Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk og vekt i sekk til barn


Panzer

Anbefalte innlegg

Alt jeg finner vedrørende vekt i sekken til barn er fra tidlig 2000 tallet. 
Har en jente på 7 år. Relativt sped og veide sekken hennes etter nattens utflukt og den var på 8 kg. Helt fint sier hun men usikker på hva som er anbefalt/erfaringer. 
 

Neste spm er tips til sekk til barn. Ordentlig tursekk. Den vi bruker nå er gammel og vil fornye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har god erfaring med barnesekkene til Deuter. Relativt lette, mange lommer og festemuligheter. Og veldig lette å regulere. 40-literssekkene kan fint brukes av barn på 7 år, og som dagstursekk for voksne. 

Barn er så forskjellige, så det er vanskelig å si noe om vekt. Det viktigste er at de trives på tur, selv med sekken på ryggen. Når jeg er på tur med barna er ofte volum et større problem enn vekt, så da er det fint med romslige barnesekker med plass til å feste ting på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste datter har gått med sekk siden hun begynte å gå. Det var rett og slett stas. Hun bærer relativt tungt for alderen, og langt om nødvendig. Eksakt vekt har jeg ikke veid. Men hun har alt av klær, soveposen sin og av og til et liggeunderlag i sekken. Hun er 7 år. hun bar sin sovepose, bamser og ekstra klær for dagen fra hun var 4 år.
Sønnen i huset har ikke gått fullt så mye med sekk. Han ser ikke poenget med at han skal bære den når noen andre kan gjøre det for han. Han bærer derimot når de litt større ungene bærer. Og bærer likt som søsteren gjorde i samme alder. 
Når datteren min går til skolen, hører jeg noen av venninene klager på tunge sekker. Der datteren svarer at skolesekken er jo lett som en plett. skal sikkert tøffe seg litt også vil jeg tro. menne.. 

Det jeg skulle fram til, er at dette er inviduelt. Er ungen godt vant med å bære sekk så kan ungen bære mer vekt enn den ungen som kun har bært matpakka si til og fra barnehagen. På lik linje med oss voksne. utrent kropp tåler litt. trent kropp tåler mye. 

Kan også anbefale Deuter sine barnesekker. Mange hakk over de Bergans sekkene som jeg ser mange barnehage og tidlig skolebarn har. Osprey hører jeg også skal ha gode barnesekker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt turfølge har nå blitt 12 år og har gått med sekk siden "tidenes begynnelse" - i alle fall husker jeg ikke når hun begynte med det. Husker i alle fall at det var et viktig poeng at "dagens snacks" var i hennes sekk de første årene. 

Hun bærer relativt mye og har gjort det i noen år nå, men det er nokså avhengig av turen. Ved lange og tunge dagsetapper kan det bli nødvendig å redusere sekken litt. På langturer (ca 2 uker)  endrer det seg dermed litt etterhvert: I begynnelsen bærer vi begge tungt, og det er jeg som er begrensningen/sliter tyngst. Etterhvert som vi spiser, blir min sekk lettere og vi blir omtrent jevnbyrdige. Samtidig plukker gjerne hun med seg diverse skatter (fine steiner, horn osv) På den måten blir min sekk gradvis "for lett" ift hennes, i betydningen at jeg kan gå lengre/fortere enn henne. Da flyttes en del av hennes ting over i min sekk (med forutsetningen om at en del stein legges igjen samtidig), og så finner vi en god felles fart.

Jeg husker at jeg lette etter fornuftige retningslinjer på dette da hun var yngre, men at jeg ikke fant noe. Jeg har stort sett brukt min egen fornuft: Når hun har gitt beskjed om at det blir for tungt, så har jeg avlastet så mye som det er behov for. Noen ganger har jeg overtatt hele sekken, som regel holder det å plukke ut litt. Hvis hun ikke klager og ikke virker (for) sliten, så har jeg regnet med at det er greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Børter skrev:

Jeg har god erfaring med barnesekkene til Deuter. Relativt lette, mange lommer og festemuligheter. Og veldig lette å regulere. 40-literssekkene kan fint brukes av barn på 7 år, og som dagstursekk for voksne. 

Barn er så forskjellige, så det er vanskelig å si noe om vekt. Det viktigste er at de trives på tur, selv med sekken på ryggen. Når jeg er på tur med barna er ofte volum et større problem enn vekt, så da er det fint med romslige barnesekker med plass til å feste ting på.

 

Ahh, fant en fin Deuter Fox 40 nå som står beskrevet som junior/dame så da tester jeg den

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi benytter Osprey Ace og Deuter Fox her i huset. De som bærer de er begge fornøyd. Personlig synest jeg det var litt mer positivt med den fra Osprey, men begge oppleves som sagt som gode sekker.

Kan og nevne at Ospreyen ble levert med regntrekk (i motsetning til Deuteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det med regntrekk. Men fikk Deuter Fox 40 til 800 kr , mot Osprey Ace til 1200 kr så da vant lommeboken denne gangen. 

Har heldigvis regntrekk på Osprey sekken min så holder klærne mine seg tørre, men seif kjipt for barna som må være våte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn har alltid hatt sekk, men med liten vekt. Når de var små var det først og fremst sovepose, vannflaske og litt snacks.

Hos oss brukte de skolesekkene sine. Det var et budsjettvalg fra vår side. Nå som de er eldre, og skolesekkene er mer motesekker (fjellreven kranken f.eks.) så har vi gått over til enkle dagstursekker for dame. Problemet er å finne sekker som er korte nok i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.speidersport.no/tung-sekken-vaere/

https://www.dnt.no/nyhetsarkiv/433-nar-og-hvor-langt-kan-du-ta-med-barna-pa-tur/

Litt motstridende info i linkene over, så dette er ikke lett nei, men de gir et ca område å forholde seg til.

Min efaring er at barn som er vant med å bære er flinkere og tåler mer å bære enn barn som ikke er vant til å bære. (Høres vel kjent ut for de fleste?)

Mine barn bærer sekk på nærturer, og fjellturer. Jeg prøver å utfordre dem til å bære egne klær og utstyr (og gir dem kred for at dem ved å bære sine egne ting også da er i stand til å klare seg alene på tur). Når sekkene blir tunge eller motivasjon til å bære dropper faretruende lavt så flytter jeg innhold fra sekkene eller hele sekkene over på min sekk. Litt mat og litt senere så bærer dem som egen sekk igjen.

Vi har brukt Deuter Fox 40L (Kids) siden 2016, barna er nå 10&11år og har mange år med disse sekkene forran seg enda. 

For ca 1,5 uke siden veide dekke deres ca 6 kg på 30 km tur over 2 dager. Med litt bærehjelp i varmen og de tyngste høydemetrene så gikk det fint.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Dette svaret kommer veldig sent, men kanskje bedre sent enn aldri? 

Mine barn har bestandig hatt sekk med ulik vekt etter alder/erfaring. Nå er de 6 og 7 år og bærer eget soveutstyr, drikkeflasker, skiftetøy, personlig turutstyr som kniv, kompass etc. Vi har akkurat gått over til sekken Osprey Ace 38, en sekk som 7-åringen elsker. Gode justeringer og god plass. Anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det kommer vell veldig Ann på barna. Har en jente på 11 som er litt tynn å spe som bærer greit sine egne saker langt uten å klage. Så har vi hu på 9 som er like stor som storesøster som rettåslett bare slipper hele sekken etter ei stund 🤣😫 å blir sliten.

Mn her bærer de soveposene og litt skifteklær og snacks selv, de for pakke d de vil i sekkene og d blir jo ofte litt bamser å div 😆😆 så for de lære seg å kjenne litt selv hva som blir for mye. Mn fram til nå har de jo hatt relativt små sekker, så spørs hvordan det funker med en 50l sekk 🙄

Har nylig gått til innkjøp av osprey ace 50 til mine jenter på 9 og 11 år. Syns selv at d kanskje var litt stor sekk, Mn de kan reguleres bra i ryggen og da kan de også bruke sekkene når de blir tenåringer mulig voksen 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.