Gå til innhold
  • Bli medlem

Slanking og energipåfyll.


bekkeslusken

Anbefalte innlegg

Er av medisinske årsaker på en diett på 1500 kalorier daglig. Går en del dagsturer i Nordmarka. Har i det siste besøkt de fleste "toppene" på over 700 meter. Har tenkt å prøve meg på turer over 2-3 dager og i den forbindelse lurer jeg på hvordan man regner ut energi inntak/ forbruk på en best mulig måte. Regner med at det finnes apper ,men er lite bevandret i dette. Pga helsa  (fikk slag i 2011 og er 25 kg tyngre enn den gang)skal jeg også unngå sukker og mettet fett i størst mulig grad og tar gjerne i mot tips angående "sunt drivstoff). Har mye fett og ta av på kroppen ,men regner med at kroppen trenger påfyll ved belastning allikevel. Tips mottas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan spise veldig store mengder grønnsaker, bønner og linser. Og om du wokker dette så får du mye mettende mat med lite kalorier. Billig er det også. Og godt. Spe på med magert kjøtt (kalkun og kylling) eller mager fisk. 

Frokost/lunsj så funker omelett veldig bra. 

Dropp melkeprodukter og brød. Det er alt for mye sukker i dette. 

Drikk aldri drikke med kalorier (om de ikke inneholder alkohol da. Da er det lov. Det er min leveregel. Men kan også være grunnen for et par kg ekstra ) 

Du kan laste ned Lifesum og Runkeeper for eksempel. Hvor den ene tracker dine bevegelser og energiforbuk. Mens den andre tracker ditt kaloriinntak. Vær litt streng et par uker på å føre opp alt du putter inn/forbrenner så får du en viss indikasjon på hvordan du kan spise.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må du følge den dietten slavisk selv ved høy aktivitet? Du vil jo forbrenne adskillig mer kalorier på tur i marka enn til vanlig. 

Hvis du ikke har snakket med lege/kostholdsrådgiver om dette, så ville jeg spurt om du kunne supplert med litt mer energi på de mest aktive dagene. Å gå tom på tur er kjipt. 

Nøyaktig hva du bør spise kan ikke jeg si så mye om. Kunne trengt en diett selv for å være ærlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken målsetting det er på vektnedgang, altså hvor mange kilo du skal ned pr uke. Er du mye i aktivitet lønner det seg ikke gå for lamgt under dagsbehovet for kalorier. Det er heller ikke krise om du får i deg litt rask energi som sukker så lenge du skal være i aktivitet, men unngå det når du skal være i ro etterpå. Trening og slanking er ikke så lett da en ved for lavt kaloriinntak over tid gjør at man blir sliten. Gå turer er en snill form for trening siden den ikke gir så høy intensitet. Selv ligger jeg på ca 2300kcal forbruk i døgnet viss jeg er passiv. Med trening ligger jeg normalt 3000-4500 på et døgn.  

Tror ikke slikt som Real er så ille på tur. Egg er fint. Knekkebrød, litt fiber etc må en ha. Ville vel ikke værr strikt med 1500 om dagen på tur. Over tid er det greit og ikke gå noe særlig under minus 500kcal om dagen hvis man er aktiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips her er å snakke med legen, evt. en ernæringsfysiolog. Kalorier ut > kalorier inn er grunntanken i all slanking, så du kan (og bør sannsynligvis) øke på noe når du er i bevegelse, men siden du slanker deg av medisinske grunner så tror jeg råd fra fagfolk ville vært lurt slik at du gjør det riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her som sier snakk med lege. Jeg antok at din lege var den som satte kalorier på 1500 om dagen og antagelig er dette din hvileenergi. Og så må du legge på dagens forbruk av kalorier. Men snakk gjerne mer med proffe på dette. Noen som kjenner din vekt og helse. 

Dagens grunnbehov: 1500

Dagens gåtur: 400

Totalt inntak av mat denne dagen: 1900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke la folk fra internett påvirke deg til å forandre på dietten eller kaloriinntaket ditt uten å konsultere legen(?) først. Internettfolkene kjenner ikke deg, følg opplegget du har fått av den som kjenner deg bedre.

Mitt tips ang spørsmålet ditt er å planlegge maten i forkant, lage den, og pakke den i porsjoner. Da kan du sitte på kjøkkenbordet med kalkulatoren og lage ferdig alle nistepakkene dine, skrive innholdet på pakken/posen, og du er sikker på å følge dietten din 👍 😊 Pakk måltidene inn i eks. plastfolie og legg i dagsposer merket «fredag», «lørdag», «søndag». Dette er også en fin måte å spare vekt og volum i sekken.

Har du litt å ta av, tror jeg nok ikke det er noen som helst fare om du går «tom» noen ganger heller, du skal vel ikke delta i noen konkurranse ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Dagens grunnbehov: 1500

Dagens gåtur: 400

Totalt inntak av mat denne dagen: 1900

Det kan nok stemme - for jente på 60-65 kilo, men menn med mer vekt trenger "vanligvis" noe mer - opp mot 2500 i grunnbehov + ekstra for fysisk aktivitet.

Med Real som inneholder 7-800 kalorier, så blir det alt for lite etter noen dager. Jeg tror - tror .- at det beste for trådstarter ville være "vanlig kost" som inneholder omtrent 2300 til 2500 kalorier (noe som blir omtrent de 1000 kaloriene mindre pr dag enn forbrenningen) Jeg er ikke sikker på om en lege kan anslo behov og forbrenning noe bedre enn det vi kan, men rådet er likevel å snakke med legen.

Å beregne "nøyaktig" kaloriforbruk/behov, tror jeg ikke er mulig. Det vil være for mange faktorer som påvirker regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første innlegg, hei alle sammen!

Er på ingen måte fagperson men har erfaringer som skulle være relevant i forhold til det du spør om. Har selv gått i energiunderskudd i over 18 måneder nå og har fått føle på kroppen hvordan lengre turer slår inn når man har et fast kosthold og plutselig brenner mer kalorier enn i en vanlig hverdag.

Kroppen vil være veldig utsatt i forhold til at du går på en diett som har energiunderskudd, du nevner ikke noe mer enn at du skal ha en 2-3 dagers tur og sier ikke noe om lengde, intensitet og høydemeter. Jo hardere tur du skal ut på, jo mer energi vil du trenge. Ta derfor høyde for dette utifra hva slags type tur du skal ut på.

Har to eksempler jeg vil trekke frem som var direkte årsak av underernæring og for lite påfyll av væske på tur.

Den første var i starten av juli i fjor i vannvittig varme, over Knutshøe med diverse krumspring som førte til en litt lenger runde enn vanlig. Ble totalt 7 timer på tur og der gikk jeg rett og slett helt tom på returen. Det er en opplevelse som jeg ikke unner noen, største feilen i mitt tilfelle her var nok væske og at jeg ikke drakk mer og oftere i starten. 

Andre 4 dagers tur var på Hardangervidda i vinter, der fikk jeg smellen på den første dagen, trengte rett og slett hvile når vi kom til campen. Merket at kroppen var helt utslitt og trengte både påfyll av væske/ernæring og hvile i soveposen 1-2 timer før jeg fungerte greit igjen. 

Det jeg har gjort i forhold til lengre turer senere er at jeg øker energiinntaket de to siste dagene før jeg skal på langtur, bygge litt "reserver". Er veldig nøye med å drikke/spise ofte og med jevnlige intervaller på tur og trykker det i meg selv om jeg ikke er sulten/tørst. Personlig så drikker jeg hver halv time samt litt næring hver hele time på  langturer nå. 

Matforslag overlater jeg til de andre, god tur.

 

Endret av Au
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Au skrev:

 Har to eksempler jeg vil trekke frem som var direkte årsak av underernæring og for lite påfyll av væske på tur.

Hei og velkommen!

Hvordan gikk det med kroppsvekten når du gikk så lenge med energiunderskudd? Blir det ikke slik at kroppen går på sparebluss og nesten ikke forbrenner noe fett da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen er inne på noe viktig. 

Dessverre er leger heller ingen kostholdseksperter. Derfor bør du gå til en ernæringsrådgiver som har kompetanse på din medisinske tilstand. Jeg går selv på en kostplan individuelt tilpasset mine utfordringer, og er veldig fornøyd med det. 

Og så er kroppen vår slik at den holder lenger på mat som gir langvarig, stabilt blodsukker....noe jeg går ut fra inngår i ditt nye kosthold (liker ikke ordet diett- det er jo noe man kun går på en kort tid).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .Takk for mange og gode svar. Jeg går på en diett som er satt opp av ernæringsfysiolog og lege. Problemet er at selv om væskeinntaket er etter forholdene. (varmt nok de siste dagene), føler jeg at jeg "går tom" .  Har hatt med matpakke på turene, da jeg har faste spisetider som må følges, og jeg har jo fettreserver så det monner (foreløpig ;) ) men alikevel har jeg følt meg helt utbrent de siste kilometerne. Føler også at lengden på turene er tilpasset formen min. Før hev jeg innpå noen raske karbohydrater i form av sjokolade ,tørket frukt o.l. ;men det er jo ikke gunstig for en som skal krympe vekta så mye som målet mitt er. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en annen ting som spiller inn på fettforbrenning og det er kondis. Fettforbrenning krever mye oksygen så etterhvert som man kommer i bedre form vil også kroppen kunne nyttegjøre seg lettere av fettreserver. Da blir dett,etterhvert enklere og ikke gå tom på slutten. Så ikke start for lange turer og øk etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.