Gå til innhold
  • Bli medlem

Første tur med hund


Mayen

Anbefalte innlegg

Til helga skal jeg ha hunden min med på telttur for første gang! Han har vært på telttur light da vi leide ei hytte på Venabygdsfjellet og jeg lå ute i telt, mens min bedre halvdel  og valpen på 4 mnd ,sov inne i hytta. Men om morgenen (noe inni granskauen tidlig!!) kom han luskende med hunden for at jeg kunne overta. Om morgenen kom jo valpen styrtende mot teltet og skulle inn igjennom innerduken uten å gå via glidelåsåpnet dør. Hadde ikke tid til å vente. Så mesh`et fikk seg en revne. Revnen er tetta og nå er vi klar for en skikkelig telttur. Først en i helga i skogen, så oppe over tregrensa neste uke om været er ok.

Jeg har ikke kjøpt hund med tanke på harde turer. Han blir med av og til og av og til ikke. Disse er såkalte arbeidshunder  som trives om de får jobbe litt, så mulig jeg anskaffer en ekstra pulk. Og kløv fikser han nok. bare han kan bikke året så han er ferdig utvokst. 
Noen stalltips jeg bør tenke på? Dette er jo hunder som har grådig mye pels. Så jeg tviler han orker å sove inne i innerteltet med meg. Ytterteltet i Helsport lofoten bør være bra! med Fjellduken min under seg).

Gleder meg. Hund er gull!! På bildet er han bare 10 uker. Nå er han tredobbelt så stor, men dog bare 4.5 mndr. 

IMG_6585.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurt å prøveligge litt i hagen. Min Ulv var helt bananas i den alderen. Teeeeelt juhuuu! Roet seg, men aldri i livet om jeg hadde fått roet ham i ytterteltet da. Tilvenn ham heller det senere. Men mulig din er roligere da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hvis du har et flott oppblåsbart liggeunderlag til deg selv anbefaler jeg å beskytte innkjøpet med et trekk eller bamse underlag

Jeg har Exped liggeunderlag + chairkit. Detmener jeg er tilstrekkelig beskyttelse med min hund. Hvis valpen er en graver eller vilter så ville jeg hatt enda mer beskyttelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Dette er er skrevet for lenge siden ser jeg. Jeg har ikke vært så aktiv, men kan jo nå fortelle hvordan det har gått med hund på telttur. 

Ankomst leir så tusler han rundt og snuser. Holder seg hele tiden i nærheten. Når bålet er grundig i gang så kommer han og legger seg ved siden av meg på reinskinnet. Og der, der sover han hele kvelden til jeg skal gå til ro. 

I teltet har jeg rigget det slik at han ligger i forteltet (vil ikke inn i innerteltet - tror han forbinder det med bur, og han hater bur av en eller annen grunn). Der har han reinskinn og vannskål. Så har jeg da alltid åpningen åpen slik at jeg kan sjekke til ham ila natten. Hønemor har jeg hørt at jeg er. Jeg er det. 

Ligger jeg under gapahuk så legger han seg inntil meg. Han har alltid sitt eget reinskinn eller han bærer kløv og har da egen mat og to saueskinn med til seg selv. 

Husker så godt sist høst. Det var NYDELIG høstvær. Mildt og stjerneklar kveld. Tror det var første gang jeg dro på tur alene med hunden. Så kom jo mørket. Og gjett hva turkompisen min presterte å gjøre! Han skremte meg, skikkelig. Hvordan? Jo, kun ved å sitte rett opp og ned, samtidig som han nistirrer ut i mørket og jeg ser at han spisser ørene. Leeenge satt han slik. Nå har vi jo vært på flere turer og jeg har lært meg til å leve med at han værer noe der ute i mørket. Elg, rådyr, hare, rev...

Det er koselig å ha hunden med. Så slipper jeg å småprate med kun meg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.