Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano - Old Town Penobscot 164


Knut S

Anbefalte innlegg

Annonse
3 timer siden, Knut S skrev:

Takk for svar. Da regner jeg med at dette er en reklamasjonssak ovenfor butikken?

Selv om jeg ikke er noen ekspert på kanoer og kano konstruksjoner, tviler sterkt på at dette er en reklamasjonssak! Dette er samme problem som solslyng på jenbanelinjer. Har sett dette på mange forskjellige typer kanoer, som blir lagt i sola. Legg den i vann, så blir det borte. :)

Kanoen er bygget ved en viss temp, eks. +20 C og ved stor temperaturøkning utvider alt materiale seg, mer eller mindre. Og da "slår" flater seg, hvis ikke alt kan bevege seg fritt. Vet ikke hva denne kanoen er byggt av, men materialer som bl.a. plast, glassfiber, m.m., også alu- kanoer utvider seg. Bare lufttemp. på 30 grader kan forårsake dette og legger en kanoen i sola, kan temperaturen raskt  bli 50 +/-. og da blir det store utslag.

 

Endret av Tiur3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, og ser poenget ditt. Men hvor mye skal man egentlig godta av slike avvik i materialene? Det skal sies at kanoen hadde ujevnheter når den ble pakket ut også, og ikke kun etter å ha ligget i solen. Kanoen står nå i garasjen, med en helt annen temp enn ute i solen, og ujevnhetene er der fortsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2019 den 12.33, Knut S skrev:

Skjønner, og ser poenget ditt. Men hvor mye skal man egentlig godta av slike avvik i materialene? Det skal sies at kanoen hadde ujevnheter når den ble pakket ut også, og ikke kun etter å ha ligget i solen. Kanoen står nå i garasjen, med en helt annen temp enn ute i solen, og ujevnhetene er der fortsatt. 

Jeg vet ikke om det er noe feil med din kano, ville bare påpeke at bulker i kanobunn ikke er uvanlig, når kanoen er på land :) Spessielt når temperaturen i kanoen, er vesentlig høyere enn da den ble produsert. Og din kano, har jo lite med forsterkninger (en eller flere langsgående kjøler) i bunn, som ville hjulpet noe. 

Jeg ville i alle fall tatt med kanoen til et vann (med normal temp. og lagt den på vannet. Kanskje en prøvetur. Eller bare fylle den med en del vann og la den ligge med vannet i  (ca 5 min.), så kunne du ta den opp og se da. Er det fremdeles bulker, er det kanskje grunn til å klage. Ville ikke vært så bekymret om det er litt bulk, i den konstruksjonen. Det påvirker nok ikke bruksegenskapene noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Old Town Penobscot 17 RX, den er laget i royalex og er nok litt stivere. Min er ikke slik i det hele tatt, men den får litt oilcanning hvis det sitter to tunge voksne personer på setene i kanoen uten noe bagasje i midten.

Jeg ser de fleste plastkanoer er litt sånn som din, men allikevel er det bedre enn kanoer med kjøl. Kjøl er en veltegenerator i elv/strøm man kan ta nedi.

Ser ikke ut som det er så mye på din, pelican kanoer som har lagt i solen ser jeg fullstendig deformert, de smelter og krøller seg fullstendig.

Hør med forhandler, send de bilder og si du synes kanoen ser deformert ut og se hva de svaret tilbake. Er den ok på vannet, med en bag i midten, så er det sikkert ikke noe å bry seg med (tror jeg).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.