Gå til innhold
  • Bli medlem

Reklamasjon på Keb


Olamann

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Fjällräven Keb-bukse høsten 2017, og i våres oppdaget jeg at glidelåsen på den en ene lufteklaffen hadde røket, uten at jeg kunne erindre noen form for ytre påvirkning. Jeg avviser ikke at det kan ha skjedd, men jeg mener at en bukse til bruk i friluft som er priset til nesten 3000 kroner burde tåle "litt".

Jeg sendte derfor en mail med spørsmål til forhandleren om dette var noe jeg kunne reklamere på, og fikk som svar at jeg skulle sende dem buksa. De skulle deretter avgjøre om det var innafor, og jeg ble forespeilet en tidsramme på to-tre uker. Da jeg ikke hadde hørt noe etter en måned fulgte jeg opp med en ny mail hvor jeg spurte hvordan de lå an. Noen dager senere fikk jeg som svar at de "venter på en avklaring på om dette er en reklamasjon". Nå er det gått enda en måned, og jeg har vært uten buksa i hele sommer. Jeg har atpåtil måttet investere i en ny bukse, da jeg ikke hadde noen alternativer til den jeg har.

Er dette akseptabel saksbehandlingstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en telefon inn. Å bruke så lang tid på noe slikt er ikke innafor. Ikke nøy deg med en mail, ta en telefon, eller bedre, om du har mulighet så ta en tur innom kjeden og ta det videre da.

Siden det nettopp har vært sommerferie og slikt så kan en jo forvente noe lengre tid enn vanlig, men 2 måneder er mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved reklamasjon har du krav på erstatningsprodukt dersom reparasjonen (avhjelp) tar mer enn en uke.

Sitat

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30

Endret av Prebb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en liknende sak på en brenner som ikke fungerte som den skulle.

Ba om låneprodukt da jeg skulle på ny tur en uke etter at jeg oppdaget feilen, fikk beskjed om at det var uaktelt, men at jeg kunne kjøpe en ny og få hevet kjøpet på den første dersom reklamasjon ble godkjent. 

Kjøpte ny, og fikk etter noen uker avslag på reklamasjon. Klaget på avslaget da den nye brenneren jeg kjøpte ikke hadde samme problem. Etter 3 purringer lot jeg tiden gå, før jeg krevde å få heve kjøpet da butikken ikke hadde ytt avhjelp innen rimelig tid. Dette gikk de etterhvert med på.

Forstår ikke hvordan seriøse forhandler kan holde på slik, jeg er hvertfall ferdig med den aktuelle kjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har nå fått svar om at jeg ikke kan reklamere på denne glidelåsen, og jeg det kan jeg forsåvidt godta. Likevel finner jeg det helt fullstendig urimelig at det skal ta to måneder å finne ut av dette, og at jeg skal være uten buksa mi halve sesongen. Jeg har reklamert på svakheter ved andre friluftsprodukter, og da har det tatt en-til tre dager å få det avklart. 

Spørsmålet er om jeg har noen rettigheter her, i og med at jeg synes det er vanskelig å bestride avgjørelsen om at dette ikke kan reklameres på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Olamann skrev:

Takk for svar! Jeg har nå fått svar om at jeg ikke kan reklamere på denne glidelåsen, og jeg det kan jeg forsåvidt godta. Likevel finner jeg det helt fullstendig urimelig at det skal ta to måneder å finne ut av dette, og at jeg skal være uten buksa mi halve sesongen. Jeg har reklamert på svakheter ved andre friluftsprodukter, og da har det tatt en-til tre dager å få det avklart. 

Spørsmålet er om jeg har noen rettigheter her, i og med at jeg synes det er vanskelig å bestride avgjørelsen om at dette ikke kan reklameres på. 

Du har to års reklamasjonsrett, forhandler sitter på bevisbyrden. Hva er grunnlaget til at de avviser en reklamasjon?

Du kan foreslå en minnelig løsning, de sender en ny glidelås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2019 at 8:16 AM, Marius Engelsen said:

Jeg hadde så lyst på nye Fjellreven klær, men jeg gikk for Norrøna. Ikke fordi jeg tror Norrøna har bedre kvalitet, tverr imot, men fordi kundeservice og garantiperioden til Fjellreven er helt på minimum i forhold til hva som er lovlig.

Det er flere som har klaget på Fjellrevens kundeservice, og hvis de er vanskelige er det dumt av dem, de taper på det på sikt (som du nettopp har bevist). Synd, for det meste av Fjellreventing jeg har brukt har holdt god kvalitet, typisk funksjonelle produkter uten dill og dall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 12.56, Marius Engelsen skrev:

Du har to års reklamasjonsrett, forhandler sitter på bevisbyrden. Hva er grunnlaget til at de avviser en reklamasjon?

Du kan foreslå en minnelig løsning, de sender en ny glidelås?

De mener den har hengt seg fast i noe og blitt ødelagt, noe som sikkert er riktig. Men burde ikke en slik bukse tåle dette? Jeg har ellers noen småhull i baken på buksa, og de mener derfor den er "godt brukt". Buksa har vært i bruk ved max 30 anledninger, og har ingen slitasje ellers. 

Forhandleren tilbød seg å reparere glidelåsen mot betaling. Med tanke på at de har sitti på buksa mi i hele sommer foreslo jeg per mail i går at de gjerne kan by på reparasjonen kostnadsfritt. Har ikke fått svar enda, men så tar det gjerne tre dager før jeg får svar fra denne butikken.

Endret av Olamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite at jeg aldri skal kjøpe Fjellrevenprodukter. Takk til Olamann for at jeg slapp å erfare slik elendig kundeservice selv. 

OT: Røyk i sommer en glidelås på lomma på min 4 år gamle og svært godt brukte Norrøna Svalbard Pant. Norrøna tok i mot buksa i butikken sin, sendte den et sted hvor den fikk ny glidelås og sendte den til meg i posten i løpet av en drøy uke. Alt helt gratis! 

 

EDIT: Ser det i dette tilfellet løste seg for TS og at det var Komplett Fritid som var problemet, ikke Fjellreven.

Endret av SnorreL
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i kontakt med Fenix Outdoor, moderselskapet til Fjällräven. De kunne fortelle at den aktuelle forhandleren - Komplettfritid.no - ikke lenger er kunde av dem, og heller ikke har tatt kontakt angående denne reklamasjonen. Fenix Outdoor ba meg sende buksen til dem og lovet å enten reparere eller erstatte den alt ettersom. 

Stor tommel opp for Fjällräven og Fenix Outdoor så langt. Og hold dere for guds skyld unna Komplettfritid.no :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Olamann skrev:

Da har jeg vært i kontakt med Fenix Outdoor, moderselskapet til Fjällräven. De kunne fortelle at den aktuelle forhandleren - Komplettfritid.no - ikke lenger er kunde av dem, og heller ikke har tatt kontakt angående denne reklamasjonen. Fenix Outdoor ba meg sende buksen til dem og lovet å enten reparere eller erstatte den alt ettersom. 

Stor tommel opp for Fjällräven og Fenix Outdoor så langt. Og hold dere for guds skyld unna Komplettfritid.no :)

Fenix Outdoor er vel den norske importøren av fjellreven? Eller er det feil?

Uansett, bra jobbet! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Fenix Outdoor er vel den norske importøren av fjellreven? Eller er det feil?

Uansett, bra jobbet! :) 

Det er nok feil, ja :)  Fenix Outdoor eier varemerket Fjällräven, samt Hanwag, Primus og et par andre.  https://www.fenixoutdoor.se/vara-varumarken/ De har norsk kontor på Lillehammer. 

Det er vel nesten bare i Norge vi har selvstendige aktører som Helsport, Bergans, Norrøna og Alfa. Salomon og Arcteryx er f.eks eid av samme, finske selskap. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Olamann said:

Det er nok feil, ja :)  Fenix Outdoor eier varemerket Fjällräven, samt Hanwag, Primus og et par andre.  https://www.fenixoutdoor.se/vara-varumarken/ De har norsk kontor på Lillehammer. 

Det er vel nesten bare i Norge vi har selvstendige aktører som Helsport, Bergans, Norrøna og Alfa. Salomon og Arcteryx er f.eks eid av samme, finske selskap. 

 

Swix kjøpte Helsport i 2017. Men jeg tror de tre andre du nevner fortsatt er selvstendige produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ny oppdatering.

Fenix Outdoor har nå sendt meg ny bukse. Intet annet enn positivt å si om hvordan jeg har blitt mottatt der. Konklusjonen må bli at det ikke er Fjällräven som behandler kundene sine dårlig, men enkelte forhandlere. 

Endret av Olamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, fikk selv ny caps av feinix outdoor. Fjellrevencaps i lys blå tålte ikke svette...

Men, fjellreven gir 2 års reklamasjonsrett mot fabrikkfeil på klærne (eks, Bergtagen eco shell), hos norrøna får du 7 år hvos du registrerer deg som loyalty kunde, i tillegg til goretex sin 5 års uavhengige tetthetsgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
14 timer siden, Jorwi skrev:

Noen andre som har opplevd at gamasje-kroken på Fjellreven Keb buksa har slitt seg løs fra tøyet? Begynner å skje med min nå..Hatt buksa i litt over 1 år og kanskje brukt gamasje-kroken maks 10 ganger..

Klipp den av, og sy den fast med strikktau på innsiden av buken i stedet. Funker like bra det. Jeg gjorde det samtidig som jeg lappet diverse hull og rifter i min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Vil dele en lignende erfaring: Fikk samme problem som beskrevet i denne tråden, glidelås på sideklaff ved høyre lår på litt over to år gammel Keb-bukse røk uten ytre påvirkning. Butikken tok kontakt med importør, som svarte at de ikke hadde ny, lik glidelås lenger. Jeg ble tilbudt å fikse glidelåsen selv i en sybutikk nedi gata på egen regning, siden garantien kun var to år. ..! I lys av erfaringene fra Olemann i denne tråden tok jeg da direkte kontakt med Fenix Outdoor, men de svarte aldri. Det er ganske dårlig. Holder meg borte fra Fjellreven-produkter fremover. Har hatt veldig gode erfaringer med reklamasjon og kundeoppfølging fra andre merker som Norrøna, Bergans og Arcteryx, så dette var veldig skuffende fra Fjellreven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.