for meg blir det litt trangt når jeg nærmer meg 150 cm omkrets. 

Det jeg egentlig spør om da er om 170 cm omkrets / økning på 3,5 cm bredde ift en pose på 163 cm bredde vil være merkbart ift kulde og tomrom/luft som må varmes opp inne i soveposen.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Terka skrev:

Det jeg egentlig spør om da er om 170 cm omkrets / økning på 3,5 cm bredde ift en pose på 163 cm bredde vil være merkbart ift kulde og tomrom/luft som må varmes opp inne i soveposen.

Dette tror jeg er ett spørsmål som er så vanskelig å vite fasiten på at svar du får i beste fall vil være gjetninger ;)

Personling ville jeg uten tvil valgt den posen som gir best comfort og minst mulighet for kuldebro (!). Litt ekstra volum tror jeg kun gir teoretisk lavere comforttemp, soveposen ligger tross alt «flatt» det meste av natten og ikke «oppblåst». Så det er kanskje ikke noe større luftmengde inni posen allikevel i praksis?

En mindre pose vil vel helst gi lavere vekt og volum. Kuldebroer merker man ihvertfall godt!

🤔🤔🤔🤔

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

En mindre pose vil vel helst gi lavere vekt og volum. Kuldebroer merker man ihvertfall godt!

🤔🤔🤔🤔

Det er noe av grunnen til at jeg vil velge litt bredere posen enn WW UltraLite da den ble litt pølseskinn. Blir posen så trang at fyllmaterialet trykkes sammen, kan kuldebroer oppstå. MegaLite er litt romsligere og jeg velger den bredden av de samme grunner som du skrev i ditt innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt tankespill og påstander rundtfyllmateriale og bredde på soveposer.

Dun former seg bedre etter kroppen enn syntet, ergo skal det i teorien bli mindre tomrom å varme opp da dunposen slutter bedre rundt kroppen!

Påstand: Mindre tomrom gir en varmere sovepose!

Hvis man har en litt romslig sovepose og ligger mye urolig, vil tomrommet da bli negativt i forhold til varme?

Hvis man har en sovepose som er akkurat, og man ligger mye urolig, vil du da risikere å klemme fyllmaterialet flatt? Tenker fra et kne, en albue eller andre kroppsdeler (ikke tenk koffert)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Alaska cumulus 1300 tro jeg det var. Den har doble saksede H-kammer. Det blir som to poser utenpå hverandre uten gjennomgående sømmer, det er nesten umulig å lage en kuldebro helt gjennom den posen, for den «indre posen» er ett knepp mindre enn den «yterste posen» 👍

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Terka skrev:

Det jeg egentlig spør om da er om 170 cm omkrets / økning på 3,5 cm bredde ift en pose på 163 cm bredde vil være merkbart ift kulde og tomrom/luft som må varmes opp inne i soveposen.

For å sitere den alltid relevante superhelten Captain Obvious: Det er ikke den varme lufta inni posen som er den store utfordringen, det er den kalde lufta på utsiden ;) 

Altså er problemet med å ha en pose som er større enn nødvendig at det utvendige arealet av posen, som er eksponert mot de kjølige varmeslukende omgivelsene, også blir større - og derved blir også varmetransporten ut av posen større enn den trenger å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt to sider av samme sak da Captain Obvious? ;) Det mest konstante (forhåpentligvis) er kroppen inni. og større indre voum på posen gir større ytre overflate. Dette opp mot kuldebroer pga sammenpressing av pose/dun ved for liten pose (som de andre nevner) er det som jeg ønsker å finne en god balanse på.

 

1 time siden, Fotogubbe skrev:

Det er noe av grunnen til at jeg vil velge litt bredere posen enn WW UltraLite da den ble litt pølseskinn. 

@Fotogubbe Det er vel Alpinelite som tilsvarer Ultralite best og ikke MegaLite? (Alpinelite har samme temp spec som Ultralite, og samme bredde som Megalite.)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Terka skrev:

Er ikke det litt to sider av samme sak da Captain Obvious? ;) Det mest konstante (forhåpentligvis) er kroppen inni. og større indre voum på posen gir større ytre overflate. Dette opp mot kuldebroer pga sammenpressing av pose/dun ved for liten pose (som de andre nevner) er det som jeg ønsker å finne en god balanse på.

 

@Fotogubbe Det er vel Alpinelite som tilsvarer Ultralite best og ikke MegaLite? (Alpinelite har samme temp spec som Ultralite, og samme bredde som Megalite.)

Stemmer det @TerkaTenkte megalite da den passer bedre til sommersesongen, men som du skriver er det Alpinelite som tilsvarer Ultralite best.

Ville nok gåttfor Alpinelite eller Ultralite da de har større bruksområde. Har prøvd Ultralite i 6'0, som er akkurat i bredde og lengde. Skulle det ha blitt Ultralite måtte det blitt 6'6 som også har en bredde på 152cm. Tror jeg ville funnet meg best tilrette i Alpinelite da jeg liker å snu meg i posen og ikke med posen.

Endret av Fotogubbe
Rettet 132 til 152cm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Er ikke det litt to sider av samme sak da Captain Obvious? ;) Det mest konstante (forhåpentligvis) er kroppen inni. og større indre voum på posen gir større ytre overflate. Dette opp mot kuldebroer pga sammenpressing av pose/dun ved for liten pose (som de andre nevner) er det som jeg ønsker å finne en god balanse på.

Tja, det henger jo sammen ;) Men poenget er at volumet i seg selv er bortimot nøytralt i et energiregnestykke, mens det som virkelig teller er isolasjonstykkelse og ytre overflateareal.

Jeg ville sagt at en godt designet pose som man akkurat greier å skvise seg inn i, ikke bør gi sammenpressing av dun og ha minimert ytre overflateareal. Men jeg kan jo heller ikke se bort fra at slik sammenpressing faktisk kan skje - i så fall reduseres isolasjonstykkelsen, som definitivt er viktig i energiregnskapet.

En pose som er større enn du trenger, har også større ytre overflateareal enn nødvendig - og dette er som sagt også definitivt viktig i energiregnskapet. Det "energinøytrale" ekstravolumet kan imidlertid gi deg økt liggekomfort. Du har også muligheten for å kompensere for det økte ytre overflatearealet med å øke isolasjonstykkelsen - altså benytte ekstravolumet til å ta på ekstra klær når det er behov for det.

Jeg  foretrekker selv poser som gir meg litt luft å bevege i, det oppfatter jeg som komfortabelt. Så kan jeg ofre litt komfort med å ta på mer klær dersom det blir kaldt - får heller akseptere et snev av tvangstrøye-følelse av og til, for å slippe å fryse :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for smal, ikke for bred, ikke for kort, ikke for lang...

Jeg tror ikke man skal henge seg for mye i 5cm her eller 5cm der. 

Men jeg er rimelig sikker på at det er mange måter kamrene i soveposen kan komprimeres selv om du ikke ligger oppå dem. Som f.eks vridninger i posen, press fra innsiden eller utsiden.

Dagsformen har vel så mye å si for om du vil fryse ved nedre comforttemp eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

@Fotogubbe Det er vel Alpinelite som tilsvarer Ultralite best og ikke MegaLite? (Alpinelite har samme temp spec som Ultralite, og samme bredde som Megalite.)

Dette stemmer @Terka. Og dette er en meget fin pose for bruk fra tidlig vår til sen høst. Jeg bruker denne også gjennom sommeren.

Er man litt mer frysen, så er versalite en ganske like pose med litt mer varme. Min samboer har den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både VM Puma og VM Megalight. Synes det er deilig med litt space. Er nå på min andre Megalight og kan ikke få fullrost den. Min erfaring er at VM er konservative i temp. angivelsen. Puma’en er så varm at jeg må ha ned mot 10-15 kalde før jeg vurderer den. Skulle jeg valgt kun en pose ville jeg gått for Alpinlight som er veldig anvendelig og lett hele året utenom de kaldeste vinternettene. Fryser du lett kan du se bort fra min erfaring. Jeg bruker ML’en 95% av turene, men da meg reinsdyrskinn på toppen av 9cm exped og cellepast i bunn i pulksesongen. Ev med lakenpose inni. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zafe60 skrev:

Har både VM Puma og VM Megalight. Synes det er deilig med litt space. Er nå på min andre Megalight og kan ikke få fullrost den. Min erfaring er at VM er konservative i temp. angivelsen. Puma’en er så varm at jeg må ha ned mot 10-15 kalde før jeg vurderer den. Skulle jeg valgt kun en pose ville jeg gått for Alpinlight som er veldig anvendelig og lett hele året utenom de kaldeste vinternettene. Fryser du lett kan du se bort fra min erfaring. Jeg bruker ML’en 95% av turene, men da meg reinsdyrskinn på toppen av 9cm exped og cellepast i bunn i pulksesongen. Ev med lakenpose inni. 

Jeg sikler veldig på en MegaLite :) I hvor mange minusgrader har du brukt den uten at den er kald?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ligget under åpen himmel kun med godt underlag i minus 8 i nærheten av Stigstuv. Det var med den forrige ML som da var rimelig godt brukt i rundt 10 år. Det må sies at da var det relativt lite vind og måneklart. I telt har det vært 10-12 minus utenfor, men uten fyring. Hunden og meg i Hilleberg Allak3. Har jeg nok på undersiden skal det mye til før jeg blir kald, men dette er individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎08‎.‎2019 den 11.41, Tessatroll skrev:

No skal eg ikkje spore av fullstendig (slik eg eigentleg har lyst til 😬)  men spørje, om det er mange som har opplevd kollaps av dunpose i en problematisk grad, pga fukt innanfrå over tid? 

Ikke dunpose, men dunjakkekollaps.. Men jeg har nok en del mer fukt på overkroppen på dagtid enn jeg ville hatt en normal natt i en pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og å kapre min egen tråd. ;) 

Utgangspunktet for trådenvar at eg vurderte posene WM Kodiak MF (temp: - 18) og WM Lynx GWS (temp: -23)

Nå har jeg solgt 3sesongs pose for høst/vår med t-lim på -11 grader og vinterpose med t-lim på - 26 grader, og må erstatte med noe. 🙈

Vurderer da WM Versalite som tresesongs, og evt. en "passe" vinterpose  med temp grense rundt minus tyve (WM Lynx), eller Versatile + Halite Overbag. ELLER evt. bare WM Kodiak om denne vil funke opp mot litt over null grader.  (Har en egen "sommerpose" for varmere temperaturer).

Hva mener folket er en et godt valg mtp å få dekket soveposebehov fra ensifra plussgrader og et stykke ned på noen og tyve minus?

WM Versatite:

  • Vekt: 905g / 1855g med Halite Overbag
  • WM Rating: -12 C / - 26 med Halite Overbag?
  • Loft Spacing: 17 cm
  • Ytterstoff: Extremelite (nylonstoff i 12 denier)
  • Passform: Mummy, Skulder - 157cm,  Hofte - 135cm,  Fot - 99cm

WM Kodiak:

  • Vekt: 1245g  / 2195g med Halite Overbag
  • WM Rating: -18 C / - 32 med Halite Overbag?
  • Loft Spacing: 18 cm
  • Ytterstoff: Microlite XP  (20 denier Microfiber med 400 thread count.)
  • Passform: Mummy Bred, Skulder -  170cm, Hofte -  147cm ,Fot - 104cm

WM Lynx:

  • Vekt: 1590g (/ 2540g med Halite Overbag)
    WM Rating: -23 C (/ - 37 med Halite Overbag?)
    Loft Spacing: 22 cm
  • Ytterstoff:  GWA (Gore Windstopper)
  • Passform: Mummy, Skulder - 157cm, Hofte - 137, cm Fot - 99cm

 Halite Overbag:

  • Vekt: 950 g
  • T Comf: +7 C / T.Lim: + 3 / Legger til ca 14 grader i to-pose system.
  • Passform (Ca mål): Skulder - 180 cm, Fot 120-130cm

 

En, to, tre... ? Hva mener turfolket er en fornuftig kombinasjon for å dekke soveposebehov fra sen høst/tidlig vår og et stykke ned på vintertemperaturer? 🤔

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Terka skrev:

Hva mener turfolket er en fornuftig kombinasjon for å dekke soveposebehov fra sen høst/tidlig vår og et stykke ned på vintertemperaturer? 🤔

 

Hva med WM Antelope GWS eller Apache GWS, og en Halite overbag?

Jeg har en Versalite og det er en super digg pose, men jeg skulle ønske jeg hadde GWS stoff slik at den ikke ble så fuktig. Feks fra kondens eller rim fra pust. 
Egentlig ikke noe nevneverdig problem hittil, men dog har jeg ikke fått prøvd posen i krevende omstendigheter over en lengre periode.

Selv har jeg poser som dekker fra varmt til kaldt. 
- Ajungliak Oppdal (fiber) ned til minus 5-6’ish
 - WM Summerlite ned til minus 3’ish 
 - Zpack quilt ned til minus 7’ish
 - WM Versalite ned til minus 13’ish
 - WM Puma GWS ned til minus 32’ish
 
Jeg er relativ varm av meg, så det er Summerliten og Zpack quilten som blir mest brukt. Sover som oftest med ulltøy og så bruker jeg i 99% av nettene en STS Reactor liner i posen. 
 

Versaliten oppleves for meg som enormt varmere enn Summerliten, og bildet nedenfor viser at det tross alt er litt forskjell i "loft" på de 😬
(Jeg bruker en kile på Versaliten, både for å få litt ekstra plass, samt at den oppleves som litt kaldere når jeg kan slippe inn litt luft i posen)

8B9B0F9A-5DB4-4BDC-A9E1-A17C0025D542.thumb.jpeg.c46cd2a534bd6ea389886e390a986c2a.jpeg


Jeg har oppleve fullstendig kollaps av Summerlite’en en gang, og det var min egen feil. Under en telt tur i Østmarka med eldste jenta så ble vi overrumplet med tett sludd og lavere temperaturer en hva det var meldt. Da vi kom frem til plassen vi skulle telte viste det seg at fyrstikkene var gjennombløte, så bålet vi skulle varme oss på samt tørke klærne på, ble aldri noe av... Istedenfor hoppet vi tidlig i posene, der jeg tenkte jeg skulle greide å ta en Lars Monsen og tørke ulltøyet på kroppen, i posen. Våknet litt utpå natten av at jeg frøys noe helt grønn jævlig. 
Posen var som ett vått pølseskinn, null loft. Fikk på meg en flisjakke som hjalp litt, men det ble lite og ingen søvn den natten 😂

Etter den gangen har jeg aldri sovet med ulltøy som har vært en anelse fuktig/våt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Walle skrev:

Hva med WM Antelope GWS eller Apache GWS, og en Halite overbag?

Antelope / Apache har de ikke inne der det er aktuelt å handle så de modellene utgår.

3 timer siden, Walle skrev:

Hva med WM Antelope GWS eller Apache GWS, og en Halite overbag?

Jeg har en Versalite og det er en super digg pose, men jeg skulle ønske jeg hadde GWS stoff slik at den ikke ble så fuktig.

Versatile kommer ikke i GWS, kun i Extremelite. (mulig det går an å spesialbestille.) https://www.westernmountaineering.com/sleeping-bags/specification-chart/

Badger GWS med WM temp rating på -10°C og 168 cm skulderbredde kan jo være et alternativ til Versalite (157 cm skulderbredde/-12°C temp rating).

Mulig det blir Versalite + Halite Overbag i denne omgang 🤔 Og så får jeg drømme om en Lynx GWS til senere en gang. 

Ang. det å legge seg med våte klær i posen, jeg har alltid med er tørt sett ullklær som backup når det ikke er sommersesong, disse brukes også i soveposen. (Jeg prøver å aldri ta med våte klær inn i dunposer, bortsett fra de turene hvor man kryper rett inn i posen med skallklær og dunjakke på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hva slags turer er dette? Klatring med soving i veggen eller noe sånt? :) 

Vel, det også. Eller alpine (vinter)turer med en del klyving og/eller ski hvor man er mer eller mindre i bevegelse hele tiden frem til man kryper inn i soveposen.

Noen slike turer kan være med kun liggeunderlag og sovepose og overnatting på en hylle/liten flate. Ande turer med et en-duks telt for værbeskyttelse (bildet nedenfor). Turen opp&ned er målet og soveposen er et "verktøy". Campliv og komfort har da lav prioritet ift vekt og volum på sekken som skal bæres/fraktes en del høydemeter.

FB_IMG_1572507459354.jpg.e4e0a4fdd0d95e627febb090b2b43291.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Terka skrev:

Vel, det også. Eller alpine (vinter)turer med en del klyving og/eller ski hvor man er mer eller mindre i bevegelse hele tiden frem til man kryper inn i soveposen.

Noen slike turer kan være med kun liggeunderlag og sovepose og overnatting på en hylle/liten flate. Ande turer med et en-duks telt for værbeskyttelse (bildet nedenfor). Turen opp&ned er målet og soveposen er et "verktøy". Campliv og komfort har da lav prioritet ift vekt og volum på sekken som skal bæres/fraktes en del høydemeter.

FB_IMG_1572507459354.jpg.e4e0a4fdd0d95e627febb090b2b43291.jpg

 

Nå blir det kjempe off-topic, fordi jeg synes dette er kult, og kanskje det opprinnelige emnet er ferdigsnakket? :)

Hva er minimum av utsyr du klarer deg med i sekken, dersom det er snakk om en overnattingstopptur hvor værmeldingen er kjent?

- Sovepose, liggeunderlag, telt, dunjakke, liten brenner, liten kjele, drikkeflaske/camelback, tisseflaske, litt lett mat, hodelykt, repkit, spade, ulltøy til natten?

Hadde selv en slik topptur sist år, men jeg tok med alt «det vanlige» til vintertur, så sekken ble for tung til at skigåingen ble noe gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hva er minimum av utsyr du klarer deg med i sekken, dersom det er snakk om en overnattingstopptur hvor værmeldingen er kjent?

Se denne videoen av Steve House (Alpinist, klatrer, forfatter av " Training for the new alpinism"/"Training for the uphill atlete"/etc.), her bruker han en 30 liter sekk:

 

Seff. mange varianter avhengig av type tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.