Gå til innhold
  • Bli medlem

Komplett oppsett etter Insta-metoden


Anbefalte innlegg

27EABAEB-B223-42EB-BF8F-B20B2288C244.thumb.jpeg.c3b95567794f99942788cb64a2763c37.jpeg

Kom over denne på finn. Et komplett insta oppsett, og teltet er brukt bare en natt. Det som slår meg er SL telt, Norsk flagg, Real og SEA to summit kjele, alt som gjør seg på bilder. 

Er nok trolig/dessverre en del som kjøper inn komplett sett basert på instabilder og finner ut at dette var ikke noe for dem. 

Lurer ofte på en del tråder her inne, ble det kjøpt utstyr?, ble det noe av turen de prøvde å planlegge? Ble de fornøyd? Fikk de til primusen? 

Greide de og komme over detalj-spesifikasjonene og faktisk komme seg på tur?

hmmm....... bare lurer!

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror mye av 'problemene' ligger i hva man forventer av noe man kjøper, etter å ha sett andre bruke det f.eks da på tur, siden det er turutstyr det handler om. Man ser gjerne bilder, videoer, leser erfaringer osv, og blir fanget av idéen av hva man kan oppleve "om man bare hadde det samme". Er jo bare å se på det å kunne ta et bra bilde i seg selv.  Mange som kjøper kamera, telefon osv osv i håp om å lage sine egne versjoner at det man har sett tidligere, men som kjapt finner ut at de ikke eier egenskapen (ennå), og gir opp og selger det. :P 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har kjøpt flere ting gjennom livet, ikke bare tur-relaterte, hvor det ligger en viss forventning til hvordan 'ting kommer til å bli'. Kjenner jo igjen atferden der, og mange undersøker nok ikke nok hva det evnt innebærer i praksis, og ender opp med en opplevelse som ikke svarer til forventingene med hva som ble kjøpt.

Forventninger til utstyr er både bra og ikke så bra, føler jeg. Det er positivt og vite hva man vil ha, hva man ønsker, og lande på noe man er tilfreds med. Men det er nettopp det, å lande. Å være fornøyd. Det er ikke alltid like lett. :P Og der ligger forskjellen; hva man forventer rent teknisk sett av utsyr, og hva man forventer av opplevelse med utstyret. Er nok mange bomkjøp som kommer fra mangel på erfaring, og man vil ha erfaring, men det jages etter det perfekte bildet (øyeblikket, eller hva nå enn), og man ser ikke alt det andre det innebærer. Men av og til er det bare sånn at utstyret man prøver ikke passer en som person i lengden, uansett hvor mye man ikke skulle ønske at man gjorde et bomkjøp. ;) Folk er forskjellige, og heldigvis for det. :D 

Endret av Vandrefalken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vandrefalken skrev:

Forventninger til utstyr er både bra og ikke så bra, føler jeg. Det er positivt og vite hva man vil ha, hva man ønsker, og lande på noe man er tilfreds med. Men det er nettopp det, å lande. Å være fornøyd. Det er ikke alltid like lett

Det er mange tråder her inne om telt. Det er jo helt umulig å finne et telt som er 100%. Selv med flere telt er blir det ikke helt hundre. 

Det jeg lurte på i startinnlegget er hvordan det faktisk gikk med mange av utstyrstrådene eller turforslagene som blir gitt. 

1 time siden, Freebird skrev:

diskuterer utstyr opp og ned i mente, i stedet for å være på tur

Hvorfor er det så få som legger ut en liten turrapport? 

Holder lenge med et bilde og en liten tekst av utstyret i bruk/naturen rundt. 

Det viktigste av alt er å komme seg på tur - det er vi alle enig om😀

  • Liker 3
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde i det minste en knallkjøp de som fikk dette😜 Vurderte lenge på om jeg skulle hive meg rundt, men har 3p teltet fra før så klarte ikke helt å forsvare investeringen🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Bay skrev:

Gjorde i det minste en knallkjøp de som fikk dette😜

Det er utrolig med helt topp og nesten nytt friluftsutstyr ( i noen tilfeller helt nytt) som blir lagt ut på finn for tiden. Noen eksempler

  • Hilleberg Enan til 3000kr
  • Akapulka 150 komplett med sele 2000kr
  • Alle kart for å gå Norge på langs til 1600kr
  • jetboil til 200kr

Men de blir solgt utrolig fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell som mye annet, mange blir fryktelig tent og skal ha det beste, for så finne ut at det ikke var noe for dem, eller at utstyret ikke fungerte optimalt. Da er det jo bra at dem legger det ut på finn til en rimelig penge slik at andre kan få nytte av det.

Leser man telttrådene på forumet her så skulle man tro at det bare var å gi opp teltlivet, for ingen telt er optimale..

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, tronn said:

Er det bare jeg som har gjort en rekke bomkjøp på telt og ryggsekker?

Nei, og spesielt telt kan være vanskelig. Telt blir kompromiss uansett, og det er vanskelig å vite hvilke kompromiss en beat trives med. Jeg har solgt to telt siste året, og begge to var gode telt, men jeg byttet kompromissene mot andre. 

Selv om det kanskje er overilt å kjøpe masse dyrt og nytt utstyr når man er helt ny i en hobby, så er det i allefall fint at utstyret selges brukt i stedet for at det støver ned i en bod. Det er sikkert også bedre for miljøet og bruk-og-kast-kulturen vår at man kjøper ordentlige ting med én gang og heller selger brukt, enn å kjøpe billigræl som må hives etter én sesong. Hvor stor prosentandel av denne forumstereotypen om "instagram-teltere i Helsport SL-telt" som faktisk blir aktive teltere vet man heller ikke noe om. Kanskje de aller fleste ender med å bruke utstyret ofte? 

Jeg synes i allefall det går an å holde seg for god for å gjøre narr av folk. Men det var vel heller ikke det du mente @Memento mori, om jeg forstår deg rett. Det var forresten tipsene dine fra en gammel tråd som gjorde at jeg fikk has på multifuelbrenneren min da jeg var ny til slik apparatur, så all takk for det! 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Memento mori skrev:

Hvorfor er det så få som legger ut en liten turrapport

Fordi dei ikkje er interessert i å rapportere på turane sine? Eg legg ut nokre bileter på insta, med ujevne mellomrom. I periodar mykje, i andre periodar lite.

Enkelte turar ligg meg så tett til hjarte at eg vel å halde dei for meg sjølv. Som små skattar i mitt indre, evt saman med den eller dei eg har opplevd den med. 

Nokre få øyeblikksbileter kan kanskje delast, men det er også ofte det einaste, for meg. Då kan eg vere selektiv, og ikkje sleppe for mange inn i dei indre gemakker. Noko som er viktig for meg. Kva andre gjer er meg revnande likegyldig. 

At folk tek til vet og faktisk sel det dei har liggande ser eg som positivt. 

At ein kan undre seg over om det var voldsomme innkjøp i utgangspunktet er no so, men på den andre sida, så var det kanskje det som skulle til for å gjere seg opp ei meining?

  • Liker 6
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver en liten turdagbok for meg selv underveis, fordi det gir meg glede både under og etter tur. Jeg fikk et gratis kompaktkamera i vinter, så på årets langturer har det fakrisk blitt noen forsøk på bilder. De har dog bare blitt vist til samboeren min og min far som spurte etter å få se bilder fra en tur. Jeg har ikke ett eneste turbilde eller noen turrapport ute på noe sted. Rett og slett fordi jeg ikke har lyst eller føler noe behov for. 

Samtidig er jeg glad vi mennesker er ulike, for jeg har kost meg masse med bøker fra ulike turer, av for eksempel Randulf Valle og Lars Monsen, og jeg har fått tips og inspirasjon til destinasjoner og utstyrsløsninger av folk her inne på fjellforum. 

Det koker igrunn ned til hva en kar skrev over her, hike your own hike. Selv om alle her går tur skjer det på ulike måter, med ulikt utstyr og ulike mål. Mangfoldet bør settes pris på, for vi kan lære av hverandre. Det hadde fort blitt for mye av det gode hvis hver eneste nisse som eier et par fjellsko skal skrive blogg, men det er flott at noen gjør det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Freebird skrev:

Jeg kan se for meg at en nybegynner kommer over en av disse trådene, hvor han eller hun er brukt som eksempel i en aller annen sammenheng. Det kan ikke være spesielt motiverende.

Det teltbildet i hovedinnlegget kunne vært mitt :whistle: . Senest i år solgte jeg teltet mitt som har vært brukt EN gang (jeg lover, det er ikke det bildet der altså) og jeg kjøpte faktisk nytt også. Jeg har aldri overnattet en eneste natt i fjellet i telt, så jeg kvier meg. Alt nytt er skummelt. Dessuten har jeg insektfobi som i mange år har stoppet meg effektivt.

Men jeg har fremdeles lyst til å prøve og noe inspirasjon har jeg plukket opp her inne. Jeg omgår insektproblemet med å ikke ferdes i naturen midt i verste sesongen (og må jeg, så har jeg "bug jacket" med for påkommende tilfeller - aldri brukt, men den er med i fall panikken tar meg), men jeg er faktisk ikke så verst på lokale turer høyt og lavt høst, vinter og vår. Jeg legger ferien min sent, - til slutten av august/begynnelsen av september for å omgå insektproblemet mitt litt og i sommer skal teltet brukes. Det skal garantert brukes på en campingplass eller to når jeg drar på familiebesøk, og på vei over Dovre så skal man ikke se bort fra at det sitter en lett vettskremt middelaldrende dame oppi fjellheimen og prøver telting i fjellet alene 100 meter unna veien og bak en haug så jeg ikke blir spist av moskus, myrdet av gale øksemordere som reker langs veiene - eller oppspist av mygg. Sistnevnte skal vel for øvrig myggnettet i teltet redde meg unna bare jeg får satt det opp.  Jeg regner ikke med det blir overvettes mye søvn den natta - husk, risken for menneskespisende moskus er sikkert STOR på Dovre. :hyper:

Men hvem vet, fikser jeg den natta og ser jeg overlever både moskus og mygg og øksemordere så skal man ikke se bort fra at det blir flere turer etterhvert. Kanskje jeg til og med våger meg 500 meter fra veien neste gang? "Skummelt" går ofte over når man finner ut man overlever.  

PS.: Primusen har jeg brukt to ganger og selv om det kan se slik ut av innlegget så er jeg faktisk ikke det minste fornærmet over HI, men jeg humrer litt for vi er alle forskjellige og for meg er den 100 meters turen trolig like mye utfordring som en ukestur er for mer vante fjellfolk, og skulle jeg etterhvert ende med å bruke telt bare på campingplasser og ellers fortsette med dagsturer eller 4  timersturer så er jeg likevel fornøyd - så lenge jeg har glede av både camping og dagstur. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronn skrev:

Er det bare jeg som har gjort en rekke bomkjøp på telt og ryggsekker?

Helt sikkert ikke, mitt første telt var på ingen måte optimalt hverken mtp. på liggelengde eller vekt, men jeg brukte det i 3 år selv om det var tungt å bære og tærne mine dyttet innerduken opp i ytterduken i fotenden.

Sekken har jeg hatt siden 2012 så der traff jeg bedre, har ingen planer om å bytte den ut før den ev. blir så ødelagt at den ikke kan repareres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronn skrev:

Er det bare jeg som har gjort en rekke bomkjøp på telt og ryggsekker?

 

10 timer siden, Memento mori skrev:

Lurer ofte på en del tråder her inne, ble det kjøpt utstyr?, ble det noe av turen de prøvde å planlegge? Ble de fornøyd? Fikk de til primusen? 

Greide de og komme over detalj-spesifikasjonene og faktisk komme seg på tur?

hmmm....... bare lurer!

Enkleste måten å få svar på tingene du lurer på, er vel å spørre i de trådene?

Jeg prøvde instagram en gang, men ga det opp etter ett innlegg... :-) Alt er ikke for alle... og sånn kan det jo være med friluftsliv, også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg har gjort flere bomkjøp enn jeg liker å tenke på, solgt telt etter noen få gangers bruk.

Men du har sikkert kommet deg ut på tur i motsetning til oss som tenker igjennom ting endel før vi kjøper oss telt og ikke kommer oss på tur? ( Ref. en annen tråd for kort tid siden ! ;) )

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tubbs skrev:

Men du har sikkert kommet deg ut på tur i motsetning til oss som tenker igjennom ting endel før vi kjøper oss telt og ikke kommer oss på tur? ( Ref. en annen tråd for kort tid siden ! ;) )

Er ikke på langt nær så flink til å komme meg ut med teltet som det jeg vil være ;) men joda .. endelig så selger jeg det som ikke blir brukt, og har da fortsatt noe telt liggende her :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Enkleste måten å få svar på tingene du lurer på, er vel å spørre i de trådene?

Jeg gjør veldig ofte det, men de svarer ikke. Dette gjelder ofte de som er helt nye medlemmer, og lager en bruker for å få svar på en ting. Etter det så er de ikke innlogget.

37 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg syntes i utgangspunktet det er en uting å hente inn andres annonser fra finn, andres innlegg på instagram, andres innlegg i det store og hele 

Mener du dette som privatperson eller som moderator hvis det er noe forskjell. 

Hadde vært lurt i noen tilfeller og hatt en egen bruker til Adm og en til Moderator. 

Da kan du mene hva du vil som privatperson, mens du som moderator/admin må være ditt ansvar bevist.

1 time siden, Fomle skrev:

Senest i år solgte jeg teltet mitt som har vært brukt EN gang

Jeg har også solgt telt som er brukt en gang. Har til og med solgt telt som ikke ble sovet i en gang. 

Men har i det minste 3 telt som aldri blir solgt. 

2 timer siden, Tessatroll skrev:

At folk tek til vet og faktisk sel det dei har liggande ser eg som positivt. 

Her er jeg utrolig enig, mange sitter alt for lenge med sine bomkjøp. Ja det er lov til å bomme av og til. 

Hele tråden ble ikke som tenkt, så jeg må nok tenke meg meget godt om heretter før jeg poster noe annet en turrapporter. 

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Memento mori skrev:

Hadde vært lurt i noen tilfeller og hatt en egen bruker til Adm og en til Moderator. 
Da kan du mene hva du vil som privatperson, mens du som moderator/admin må være ditt ansvar bevist.

Jeg er moderator hele tiden, men når jeg griper inn som moderator prøver jeg å skrive slik at det kommer tydelig frem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, tubbs skrev:

Men du har sikkert kommet deg ut på tur i motsetning til oss som tenker igjennom ting endel før vi kjøper oss telt og ikke kommer oss på tur? ( Ref. en annen tråd for kort tid siden ! ;) )

Jeg har vært på noen turer med "teltet" @tubbs, og på en tur hvor teltet ble liggende igjen i bilen.  Har du fått bestemt deg 3-4 ganger for Allak nå? 😁

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Terka skrev:

Jeg har vært på noen turer med "teltet" @tubbs, og på en tur hvor teltet ble liggende igjen i bilen.  Har du fått bestemt deg 3-4 ganger for Allak nå? 😁

Nei, slik det er nå @Terka så klarer jeg meg elegant med ett telt og det er Hilleberg Unna :)
Grunnen til at jeg vurderer ett til er at jeg tenker på å flytte ca. 20 minutter unna Hardangervidda.
Da kan det være greit å ha ett 3-mans om man får besøk så man kan ta med folk på tur :)
Ps. jeg har ingen grevlinger så greit med plass for meg i Unna 🥰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg er moderator hele tiden, men når jeg griper inn som moderator prøver jeg å skrive slik at det kommer tydelig frem. 

Kun kort innpå!
Jeg var moderator på ett forum noen år og det er virkelig vrient å ta av/på moderatorhatten hele tiden.
Men må si at Admin. og moderatorer her på FF gjør en knalljobb.
Jeg tenker litt: Når en som er Mod. tar på seg det strenge ansiktet så er det nok Mod. som snakker
Hvis ikke så bør vi ta en kikk på hva vi skriver@Memento mori

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.