Gå til innhold
  • Bli medlem

Handle fra Danmark en "risikosport"?


Hege P.

Anbefalte innlegg

Ja, jeg undres. Ikke på grunn av butikken, men på grunn av det danske postvesenet, eller hvem det nå er som skal frakte en vare over til Norge.

Jeg har også opplevd tidligere at en ordre fra Danmark har havnet på kryss og tvers i Danmark før den til slutt havner tilbake til butikken, men her er den siste opplevelsen:

Jeg var ute etter ei spesiell veske som jeg ikke kan finne i Norge, derfor klikket jeg meg inn på min vanlige bushcraftbutikk i Danmark. Handelen gikk selvsagt greit, men pakken lot vente på seg. Til slutt kontaktet jeg butikken, som fant ut at pakken var på vei tilbake til dem. Butikken sendte ny vare øyeblikkelig, slik at jeg skulle spare litt tid der. Dette er snart tre uker siden, og i følge sporingen har pakken enda ikke nådd fram til befrakter fra butikken (Pakkens data er sendt til GLS IT systemet; pakken er ikke kommet i GLS besiddelse endnu).

Kontaktet butikken igjen. Selger er noe forvirret nå, men antyder at pakken antakelig befinner seg på en eller annen tollstasjon. Siden vet ingen noe som helst, og sporingen sier jo ikke noe.

Presiserer at butikken alltid har vist glimrende service, så det er ikke butikken som er problemet. Men når pakkene enten fordufter under frakt eller sendes på kryss og tvers i Danmark som om de leter etter et sted som heter Norge uten å finne det, og derfor sendre pakken i retur til butikken, da blir det jo litt håpløst, hehe.

Og ja, mottakeradresse er korrekt og inneholder ordet "NORWAY".

Er det bare jeg som er uheldig, eller opplever andre noe lignende etter handel fra Danmark?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører mine danske kolleger river av seg håret i ren frustrasjon over at alt forsvinner. De er mer plaget enn oss. Og Sverige har det enda verre. Vi sender en del stæsj mellom oss her i Skandinavia. 

Fordelen er at de nå lett kan kvitte seg med farlig avfall, type radioaktivt ol, fordi det er garantert å forsvinne fra jordas overflate. Bortevekk. Kjekt. 

Jeg sender kun via DHL og FedEx btw. Det er aldri noe tull der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter til ut i neste uke før jeg etterlyser pakken igjen, i tilfelle den skal ligge til fortolling et sted. Men akkurat det er litt underlig synes jeg, med tanke på denne lille, billige veska. Langt dyrere varer har kommet raskt fram fra samme butikk før.

Det er jo litt fortvilende for den lille butikken også dette, for selv om de har glimrende service har det jo ikke noen hensikt å handle der når varen så ofte forsvinner eller blir grundig forsinket av uforståelige grunner. Er jo mye enklere å få en pakke fra Kina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta fraktfirma som DHL/UPS osv har bedra logistikk. Jeg bestilte varer fra USA, med USPS som forsendelse, 30/6 (riktig nok en søndag) og forsendelsen ble sporet via Canada, og jeg fikk hentemelding først 26/7. Pakken min hadde vært på farten i litt over 3 uker...

Når jeg bruker fraktselskapet, så går forsendelsen mye fortere, og det koster gjerne litt mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har også fått sendt varer fra Danmark, som jeg ikke kan få  Norge - og ofte til helt andre priser. Butikkene er nesten altid OK og de er jo handelsmenn, så man kan ofte gjøre bra avtaler mht pris/forsendelse mm.  Men mange sender IKKE til Norge fordi det er utenfor EØS og kan være mer krevende mht spedisjon/fortolling og det gidder de ikke. De sender som regel til Sverige, Grønland mm. men altså ikke Norge. I så fall bruker jeg et "depot" i Danmark som jeg så henter hos på harrytur. Jeg har omtalt dette et par ganger i DIY.

Jeg jobbet en periode i et norsk firma, som sender til hele verden, alt fra enkelt ting til hele paller. Vi brukte ulike speditører og fraktfirma avhengig av hvorhen, hvor rask fx. neste døgn i Singapore, og hvor stort. Norske Post hadde dengang et "svart høl" på sorteringen i Lørenskog, hvor mindre forsendelser ble oppslukt og forsvandt. Varer til en kunde i Danmark med samme postnummer som Biri (travbanen) måtte altid en tur til Biri og retur til oss uanset hvor stort vi hadde skrevet bynavn og DANMARK på.  DHL utmerket sig nok som det mest presise. Så det er altså ikke bare danske posten som er dårlig. Vanlige innenriks brev kommer som regel ganske sikkert frem, men privatiseringen hjelper ikke akkurat på dette.

Fikk noe sendt med UPS en gang, hvor det lynhurtig kom til Frankfurt, så til Norge, så frem med UPS-sjåføren til mig som ventet innenfor. Jeg var ca. 25 sekunder om å åpne døren! Da var han på vei ut av innkjøringen med varebilen og melding om at pakken var uanbringelig. Jeg så jo R... av han! Det var svært krevende å få den pakke levert fra UPS, hvor de foreslog, at jeg selv skulle kjøre til pakkesentret på Gardermoen. Det hadde jeg ikke i sinde. Dette er altså et generelt problem.

Derfor ble jeg imponert over en liten avmagnetiserings dings fra E-bay (70 kr.) og gratis forsendelse av mr. chinaman i Whang-ho faktisk sakte, men sikkert lå i posten etter ca. 14 dager. Og den virker! Ikke bruk den på kredittkortet!

PS.  Kjenner bare Friluftsland som butikk med ganske bra utvalg, kunnskap og servise - ikke som nettbutikk. GL er sikkert for forsendelse til Grønland - derfor uten moms. Ofte er det dyrere å få sendt til Norge enn fx. Sverige, selv om porto jo er den samme, hvis det er med posten

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering på denne snodige saken.

7. august ble det gjort et tredje forsøk på å sende denne pakken:

"Hej Hege

Mærkeligt, vi har desværre ikke flere i camo pt., skal jeg sende dig en i en anden farve med et andet fragtfirma?"


Jeg venter fortsatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.