Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-tex støvler som tåler fukt, finnes det?


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Finnes det noen Gore.tex støvler i prisklassen 2000-3000 som tåler å gå litt vått gress (når det ikke regner)... som ikke trekker til seg vann som en overivrig svamp? 

Mammut, Alfa, La Sportiva....... er veeeeldig glad i vann...... vet jo at lær/skinn er bedre, eventuelt gummistøvler, meeeeeen.....

 

 

 

(jepp... et snev av iroini,.... og en stor posjon irritasjon) 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd og deler irritasjonen. Har prøvd det meste opp gjennom årene. Nå går jeg, i sommersesongen, i et par Keen tursandaler. Jeg har kjøpt de litt store. Skiftet ut strikken med ordentlige lisser. I de har jeg et par gode ullsokker, et par goretexsokker, og et par tynne vanlige sokker utenpå, for å beskytte goretexsokkene mot slitasje. Det veier omtrent det halve av et par fjellsko. Det jeg mister av ankelstøtte har jeg igjen i en mer presis plassering av foten på steiner o. l. på grunn av lav vekt. Blir en anelse fuktig i sokkene etter en dag med myr/bekkevading, men ikke mer  enn i vanlige fjellsko i rimelig tørt lende, dvs jeg mener det er kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par Alfa støvler , og dette paret er vel mitt 3. par av denne typen . Joda , de har Gore-Tex membran også. Mine trekker ikke vann som en svamp. Likevel vil de etter noen timer i regnvær på Hardangervidda være fuktige , men det vil alle lærstøvler være. I sommer har jeg vasset bekker i sommer uten å bli våt med dem. Bruker gamasjer som beskytter toppen av dem mot vann som kan komme inni. Jeg gjør det samme før hver tur. Jeg begynner noen dager i forveien med å smøre inn støvlene med impregnering . I ganske tykke lag. Når jeg ser dagen etter at det er tørre flekker der alt er trukket inn , fyller jeg på mer impregnering akkurat her. Helt til jeg ser at det trekker ikke mer inn. Så tørker jeg støvlene rene med ei fille , og de er klar til noen våte dager. Jeg gjør forresten det samme med Lundehag støvlene mine , selv om disse egentlig bare blir brukt til jakt om høsten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt! Etter mange års prøving å feiling kom jeg også frem til at GTX sko i stoff er ubrukelig. Går man mye så slites de altfor fort ut, koster for mye og membranen går fort i stykker. Sikkert greit om du rusler noen småturer i løpet av sesongen men bruker du de mye og ofte så blir det håpløst. 

Du har egentlig to alternativer:

1. Kjøpe billigere, lettere og tynnere tøysko uten GTX membran. De slites like fort men koster en tredjedel sammenlignet med dyre GTX sko. Du blir våt på bena men de tørker raskt igjen. Dette er det alternativet jeg har brukt. Kombinerer da med å bruke Expeed camp tøfler i leir om jeg har våte sko. Skal jeg fiske eller drive andre aktiviteter så har jeg med vantette seal skinz sokker jeg bruker i kombinasjon med våte sko.

2. Kjøpe dyre kvalitet fjellstøvler i lær med GTX membran. Disse varer veldig lenge om du tar vare på de og membranen er godt beskyttet. Bakdelen er noe høyere vekt og litt klammere på varme dager. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sofasliter said:

Hva med Alfa Orre A/P/SNGTX?
Disse er vedlikeholdsfrie, og har gummi i stedet for lær.
https://alfa.no/orre-a-p-s-gtx-m

Passer mine føtter bra, og ganske lette.

Problemet med disse er at det er lagt inn tøy ventilering helt nederst mot sålen som du ser av bildene. Dette er et veldig svakt punkt på skoen og det er her membranen blir punktert av skarpe steiner og eller kvist og kvast. Siden dette punktet også er så lavt på skoen så vil det da sige inn vann her veldig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Alfa Berg Advanced. De har fungert fint. Lær der er satt inn med en Nubuckimpregnering og vannet perler fint av. Vasset en del med de, vadet Grøtåa bl.a . Men jeg har ikke gått timesvis med de i søkkvåte omgivelser riktignok. 
Har også Alfa Kvist. Det er kunstoff men det er perforert for å gi bedre lufting. Da kommer vann inn mot membran, det gjør at de kan føles kjølig. Fungerer fint om sommeren men jeg bruker de da også primært den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Goretex støvler som sådan finnes jo ikke, men du kan ha tekstilstøvler med eller uten GTX eller annen "pirat"membran. Som regel vil det være nylon stoff med noe lær forsterking. Uten membran er de ikke tette i det hele tatt og vil suge vann. Med membran vil de være noenlunde tette inntil membranen gå i stykker, som regel før støvlene og i bøyet over tærne.  De allerfleste støvler bortsett fra de militære og Lundhaugs har en eller annen polstring og for for behageligheten. 

Lærstøvler uten membran kan holdes noenlunde tette med mye smurning og lærstøvler med membran er nok så vanntette - også over en hel dag. Går membranen i stykker her, har du stadig en lærstøvle som er noenlunde tett ved god smurning. Min erfaring tilsir at membran holder best i støvler av god kvalitet.  Noen pirat-membrane er (minst) like bra som GTX. 

Nå har jeg ikke skåret støvler tvers over, men en av hundene kappet en finger av mine veldig bra hansker med GTX. Da undret jeg meg litt for ytterst var noe tekstil med lærforsterking, så et varme/skumfor, så membranen, så innerfor. Dvs. at al skummet/isolasjonen ville bli vått. Hvis membranen var ytterst ville dette ikke skje. De sætter nok membranen innerst for at kroppsvarmen skal være med på å drive fukten gjennom membranen (noe med damptrykk). Nå mener jeg ikke at membraner puster veldig bra, men det er jo meningen. Jeg tenker, at støvler sikkert har samme lag-oppbygging. Dette besvarer for så vidt spørsmålet ditt. Altså må det ytterste tekstillag impregneres med noe ( funker vanligvis ikke noe særlig bra)eller lær smøres.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Salewa støvler som er utslitt allerede(kjøpt sent i fjor høst) og de var langt fra å imponere med tanke på tetthet også. Bestemte meg derfor å kjøpe lærstøvler i stedet, kjøpte Meindl støvler hos Vandreskoen på Lillehammer i går og gleden var stor da jeg fikk vite at det er støvler som man kan skifte såler på. Passer jeg bra på de, så bør jeg ha støvler lenge 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Støtter at Meindl er høykvalitets støvler! GTX'en holder med al sannsynlighet hele støvlens levetid!Fås også i bred passform. Men kun få selger de i Norge nå. Og Dyre. Noe billigere i Tyskland, hvis du skal dertil.

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 15.36, Freebird skrev:

Crispi Valdres er laget i lær, men vekten er fortsatt ganske lav. De hadde nok stått høyt på min liste om jeg skulle hatt nye halv-høye støvler i dag.

Jeg kjøpte først Crispi Valdres, som er ganske lette og med god passform. Har ikke brukt dem enda, men skeptisk til pløsa som delvis er i Gore-Tex. Kan man vasse over en bekk eller elv uten at vann trenger inn i pløsa? Må teste dem etterhvert. Jeg har også nye Crispi Besseggen som jeg tror bør holde vannet ute. Ikke mange grammene tyngre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper bare brukte Crispisko på Finn. Knallgode. Har sprukket opp litt pg jeg har ikke vært flink til å smøre, men de er likefullt tette som bare det. Det siste paret kostet meg 400 kr, så ikke brukt ut i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2019 den 19.44, Egrab skrev:

Finnes det noen Gore.tex støvler

----------

som ikke trekker til seg vann som en overivrig svamp? 

 

På 4.8.2019 den 20.09, Blaser skrev:

Ser at du glemte Millet i oversikten @Egrab

Gikk en våt tur med nevnte sko.  Parret økte fra 1 kg til 1,4 kg.

Måtte teste litt her nå. 😂

4 år gamle og godt brukte La Sportiva fjellstøvler.

Vekt før vann: 740 g

20190813_193924.thumb.jpg.2fc26126190d2164f572ae4a53fc1828.jpg

20190813_193926.thumb.jpg.ef41fdaf41388bf9070da2f86b39610a.jpg

Senket dem ned i vann i en og en halv time.

20190813_193958.thumb.jpg.23d8bd770e1eddb0768832fe223dd86e.jpg

Ble litt for mye vann så de lakk inn vann igjennom en søm jeg har reparert (sydd) selv oppe på mansjetten/skaftet. Måtte tømme ut vann av skoen etterpå pga dette. (Vekta øker også pga dette.)

 

Vekt etter 1,5 time i vann: 886g

20190813_205359.thumb.jpg.2eeafec864e48e03d8d9cf77c6bc99ac.jpg

20190813_205401.thumb.jpg.23919cde21c7b8efe1b3d713068f66d5.jpg

Vektøkning 146g. (inklusiv fukt/vann innvendig)

 

 

 

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.