Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers, Dovre og angst for å møte moskus


Agdestein

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i nærheten av Hjerkinn, og hadde egentlig tenkt å gå snøheimvegen videre mot snøheim og så reinheim -åmotdalshytta, men her ser det ut som det er en del restriksjoner; http://nasjonalparkstyre.no/Dovrefjell/Nyheter/Ferdsel-i-Hjerkinn-skytefelt-sommeren-2018/

Så da ser det ut til at jeg må gå til Kongsvoll og så videre mot Reinheim, og her er vel sjansen stor for å treffe på moskusen? Skal og sies at jeg har en Boxer som er hysterisk på alt av store dyr, kyr, hest og sannsynligvis også moskus 🙄

Noen som kan fortelle meg at dette kommer til å gå bra og at vi kommer helskinnet gjennom dette området? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra siden du linker til kan jeg ikke se at du ikke kan gå Snøheimvegen. Det står at det oppfordres til buss, men at det ikke er forbudt å gå. 

Skal ikke uttale meg om særlig om moskus og hund, men moskusen agerer vel bare hvis den føler seg truet? Går du på stien og sørger for å holde bikkja tett inntil deg slik at den ikke løper fritt eller stormer frem kan jeg ikke tenke meg at det skulle være noe problem. Er moskusen på stien får du bare ta en stor omvei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ost skrev:

Ut fra siden du linker til kan jeg ikke se at du ikke kan gå Snøheimvegen. Det står at det oppfordres til buss, men at det ikke er forbudt å gå. 

Skal ikke uttale meg om særlig om moskus og hund, men moskusen agerer vel bare hvis den føler seg truet? Går du på stien og sørger for å holde bikkja tett inntil deg slik at den ikke løper fritt eller stormer frem kan jeg ikke tenke meg at det skulle være noe problem. Er moskusen på stien får du bare ta en stor omvei.

Går innom hageseter eller hjerkinn fjellstue på veien, så får dobbelsjekke med dem. Men da tror jeg at jeg satser på snøheimvegen 🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia! Dette går helt sikkert fint, har gått der du skal tidligere, Mitt tips er å være veldig oppmerksom og prøve å spotte dyra så tidlig som mulig å så gå i en god halvsirkel rundt, det var det jeg gjorde da jeg kom inn en dal der det var moskus på flere sider og på stien, på tur fra Reinheim til Åmodtdals hytta, Å selvfølgelig ha hunden i bånd :)

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden er i bånd, som du plikter, er ikke dette noe problem! :) Du må bare holde tilstrekkelig avstand. Hadde vært værre om du var rypejeger (på høsten), med stående fuglehund. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Tom B skrev:

Heia! Dette går helt sikkert fint, har gått der du skal tidligere, Mitt tips er å være veldig oppmerksom og prøve å spotte dyra så tidlig som mulig å så gå i en god halvsirkel rundt, det var det jeg gjorde da jeg kom inn en dal der det var moskus på flere sider og på stien, på tur fra Reinheim til Åmodtdals hytta, Å selvfølgelig ha hunden i bånd :)

God tur!

Takk for svar 🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rigotta skrev:

Er det noen mindre sjanse for å treffe moskus langs Snøheimveien enn stien fra Kongsvoll til Reinheim?

Nei. Dyra flytter seg rundt men normalt er det mindre flokker i begge områder. 

På stien kongsvoll-reinheim er det god oversikt og det er lett å sjå dyra på god avstand. Det er i tillegg lett å trekke opp i høgda evt krysse elv for å gå rundt. Må seiast at eg aldri har gått med hund så veit ikkje korleis dei reagerar på hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tiur3 skrev:

Når hunden er i bånd, som du plikter, er ikke dette noe problem! :)Du må bare holde tilstrekkelig avstand. Hadde vært værre om du var rypejeger (på høsten), med stående fuglehund. 

 

Men hva med en hund som gneldrer og skal ta alt som er større enn en cocker spaniel? 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Agdestein skrev:

Men hva med en hund som gneldrer og skal ta alt som er større enn en cocker spaniel? 🥴

Her er noe generelle råd fra Dovrefjell rådet. De sier ikke noe om turgåere med hund, et burde de kanskje gjort.  Men ikke bagtelliser at du har med hund og at den kan vise agressitivitet. Hvordan moskussen liker det, vet jeg ikke. Har ikke støtt på den, når jeg har vært på jakt. 

http://www.nasjonalparkstyre.no/Documents/Dovrefjell dok/Informasjonsmateriale/Moskusbrosjyre endelig versjon.pdf

Men på sikt burde du kansje dempe den hunden din litt med dressur. Det er bare utidig og hunden stresser unødig. :) Boxere er tøffe og kan være ganske strideige, i følge bekjente. Men selv tøffe og sta hunder går det ann å gjøre noe med.  Å varsle er greit, men er det gneldring på alt som rører seg, så er det etter min mening - bare tull.

Endret av Tiur3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 14.53, Tiur3 skrev:

Her er noe generelle råd fra Dovrefjell rådet. De sier ikke noe om turgåere med hund, et burde de kanskje gjort.  Men ikke bagtelliser at du har med hund og at den kan vise agressitivitet. Hvordan moskussen liker det, vet jeg ikke. Har ikke støtt på den, når jeg har vært på jakt. 

http://www.nasjonalparkstyre.no/Documents/Dovrefjell dok/Informasjonsmateriale/Moskusbrosjyre endelig versjon.pdf

Men på sikt burde du kansje dempe den hunden din litt med dressur. Det er bare utidig og hunden stresser unødig. :) Boxere er tøffe og kan være ganske strideige, i følge bekjente. Men selv tøffe og sta hunder går det ann å gjøre noe med.  Å varsle er greit, men er det gneldring på alt som rører seg, så er det etter min mening - bare tull.

Okei, kanskje jeg overdrev litt for å være «morsom», men han er redd større dyr og kan finne på å bjeffe om de er for nær, noe jeg så klart stadig jobber med :) jeg har heller ikke noen umiddelbare planer om å gå så nært moskusen at han kan finne på å prøve å forsvare seg :)

Ellers, takk for gode råd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Agdestein skrev:

Okei, kanskje jeg overdrev litt for å være «morsom», men han er redd større dyr og kan finne på å bjeffe om de er for nær, :)

Er du sikker på ,at hunden er redd store dyr da?  :) Hvilket kroppsspråk viser den da?  Vanlige boxere er sjelden redd for hva som helst. Og tar jeg ikke feil, ble de opprinnelig avlet for å drive okser!  Her i nærområdet (Finnemarka) var bokser en av to hunder, som drepte (tror det var) 36 sauer.  Mange har problemer med de hundene, for eierene er ikke klar over at de er sta og tøffe. Og jeg kjenner til flere som er avlivet, for eierene rår ikke med dem. De trenger en god dressur. Så hvis ikke din er et unntak, så er den nok solid i hodet. :)  Er nok fornuftig å holde litt ekstra avstand til moskussen, når du har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Tiur3 skrev:

Er du sikker på ,at hunden er redd store dyr da?  :)Hvilket kroppsspråk viser den da?  Vanlige boxere er sjelden redd for hva som helst. Og tar jeg ikke feil, ble de opprinnelig avlet for å drive okser!  Her i nærområdet (Finnemarka) var bokser en av to hunder, som drepte (tror det var) 36 sauer.  Mange har problemer med de hundene, for eierene er ikke klar over at de er sta og tøffe. Og jeg kjenner til flere som er avlivet, for eierene rår ikke med dem. De trenger en god dressur. Så hvis ikke din er et unntak, så er den nok solid i hodet. :)  Er nok fornuftig å holde litt ekstra avstand til moskussen, når du har mulighet.

Godt mulig du har rett :) sta og tøff er han helt klart, og vi har hatt mange kamper i de 7 årene jeg har hatt ham. Men han er helt klart ikke av de tøffeste. 

Jeg kommer nok til å holde overdrevent god avstand om jeg skulle treffe på dem flere ganger på turen :) heldigvis ikke så mange dagene til vi er ute av moskusland :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigen Kongsvoll-Reinheim är helt säkert vackrare än Hjerkinn-Snøheim. Jag gick den på mitt första besök i Dovrefjell 1997. Då var det en rätt stor flock i en sidodal till stigen, men avståndet kändes betryggande. Det enda lite pirriga var när jag gick över ett backkrön någonstans mellan Reinheim och Åmotsdalshytta och plötsligt såg en ko med kalv på stigen,  lite väl nära. Men jag gick lugnt  i en vid båge utanför stigen och de visade inget intresse för mig. Med lämplig uppsikt ska det  vara problemfritt. Mina båda överiga turer i Dovrefjell har tagi sig andra vägar in, från Gjøra 2007 och Risan vid E6 2004 (mycket ensamt!) 

Endret av marmotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom oss trygt gjennom moskusland, møtte flere men Grimm overrasket og oppførte seg eksemplarisk! Bekymringene mine var helt bortkastet. I dag passerte han til og med kyr på nært hold uten å lage en lyd ❤️

Snøheim - åmotdalshytta anbefales dog ikke med hund! Steinrøys etter steinrøys, enorme steinrøyser! 

Jeg har dessverre valgt å avbryte Norge på tvers for i år. Forholdet og samboerskap gjennom 5 år har tatt slutt, og jeg ser ingen glede i å være på tur akkurat nå. Jeg kom halvveis, og starter på ann igjen her neste år.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Agdestein skrev:

Vi kom oss trygt gjennom moskusland, møtte flere men Grimm overrasket og oppførte seg eksemplarisk! Bekymringene mine var helt bortkastet. I dag passerte han til og med kyr på nært hold uten å lage en lyd ❤️

Så fint 😊👍

5 minutter siden, Agdestein skrev:

Jeg har dessverre valgt å avbryte Norge på tvers for i år. Forholdet og samboerskap gjennom 5 år har tatt slutt, og jeg ser ingen glede i å være på tur akkurat nå. Jeg kom halvveis, og starter på ann igjen her neste år.

Au da 😮🙁 det var trist å høre. Lykke til videre og håper du får glede av NPT igjen neste år. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2019 den 11.13, Tiur3 skrev:

Er du sikker på ,at hunden er redd store dyr da?  :)Hvilket kroppsspråk viser den da?  Vanlige boxere er sjelden redd for hva som helst. Og tar jeg ikke feil, ble de opprinnelig avlet for å drive okser!  Her i nærområdet (Finnemarka) var bokser en av to hunder, som drepte (tror det var) 36 sauer.  Mange har problemer med de hundene, for eierene er ikke klar over at de er sta og tøffe. Og jeg kjenner til flere som er avlivet, for eierene rår ikke med dem. De trenger en god dressur. Så hvis ikke din er et unntak, så er den nok solid i hodet. :)  Er nok fornuftig å holde litt ekstra avstand til moskussen, når du har mulighet.

Altså unnskyld meg men dette er 30-40 år gammel Nordenstam m.m. teori at hundene er så sta og tøffe og skal erobre verden med sin dominans og må løses med dressur. I dag vet man bedre om hund og atferd.Boxeren har som de fleste bruksrasene lidd av avl uten særlig fokus på mentalitet som har gått ut over nervene og dette vises gjerne først og fremst ved nettopp frykt. Når motet ikke står i balanse med resten av nervekonstitusjonen blir det krøll i topplokket. Utstillingsschæferen er et godt eksempel på akkurat dette. Livredd det meste og gnelder. 

Og hva har nå sauejakt med dette å gjøre? 

Beklager men følte for å svare på dette, diskuterer gjerne mentalitet på hund men da får det bli i en egen tråd.

  • Liker 4
  • Forvirret 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 11.8.2019 den 1.06, Joachim V skrev:

Altså unnskyld meg men dette er 30-40 år gammel Nordenstam m.m. teori at hundene er så sta og tøffe og skal erobre verden med sin dominans og må løses med dressur. I dag vet man bedre om hund og atferd.

Vet ikke om jeg skal le, eller gårte av dette du skriver i dine kommentarer.  Antar at Nordenstam har bevist sin kunskap om problem hunder i  mer enn en mansalder, så den kommentaren er vel ganske tullete. Og det er i første rekke skarpe- og problemhunder, som er oppgitt av andre (også såkaltede eksperter), har har skaffet han ryet. 

Men dette handler ikke om Nordenstam, men om dressur (og sosialisering) som fører til at en har kontroll på hunden, uansett metode! Kunne godt brukt andre begreper enn sta og tøffe, men det burde vel komme frem av mine kommentar også, hva jeg mente. Hunder som kan "gå på" hva som helst, har mot. Og hva en kaller det er uvesentlig. Hunder som er godt nok dressert, er ikke sta. Men jeg bruker likevel utrykket, da det er uerfarne folk som merker dette, eller skylder på dette. Til tross for at hunder, er forskjellige, som vi mennesker.

Folk skal ikke kunne mye om hunder, for å sortere ut de med dårlig psyke, allá "angsbitere".  Angstbitere kan angripe (og bite), når andre kommer innenfor "intimsonenen" deres og den er normalt på få meter. De oppsøker ikke bråk, de forsøker å unngå bråk/kamp. Vet ikke om Boxer har vært mer plaget av dårlig oppdrett, enn andre brukshunder. Og brukshundene er nok ikke de som har vært værst ute å kjøre. Da har nok klasiske utstillingshunder og poppulære familiehunder hatt et større problem. Som et eks., så var det et stort problem blandt Golden Rettriver på 70/80-tallet. Og ja, det gjalt også GSD, Dobermann, m.f., til og med små sofa-hunder.  Mitt ringe inntrykk av de boxerene jeg har sett, er at de har vært solide i hodet og ingen tegn til angst. Og noen av dem, har tatt kontrollen over eierene, med påfølgende biting og avlivning.  Undrer litt på din påstand om dårlig avel av Boxer. :) Selvfølging så har det vært manglende kunskap hos eierene, men det ser en når det gjelder en del andre raser også.

Sauejakt? Drap av ti-talls sauer, viser at det er både mot og skarphet. Og det var poenget med å nevne sauehistorien, trodde de fleste forsto det! :) De fleste udresserte hunder kan jage "vilt" (dyr, biler, syklister, m.m.), når det ikke er fare for dem selv. Men det er litt forskjell på dem og de som dreper ved biting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tiur3 skrev:

Vet ikke om jeg skal le, eller gårte av dette du skriver i dine kommentarer.  Antar at Nordenstam har bevist sin kunskap om problem hunder i  mer enn en mansalder, så den kommentaren er vel ganske tullete. Og det er i første rekke skarpe- og problemhunder, som er oppgitt av andre (også såkaltede eksperter), har har skaffet han ryet. 

Hadde den kunnskapen vært verdt å ta med i generasjonene videre så hadde den vel ikke blitt skrotet og glemt i Trysil utover 2000-tallet? Jeg gikk selv på det "oppgitt av andre" ryet og var på kurs der for en femten års tid siden. Pelsen kom hjem med åpne kjøttsår i halsen etter den dressuren du forherliger som blant annet innebærer aktiv bruk av kjettingstrup.

Sitat

Men dette handler ikke om Nordenstam, men om dressur (og sosialisering) som fører til at en har kontroll på hunden, uansett metode! Kunne godt brukt andre begreper enn sta og tøffe, men det burde vel komme frem av mine kommentar også, hva jeg mente. Hunder som kan "gå på" hva som helst, har mot. Og hva en kaller det er uvesentlig. Hunder som er godt nok dressert, er ikke sta. Men jeg bruker likevel utrykket, da det er uerfarne folk som merker dette, eller skylder på dette. Til tross for at hunder, er forskjellige, som vi mennesker.

Som over så handler det om utdatert forståelse av hund, derav Nordenstam. Og jeg traff jo tydeligvis bedre enn jeg hadde forventet sånn du nærmest bekrefter det med å følge opp med å sitere han og hans disipler. Dressur (og sosialisering) er vel og bra, flott og fint. Men er problemet frykt så bør en vurdere å se på litt andre tiltak det vare det jeg ville frem til. :) 

Sitat

Folk skal ikke kunne mye om hunder, for å sortere ut de med dårlig psyke, allá "angsbitere".  Angstbitere kan angripe (og bite), når andre kommer innenfor "intimsonenen" deres og den er normalt på få meter. De oppsøker ikke bråk, de forsøker å unngå bråk/kamp. Vet ikke om Boxer har vært mer plaget av dårlig oppdrett, enn andre brukshunder. Og brukshundene er nok ikke de som har vært værst ute å kjøre. Da har nok klasiske utstillingshunder og poppulære familiehunder hatt et større problem. Som et eks., så var det et stort problem blandt Golden Rettriver på 70/80-tallet. Og ja, det gjalt også GSD, Dobermann, m.f., til og med små sofa-hunder.  Mitt ringe inntrykk av de boxerene jeg har sett, er at de har vært solide i hodet og ingen tegn til angst. Og noen av dem, har tatt kontrollen over eierene, med påfølgende biting og avlivning.  Undrer litt på din påstand om dårlig avel av Boxer. :)Selvfølging så har det vært manglende kunskap hos eierene, men det ser en når det gjelder en del andre raser også.

Dette ble litt usammenhengende og det kan godt være bruksrasene ikke har vært verst ute å kjøre. Problemet er likevel at konsekvensene gjerne er mye større når mentaliteten rakner hos en brukshund. Ikke bare i skadeomfang men de signalene en sender ut i f.eks nabolaget ved å ha en mannevond brukshund er ikke like nusselig som en gneldrende ankelbiter. 

Sitat

Sauejakt? Drap av ti-talls sauer, viser at det er både mot og skarphet. Og det var poenget med å nevne sauehistorien, trodde de fleste forsto det! :) De fleste udresserte hunder kan jage "vilt" (dyr, biler, syklister, m.m.), når det ikke er fare for dem selv. Men det er litt forskjell på dem og de som dreper ved biting!

Hunder kan lett drepe sauer ved å jage de. Det er bevist gang på gang at Fido på 10 år som aldri har jaktet på noe likevel gjør det når situasjonen byr seg og da blir det ofte stygt. Det er av min oppfatning at de hundene som ikke har jakt i seg er genetiske avvik, den store majoriteten er potensielle sauedrepene, mot eller ei når de blokkerer i jakt. 

Endret av Joachim V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Joachim V skrev:

Hadde den kunnskapen vært verdt å ta med i generasjonene videre så hadde den vel ikke blitt skrotet og glemt i Trysil utover 2000-tallet? Jeg gikk selv på det "oppgitt av andre" ryet og var på kurs der for en femten års tid siden. Pelsen kom hjem med åpne kjøttsår i halsen etter den dressuren du forherliger som blant annet innebærer aktiv bruk av kjettingstrup.

Ja, mange røverhistorier om Nordenstam gitt !
Hørte endel slike på begynnelsen av 90 tallet fra folk som aldri hadde vært der.
Som igjen hadde hørt det fra andre som heller ikke hadde vært der!

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Joachim V skrev:

Dressur (og sosialisering) er vel og bra, flott og fint. Men er problemet frykt så bør en vurdere å se på litt andre tiltak det vare det jeg ville frem til. :) 

Dette ble litt usammenhengende og det kan godt være bruksrasene ikke har vært verst ute å kjøre. Problemet er likevel at konsekvensene gjerne er mye større når mentaliteten rakner hos en brukshund. Ikke bare i skadeomfang men de signalene en sender ut i f.eks nabolaget ved å ha en mannevond brukshund er ikke like nusselig som en gneldrende ankelbiter. 

Hunder kan lett drepe sauer ved å jage de. Det er bevist gang på gang at Fido på 10 år som aldri har jaktet på noe likevel gjør det når situasjonen byr seg og da blir det ofte stygt. Det er av min oppfatning at de hundene som ikke har jakt i seg er genetiske avvik, den store majoriteten er potensielle sauedrepene, mot eller ei når de blokkerer i jakt. 

Ser du vaser videre med Nordenstam. :( Nordenstam - er uinteressant! Men god og tilstrekkelig dressur - er interessant! :) Da jeg nevnte dressur og at hundene kunne være "sta og tøffe", angrep du med en gang med Nordenstam.,  uten at jeg nevnte noe om type dressur. :( Du må gjerne rakke ned på han (og andre) med dine historier, men de er uinteressante for meg. Jeg har ikke sittert Nordenstam, eller hans disippler. Bare referert til hans ry, så får ryet tale for seg selv på godt og vondt.  Men det er jo litt merkelig at du måtte ha hjelp med din hund, du som kan så mye om hunder.  :) Greit at du har lært noe i ettertid da, så du kan få til dressur uten eksperter.  :) For de er vel dressert?

"Andre tiltak"? Har hundene for dårlig psyke, bør de avlives! Uinteressant å diskutere dem.

Frykt ja, det kan nok spaltes opp noe. Men grovt sett, er det angstbitere og ikke nødvendigvis "mannevonde" hunder! Mannevonde hunder - mangler dressur! Så å blande dem inn i diskusjonen, er vel noe søkt. Og ja - mannevonde (eller veldig dominante) hunder, kan tiltrekke seg bråk fra andre urdesserte hunder og føre til at de angriper den "mannevonde". Men, så var det det med dressur da!  Ser nå bort fra "skarpe" brukshunder.

Ja - både folk og dyr kan skremme sauer så de omkommer ved fallskade, eller skade seg så mye at de senere dør av skadene. Så det kan nok også Fido på 10 år også klare, ved å jage dem. Men det var helt bevisst, at jeg skrev "dreper ved biting", sitat: "Men det er litt forskjell på dem og de som dreper ved biting!". Alle de 36 sauene hadde bittskader og kun noen få hadde overlevd angrepene og måtte avlives i ettertid. Og det hadde ikke Fido gjort, eller en angstbiter. Så dine bortforklaringer virker naive. Undrer også på hvor du vil, med angrepene mot dressur.  Trenger ikke hunder dressur?

Ser du avsluttingsvis nevner genetiske avvik. Ja gener, er gener og de kan dukke opp etter mange grenerasjoner med målrettet avel for utstilling og som familiehund. Men de tilhører skjeldenhetene og at de biter dyr til døde er nok også litt uvanlig. Det er ikke engang alle jakthunder, som har drapsinstingt, da de er avlet kun for å finne vilt. At du mener angstbitere og hunder med dårlig mot og manglende skarphet, dreper sau (ved biting) høres merkelig ut.  Har aldri hørt om at angstbitere deltar i en jagende flokk heller, til tross for at andre kan føle seg "tøffere" i en flokk. Tror de fleste hunder har et jageinstinkt, som ofte blir forklart med jaktinstinkt. Men så langt jeg vet, er det få av dem som dreper ved biting. Dette er uansett ikke poenget ved mine opprinnelige kommentarer og da ser jeg ingen grunn til å fotsette å diskutere dette! Mitt poeng var dressur, da fungerer også hundene tilfredstillende og er til lite bry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker så at det er en styrke å faktisk søke hjelp om man står fast på et problem. Jo mer man vet og kan, jo mer skjønner man også av hvor og når man selv kan få behov for hjelp/støtte av andre. Dette for å se en sak fra flere sider og få litt mer perspektiv på ting. Så jeg applauderer alle som søker hjelp/råd 👏🏻  Å si man er så flink at man ikke trenger noe fra noen, vitner bare om det motsatte. 

Når det er sagt så er ikke «bortskjemte» hunder min favoritt. Å få fremmede hunder hoppende opp i fanget eller vimsende rundt beina mine, er ikke noe jeg liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.