Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur Femunden - Ferangen


Anbefalte innlegg

hei!

om et par uker så tar jeg med meg gamlingen på en 6dagers padletur til Femunden. vi har aldri vært i femunden, så du kan tro vi gleder oss!

tanken var og ta dette veldig rolig, og padle oss nordover til Ferangen, vi skal fiske, drikke kaffe og fiske litt mer :)

men! er det en ting jeg er fryktelig dårlig på så er det og lokalisere rette fiskekort. noen som har god peiling på hvilke fiskekort vi må ha ifra synnervika og opp til Ferangen?

nå er gamlingen smålig dårlig til beins, så vi tar ikke noe dagstur med sekk vekk fra kanoen, men vil gjerne høre noe forslag til små utflukter, eller sideelver som er mulig og padle.

noe viktig vi burde tenke på med tanke på ruta vi skal ta? blir seks dager veldig mye og bruke på ruta?

kom veldig gjerne med innspill. hvilke fisk kan vi forvente oss der oppe?

mvh reisesyk Romsdaling

femunden.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.inatur.no/fiske/510a85d2e4b08594c88ee506

 

Dette fiskekortet dekker alt du trenger. Merk at det også er inkludert i Statskog sitt Norgeskort, hvis det er aktuelt å besøke andre områder inkludert i kortet senere i år. 

Jeg padlet fra Käringsjön i Sverige, ned til Femunden, opp til Feragen gjennom ruta du, og videre nesten til Røros tidligere i år. Det er kjempeflott det stykket dere skal padle, nyt det og ta god tid. Det er fire tømmerrenner dere skal ned gjennom. Bare den første, og korteste kan padles. De tre neste må dere bære, men det er god sti!

Hvis dere vil forlenge turen litt er Feragselva fantastisk vakker, og for det meste padlebar. Jeg er ingen dreven elvepadler, så jeg bar forbi to av strøkene. 

Seks dager er masser av tid, selv med avslappet opplegg. Vær ytterst forsiktig på selve Femunden. Pass godt på vindretningen (greit å ikke bli blåst vekk fra land hvis det blåser opp). Hold dere nærme land. Femunden går fra rolig til livsfarlig høye bølger på utrolig kort tid ved vind. Stykket mellom Femunden og Feragen kan padles nesten uansett vær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D har selv sett på det kortet der. Men hvordan er det med kort for den nordlige delen av ferangen? 

Feragselva er den i nordenden? 

Har selv sett på rute fra Käringsjön til Femunden. Mye bæring på den turen, og hvor lang tid trengte du?

også et spørsmål til. Hvor tykk sene bruker dere når dere fisker i Femunden? Jeg har 0,14sene som jeg bruker på vanna i mitt område. Men lurer på om dette blir litt smått i femundstraktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare se på det interaktive kartet til kortet på inatur. 

Hvis du padler rett vest når du kommer til Feragen (gjennom Feragshåen) så havner du tilslutt i Feragselva. Den renner ut i Håsjøen. Du kan dog ikke padle den oppstrøms, så da må du avslutte der eller padle videre mot Røros. Dere har god tid så det er jo mulig med en rundtur i Feragen og så Feragselva. Jeg har ikke padlet nordover i Feragen så kjenner ikke området. 

Antallet bæringee fra Käringsjön til Femunden avhenger mye av ruten, men noen blir det nok. Jeg padlet labyrinten til Öster-Rödsjön og bar derfra til Rogen, det ble en del bæringer. Derfra tok jeg meg opp Reva ril Revsjøen, over Styggsjøan til Litlsjøen, over Øvre Roasten, opp til Røvoltjønnan og ned ril Storvika i Femunden. Det ble omtrent 20 bæringer. Noen korte og greie, noen lange og slitsomme, men fortsatt greie, og noen satan helvete perkele til bæringer på 1 km gjennom steinrøyshelvete. Jeg brukte 11 dager på stykket til jeg nådde Femunden, men jeg tok meg god tid med dagsturer og overnattingsturer vekk fra vassdragene. Det var også mye dårlig vær og noen runder med snøbyger sent mai i år. Å følge Røa er nok raskeste vei ned til Femunden, men uansett blir det en del kilometer bæring fra Nedre Roasten og til Femunden. 

Jeg fisket med 0.23 mono i Femunden men fikk ingenting. Tar dog fint gjedde på en del kg med 0.23 mono. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte og avslutte turen ved og paddle feragselva også gå ned til bilen som står ved synnervika. hvordan er det og få parkert der nede i synnervika? betaling på parkeringsplass? parkering i det hele tatt?

jeg skal helt klart ta turen ifra Käringsjön  en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, godt med parkering og ingen avgift. Vi padlet fra Synnervika til Håsjøen tidligere i sommer, kjempeflott tur. Det er et lote stykke å gå fra Håsjøen til Synnervika. Vi hadde satt en bil ved naustet/ bygningen som er skiltet Langen Kano som ligger på veien innover mot Langen og Synnervika. God tur🛶🏕🔥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seks dager er veldig god tid, man kan greit padle Synnervika til Håsjøen på en lang dag f.eks.

Hvis målet er å ha en hyggetur med fisking og avslapping så er naturen flott nok til at det skulle gå unna.

Som foroll skriver over, så er det Femunden og eventuelle bølger som er det mest utfordrende, så ta hensyn der. Strykene ned til håsjøen bør kunne padles hvis du har noe erfaring,

selv padlet jeg dem i sommer uten for mye av det - og det gikk utmerket.

Jeg vil også anbefale å stoppe på Furrubakken ved Langtjønna, nydelig plass med en helt grei Statsskogskoie.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2019 den 13.08, Leif88 skrev:

Takk for svar :D har selv sett på det kortet der. Men hvordan er det med kort for den nordlige delen av ferangen? 

Feragselva er den i nordenden? 

Har selv sett på rute fra Käringsjön til Femunden. Mye bæring på den turen, og hvor lang tid trengte du?

også et spørsmål til. Hvor tykk sene bruker dere når dere fisker i Femunden? Jeg har 0,14sene som jeg bruker på vanna i mitt område. Men lurer på om dette blir litt smått i femundstraktene?

Dropp Käringsjön til Femunden hvis dårlig til beins. Ellers en flott tur som kan tas på en uke. Flere alternative nedfarter. Jeg hadde en flott tur i fjor sommer som ikke glemmes så lett.

Jeg bruker 0.23 sene som fortom i området på 0.10 multifilamentsnøre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

litt usikkert hvor sent vi kommer frem til Synnervika på Onsdagen, om vi kommer oss igang med padlinga eller om vi camper første natta der også drar fra torsdags morgen. hvordan er det og finne en teltplass for kvelden i synnervika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slo opp teltet rett ved siden av bilen på P-plassen,  men vi kom etter at det var blitt mørkt og pakket sammen 6 om morran. Veldig greit å padle på Femunden grytidlig før det blir vind og bølger. 

Sto noen bobiler der (den store plassen).  Husk kontanter til returbussen fra Røros!  Hadde ikke betalingsterminal. 

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 22.01, iskutsisus skrev:

Seks dager er veldig god tid, man kan greit padle Synnervika til Håsjøen på en lang dag f.eks.

Brukte 11 t med kajakk fra Synnervika til nederst i Håsjøen inkludert to lange pauser for frokost og lunsj med egg og bacon/suppekoking. Fantastisk tur.  Rangerer på nivå med Rogen rundt og Vassfaret på langs... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok tidligere ferie så kom oss til Synnervika i 16 tiden på onsdag og var veldig fine forhold på vannet, vi padlet over til Røstneset og slo leir der. tydelig at dette er en populær plass og slå leir, for talte 9 bålplasser på et lite område :S

dagen etter var planen og padle ned til røa, men men etter en times padling så kom det kraftig vind og sjøen gikk i hvit, så med hjerte i halsen så snudde vi og kom oss tilbake, og begynte ferden mot feragen. kom oss til nordvika så da kom vi til roligere vann, og ble mye bedre og padle. vi tok oss ned de første tømmerrennene og oppdaget at soveposen til gammlingen hadde tatt til seg en del vann så vi valgte og ta ei natt på ei koie, nærmere bestemt Litjrennbua. når vi kom dit så møtte vi en godt voksen herremann, som kunne fortelle at han jobba der på 70 tallet i tømmerrennene og bodde i den koia.

fredagen så tok vi oss videre ned til Feragen, planen var at vi skull padle rundt her og fiske og kose oss, men det hadde begynt og blåse opp mye, så vi tok turen mot feragselva i steden og med dårligere meldinger til lørdagen så bestemte vi oss for å slutte turen en dag tidligere. så vi stoppa et lite stykke ned i elva og slo leir og fikk en del halvkilos Abbor

lørdagen padla vi ned til gjetstraumen også var det bare og hente bilen i synnervika og starte på turen hjem :)

alt i alt en veldig fin tur, veldig fin og spesiell natur. faktisk lite søppel og se, noe jeg frykta vi skulle se mye av, og ikke mye folk og se generelt.

MEN! det som gjorde meg litt trist og sur var alle de unødvendige leirbålplassene folk lager seg, rett ved etablerte bålplasser og rasering av trær, greiner og never. noe du tydelig så ved bålplassene der det lå svartsvidd rå ved som folk har tatt ned og tror brenner.. hadde ikke noe problem med og finne nedfallsgreiner til og lage mine bål, og dette midt i tursti områdene... syns det var veldig god informasjon både i synnervika og rundt omkring om reglene for marka, så " jeg visste ikke" er ikke en god unskyldning her.. lett og tenke at den ene greina jeg tar har ikke noe og si. men det er en del tusen som går her i året, og det blir det masse greiner av.

men kommer nok til og komme tilbake igjen. neste gang blir det nok for og utforske marka, for naturen falt i smak :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Bjarne H.S. skrev (6 minutter siden):

Nei, det trengs ikke. :)

Tnx! Da slipper vi den vekta/plassen. To kanoer, to voksne og fire barn setter kursen mot Synnervika onsdag. Yr melder 1 m/s torsdag morgen. Vi krysser fingrene for at det står seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.