Gå til innhold
  • Bli medlem

Haukeliseter - Middalsbu - Hellevassbu - Haukeliseter


antarn

Anbefalte innlegg

Denne ruten er innfallsporten til Hardangervidda sies det. Har noen dager til overs og tenker på å ta med guttene på 15 og 17 år på denne turen. Overnatting i telt. Er det noen som har gått denne turen og kan gi noen tips? Er det en tøff rute? Gode fiskevann? Og er det andre rundturer på 3-4 dager på Hardangervidda som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke gått Haukeliseter - Middalsbu, men de andre etappene. Etappen fra Haukeliseter til Middalsbu er på 29,8 km (9 timer med hytte-til-hytte-sekk), m.a.o. "Ekstra krevende" på UT https://ut.no/rutebeskrivelse/57aa17df-f5a9-4c09-af9a-d09264b06138/haukeliseter-fjellstue-til-middalsbu Har lyst til å gå etappen en gang i fremtiden (sette bilen ved Ulevåvatn). Sparer en del kilometer på det. Uansett er tung tur med mange høydemeter og storslått natur. Tror hele turen er rundt 67,5 km fra Haukeliseter.

Det første etappen synes verre en 3-mila i militæret da dere har tyngre sekker og mer høydemeter, dersom planen er å campe ved hyttene. Med telt kan man stoppe  der men vil. Kan verken råde eller fraråde dere turen, men på 4 dager blir det rundt 16,7 km pr dag og 22,5 km pr dag på 3 dager. Med så mange høydemeter, tyngre sekker og potensielt dårlig vær, ville jeg tenkt meg om. 

Tror heller jeg ville ville vurdert Valldalen - Litlos - Hellevass - Middalsbu/Valldalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fotogubbe skrev:

Har ikke gått Haukeliseter - Middalsbu, men de andre etappene. Etappen fra Haukeliseter til Middalsbu er på 29,8 km (9 timer med hytte-til-hytte-sekk), m.a.o. "Ekstra krevende" på UT https://ut.no/rutebeskrivelse/57aa17df-f5a9-4c09-af9a-d09264b06138/haukeliseter-fjellstue-til-middalsbu Har lyst til å gå etappen en gang i fremtiden (sette bilen ved Ulevåvatn). Sparer en del kilometer på det. Uansett er tung tur med mange høydemeter og storslått natur. Tror hele turen er rundt 67,5 km fra Haukeliseter.

Det første etappen synes verre en 3-mila i militæret da dere har tyngre sekker og mer høydemeter, dersom planen er å campe ved hyttene. Med telt kan man stoppe  der men vil. Kan verken råde eller fraråde dere turen, men på 4 dager blir det rundt 16,7 km pr dag og 22,5 km pr dag på 3 dager. Med så mange høydemeter, tyngre sekker og potensielt dårlig vær, ville jeg tenkt meg om. 

Tror heller jeg ville ville vurdert Valldalen - Litlos - Hellevass - Middalsbu/Valldalen.

Takk for fyldig tilbakemelding. Beskrivelsen som ble gitt meg tidligere gjenspeilte ikke helt hvor krevende dette er. Men begynte å mistenke dette når jeg selv sjekket på ut.no. Dette skal være en hygge tur så jeg har sett på Fagerheim som et utgangspunkt isteden. Men du nevner et annet alternativt. Kan du si noe mer om Valldalen? Hva er det presise utgangspunktet her? Ved enden av vannet? Takk igjen for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kosetur vil jeg anbefale lettere terreng og kortere etapper, som du er inne på angående start rundt Fagerheim. Bare nevner at bil ned til Tinnhølen tar deg langt inn på vidda, med godt fiske og muligheter for en flat tur ned til bl.a Sandhaug turisthytte. Fra Halne er det mulig å ta båt over Halnefjorden. Her kan du gå en rundtur.

Mitt forslag fra Valldalen er ganske tung, men litt lettere enn ditt opprinnelig forslag. Tror distansen er rundt 59 km hvis du følger hyttene, og rundt 52-53 km hvis du ikke går til Litlos, dvs tar av mot Hellevassbu ved stidele 3-4 km før Litlos. På første etappe, andre halvdel langs Holmavatn må man holde tunga rett i munnen da det er bratt til venstre og Holmavatn på andre siden. Utover det en meget flott og kuppert tur. Jeg liker stykket fra Valldalen til rett over Kvenna best og fra Hellevassbu til Mannevatn best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.