Gå til innhold
  • Bli medlem

"Knottsikkert" nett for hengekøye?


Fomle

Anbefalte innlegg

Ingen stor sak men er litt nysgjerrig. Jeg har TTTMs myggnett men har så langt ikke hatt særlig bruk for det så jeg har ikke fått prøvd det i forhold til knott. Er det noen som vet om det klarer å holde knott unna eller om hullene blir akkurat for store? Synes de ser så "store" ut når jeg ser på nettet, men samtidig reklameres det med at det skal holde unna "selv de minste bugs". 

Ser for meg at jeg kan komme til å befinne meg i knottbefengte strøk når jeg tar ferie og da kan det være greit å ha en ide om hvor godt det er på forhånd. 

 

(Prøvde meg på litt enkel regning og sjekket med Wikipedia og maskestørrelsen i nettet skal vel være noe i retning av 1,12 mm2 hvis ikke kalkulatoren lurte meg, mens Wikipedia opplyser om at de minste knottartene er 1,2 mm lange så min vitenskapelige tilnærming til problemstillingen gav ikke to streker under svaret :tongue:  )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brettschneider har meget fin masket insektnet:

https://www.brettschneider.de/tuell-0091

https://tropenshop.de/do-it-yourself/meterware-moskitonetze/600-m.quadratzoll/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, iggymoto skrev:

Jeg kan bekrefte at de ikke holder knotten ute. Sov med et håndkle over ansiktet den natten.

Ante meg. Syntes de så ut som de var over knottstørrelse... Da vet jeg det, så jeg slipper å bli forrett, hovedrett og dessert i ferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan varmt anbefale Kammok Dragonfly Insect Net. Ingen knott som kommer gjennom det. Passer fint til TTTM og andre hengekøyer i lignende størrelse.

Sitat

"Dragonfly will work with any hammock, from the Roo Jr. to the Roo Double XL, as long as it's no more than 11' 5" long when hung at the recommended 30º angle."

https://kammok.com/products/dragonfly-hammock-bug-net

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh! "Burde ha gått til Specsavers" - eller i det minste kikket innom her først. 

Jeg klikket "kjøp" på nettet under en time før jeg åpnet Fjellforum i dag. Sånn kan det gå, så får jeg heller skamme meg veldig mye om det ikke er tett nok.

spacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fomle Dovrefjell Sweet Dreams, som @Hege P. tipset som, ser også veldig grei ut til en meget hyggelig pris! Norskprodusert, og de skriver...

Sitat

"Designet for å dekke hele hengekøyen og for å holde knott og mygg ute. Henges enkelt opp rundt hengekøyen med medfølgende tau. Leveres med transportpose. Passer til alle Dovrefjell Sweet Dreams hengekøyer og de fleste andre tilsvarende hengekøyer."

https://www.dovrefjelldesign.no/produkter/sove-ute/sweet-dreams-myggnett-til-hengekoye/

Vrenger man den, og har ridgeline/tau/mønelinje mellom hver ende av hengekøya, så får man kanskje også kroker på innsiden som man kan henge ting i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just rub it in :wink: . Veldig glad for svarene altså (tusen takk), bare litt irritert på meg selv for at jeg handlet for tidlig når det dumpet inn to gode forslag her. Håper å få en hengende natt i løpet av ferien, men på de trakter jeg har tenkt meg så kan knotten være en sann plage, spesielt på kveldstid, så jeg vil være noenlunde sikret i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, thomasberglund skrev:

@Fomle Dovrefjell Sweet Dreams, som @Hege P. tipset som, ser også veldig grei ut til en meget hyggelig pris! Norskprodusert, og de skriver...

https://www.dovrefjelldesign.no/produkter/sove-ute/sweet-dreams-myggnett-til-hengekoye/

Vrenger man den, og har ridgeline/tau/mønelinje mellom hver ende av hengekøya, så får man kanskje også kroker på innsiden som man kan henge ting i. :)

Jeg har den, men har ikke fått testet den mot knott enda. Kundeomtalene hos Magasinet er veldig positive. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sviknotten som kan være utfordringen, den jo ganske liten (1mm eller noe sånt). Andre knottarter er jo forholdsvis store :) 
Selv har jeg hatt en invasjon av sviknott i ENO sitt myggnett, det viste seg at glidelåsen ikke var dratt helt igjen, og en liten glippe var alt som skulle til. Samme gjelder jo i endene om man ikke har vært helt nøye og fått det tett.

Man kan vel også behandle myggnettet med permetrin, 
Sawyer Permetrin koster ikke mange kronene egentlig for 7-8 dl og varer lenge. Vil tro veldig mye av myggnettene man kjøper er behandlet med dette fra fabrikk.  Har selv brukt dette på noe klær og syns det fungerer meget godt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nettet jeg linket til ovenfor er ankommet og ser definitivt tett nok ut til at knott av det ikke-bredskuldrede slaget skal få problemer med å ha meg til hovedrett. Solid virker det også. Nå er det bare å finne seg et par trær og teste i praksis.:smile:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2019 den 16.29, Hege P. skrev:

Jeg har denne og brukte den en uke i Telemark denne måneden, ekstremt finmasket etter min erfaring og ikke ett eneste dyr i hengekøyen bortsett fra maur som jeg dro med meg oppi da jeg la meg, for det var det myyye av der vi var.

Veldig fornøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Oppdaterer min egen tråd her. Så inne på en "hengegruppe" på FB at TTTM har forbedret nettet sitt. Kryssjekket med TTTM.no siden og jajamensann. Knottsikkert nett kom i fjor og dermed var mitt rett og slett kjøpt litt for tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.