Gå til innhold
  • Bli medlem

Teleskopstang


Børter

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe en teleskopstang til sønnen min, som er ti år. Han er glad i å fiske og ikke minst glad i å kaste med sluk. Med en teleskopstang tenker jeg det er lettere å ta med stanga, og fiske litt på turer som ikke primært er fisketurer. Ser at det er mange her inne som snakker varmt om Shimano exage minispin. Jeg er ikke en veldig erfaren fisker selv og lurer på et par ting om de stengene:

- Kan man rigge stanga for slukfiske og så pakke den sammen i hylsteret som følger med?

- Må skaftet deles i to når men pakker det ned i hylsteret, og er dette fomlete om snelle og snøre er påmontert?

- Jeg sikter mot 240 3-14 gram. Er 3-14 veldig spinkel? Kaster man mye lengre med en 270-stang? (Det er en fyr på 150 som skal ha stanga, men han kommer jo til å vokse...)

Glad for alle innspill!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har kikka på den dam-stanga. Er jo en uslåelig pris! Men jeg sliter med å finne ut om det er en bra stang. Finner mye om shimano-stengene, og der er jo gode, skjønner jeg, selv om de ikke er helt på nivå med en todelt stang.  Spørsmålet er om shimano er tre ganger så mye verdt som dam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ytterste leddet på de 240-stengene er utrolig spinkelt, og det skal være en forsiktig 10-åring hvis den skal vare en stund. Disse stengene tåler for eksempel ikke at fisk blir løftet ut av vannet, slik barn ofte gjør. Stanga må deles i to for å gå i futteralet, så den kan ikke pakkes ned rigget med sluk.

Jeg ville valgt noe annet enn ei teleskopstang. Man kaster lenger med ei ordinær slukstang, og de tåler mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har teleskop stang  Berkley Lightning 7 og den fungerer bra. Den har ikke knekt enda selv om jeg har løftet fisk ut av vannet. Jeg fester bare sluken inne ved snella og strammer snøret for å holde stanga sammen. Beskyttelses hetta som fulgte med var ubrukelig.

Så også at Biltema har en som ser akkurat lik ut.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en Shimano tele. Synes den fungerer veldig bra til tele. Sist markatur tok jeg kun med den selv om den opprinelig var tenkt som nr2 stang etter den 4 delte.
Jeg pakker den i futeral med alt koblet opp. Jeg har dog ikke selve sluken der men sluklås sitter på. Har også rigget den ferdig med bomber, fortom og krok.
Synes det går helt fint. Kan være litt fikkel med bomber å få den ut men langt mindre enn tiden det tar å koble opp fra null.  Min stang er 7-21gr, mye fordi jeg ofte fisker med bomber.
DAM stanga har jeg ikke noe erafring med men prisen var bra. Jeg ga vel 1000 for bare stanga på messepris tidligere i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra innspill! Har et par todelte stenger i huset, men tanken er å ha noe som er enkelt å ta med på tur og raskt å få gjort klart til bruk.

Kan det være at Berkley-stanga er hakket mer solid en Shimano-stanga? Ser jo ut som om den har færre ledd og dermed kanskje mer robust? Omtrent hvor lang er Berkley sammenslått? Fant et bra tilbud på den også: https://www.skittfiske.no/berkley/149098/berkley-im6-teleskop-kombo-7-7-15g-lightning-tele-7-15-cardinal-s10?gclid=EAIaIQobChMIsNy10cjc4wIVC9OyCh0krA1MEAQYAiABEgJL9vD_BwE

Og noe litt annet: Hva er "bomber", som du fisker med? Ble nysgjerrig, men finner bare wobblere når jeg googler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.magasinet.no/fiske/i-enden-av-snoret/dupp/bomberdupp-patriot

Er en flytende kastedupp som gir frittglidende line gjennom . Knyter fortom under den med krok men uten bly. Så driver dupp avhengig av vind og strøm. Fisker som regel litt høyt i vannet. Fint etter ørret for å slippe bunnmeite hvor en ofte får abbor. Fungerer best i vann. I elv kan en Sink eller Intermediate være bedre så mark kommer noe ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også teleskopsettet fra Magasinet og er enig i at ytterste leddet er veldig spinkelt. Min knakk på første tur ( fikk ny uten spørsmål da), men funker bra når en er klar over dette. Aldri brukt med mer enn ti grams sluk da. Har den stort sett alltid i sekken og synes den er helt ok å kaste med ( har med som supplement til fluestanga) og jeg får den fint i det medfølgende futteralet ferdig rigget sammen med en liten slukboks. Men som sagt så tror jeg også at den er for spinkel til at en tiåring får glede av den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke jeg peiling på, men fordelen for meg (som ikke er en så veldig ivrig fisker) med teleskopstanga er at den blir med i sekken også på turer hvor jeg ellers ikke ville tatt med fiskestang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Børter skrev:

Hm. Er teleskopstang til en tiåring en dårlig idé?

Vil si det! 

Ihvertfall så lenge det er snakk om litt finere stenger til feks lettspinnfiske, opptil rundt 15-20 gram. 

Kan være at din 10-åring er veldig forsiktig av seg, og at dette går veldig bra. Men blir fort slitsomt også for bruker å være overdrevent forsiktig hele tiden med utstyret.

Hadde en gang i tiden en ABU Garcia teleskopstang, 7' 10 -35gr elns. Solgt som utstyr for lett innlandsfiske(kjøssmæ). Denne kunne vel fint vært overlatt til en vilter 5-åring uten tilsyn. Så og si umulig å brekke, men også umulig å fin-fiske med. De lett klassifiserte teleskopstengene vil jeg si er fin-instrumenter, er bygd som det og må behandles deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Børter skrev:

Må visst ta en runde til og vurdere dette. Men har blitt fascinert av slike stenger, de virker bedre enn jeg trodde. Mulig jeg ender opp med en til meg selv.

Trenger ikke være så dumt det. For egen del ble det litt sånn kjekt å ha bare. 

Må sies at jeg har også en slik lett teleskopstang, type DAM Airway Tele Minispin 8', 5-15gr. Den er blitt prøvd en gang på fisketur.....MÅTTE jo testes ut. Skulle ligge i bilen sånn ''just in case''. Ok stang, ihvertfall meget bedre enn det jeg har erfaring med fra tidligere teleskop-utgaver. Men i forhold til en 2, 3 eller 4-delt stang i samme lengde og vektklasse, blir det en skikkelig nedtur. Forskjellen blir såpass stor synes jeg at det er verdt ''bryet'' med å ''dra'' med seg en litt lengre pakke med snelle utenom.

Har mere trua på en slik: https://www.skittfiske.no/shimano/207645/shimano-stc-spinning-8-9-3-14g-5-plus-1-del--240-270cm

Går raskere å sette sammen enn teleskop, fremdeles alt i en-pakke og nok både en sterkere og bedre stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jehembre skrev:

Trenger ikke være så dumt det. For egen del ble det litt sånn kjekt å ha bare. 

Må sies at jeg har også en slik lett teleskopstang, type DAM Airway Tele Minispin 8', 5-15gr. Den er blitt prøvd en gang på fisketur.....MÅTTE jo testes ut. Skulle ligge i bilen sånn ''just in case''. Ok stang, ihvertfall meget bedre enn det jeg har erfaring med fra tidligere teleskop-utgaver. Men i forhold til en 2, 3 eller 4-delt stang i samme lengde og vektklasse, blir det en skikkelig nedtur. Forskjellen blir såpass stor synes jeg at det er verdt ''bryet'' med å ''dra'' med seg en litt lengre pakke med snelle utenom.

Har mere trua på en slik: https://www.skittfiske.no/shimano/207645/shimano-stc-spinning-8-9-3-14g-5-plus-1-del--240-270cm

Går raskere å sette sammen enn teleskop, fremdeles alt i en-pakke og nok både en sterkere og bedre stang.

Ja, den var ikke dum! Et slags kompromiss mellom teleskop og todelt. Begynner å koste litt, men vi får se. Målet er jo å gjøre vanlige turer til fisketurer, og en slik en kan jo bidra til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Børter skrev:

Hm. Er teleskopstang til en tiåring en dårlig idé?

Personlig så synes jeg det. Årsaken er at en teleskopstang må ha mindre og mindre diameter på rørene for hvert ledd. Det gjør at de innerste leddene ikke bøyer seg noe særlig, og at det ytterste blir veldig spinkelt om man skal ha en litt følsom stang. En konvensjonell, delt stang vil ha aksjon som bøyer seg mye lenger ned, og tuppen kan være mer solid. Jeg tror at du kan få en to eller tredelt stang tiåringen kan ha mer glede av enn en teleskopstang, og som vil holde lenger. Dersom du skal ha en teleskopstang som er litt mer solid for en tiåring, så er jeg redd for at den blir for stiv for lette sluker.

Men bevares, jeg ser absolutt fordelene med teleskopstengene. Jeg har en Exage 240 selv, og den har vært med i sekken på mange turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har dere overtalt meg. Det blir ikke noen teleskopstang, men et fire- eller femdelt reisesett. Noe av poenget var at tiåringen skulle få holde på litt for seg selv, og da må jo ikke stangen være for skjør. Berkley-stangen er jo betydelig billigere enn reisestangen til Shimano, nevnt over her. Men et eller annet hylster eller en bag hvor snella kan sitte på er lurt. Kanskje jeg går for denne, hvis jeg finner noe å oppbevare den i: https://www.sportbutikken.no/produkt/berkley-phazer-t-7-3-15g-cardinal-s10-orret-combo/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.