Gå til innhold
  • Bli medlem

Reagerer på stikk


Imp

Anbefalte innlegg

Etter noen dager først i Dalsbygda har vi vært i Korssjøen naturreservat og der var det mengder mygg og knotten var på størrelse med små fly. Dette er ikke så langt unna Femundsmarka. Stikkene sveller opp som blemmer, går lett hull på og væsker, aldri opplevd det før med stikk her på Hurum. Erfaringer? 

 

Brukte myggmidler men var vanskelig å unngå stikk likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Bare foreslag: Eurax mot kløe, Zinkhvitt/zinkliniment både mot kløe og til uttørking av stikkende. Ble en gang grusom bitt av hønselopper ved rydding av gammelt  hønsehus hvor zinkliniment ble effektiv kur.

Elgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer heldigvis ikke så ille på knotten men får kraftig kløe og hevelse av myggstikk. Da jeg er en myggmagnet så det blir en del stikk sommerhalvåret men heldigvis hjelper det med Zyrtec:)     

Endret av Timmey78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Imp skrev:

Etter noen dager først i Dalsbygda har vi vært i Korssjøen naturreservat og der var det mengder mygg og knotten var på størrelse med små fly. Dette er ikke så langt unna Femundsmarka. Stikkene sveller opp som blemmer, går lett hull på og væsker, aldri opplevd det før med stikk her på Hurum. Erfaringer? 

 

Brukte myggmidler men var vanskelig å unngå stikk likevel. 

Sikker på at det var knott? Det er en del andre flyvende j*vler som ikke bryr seg om myggmidler og kan gi den typen stikk. 

Jeg har ikke testet selv, men Permethrin skal etter sigende være mer effektivt mot sånne enn Picaridin og DEET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke var blinding? (trekantet, mindre F16-versjon av klegg).

Var i Fyresdal akkurat og der var blindingen helt forferdelig. Vi hadde permethrin-impregnerte klær og sekker, myggmiddel med 50% DEET, Thermacell myggjager. Jeg kan skrive under på at myggen og knotten ikke var plagsomme, men blindingen bare lo av alle remediene. På et tidspunkt er jeg sikker på at den satt på capsen min og slikket i seg permethrin. Løsningen er total resignasjon, men panikken grep meg et par ganger også...

Uansett - den etterlater seg ofte en liten "blemme" etter stikket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kikut skrev:

Sikker på at det ikke var blinding? (trekantet, mindre F16-versjon av klegg).

Var i Fyresdal akkurat og der var blindingen helt forferdelig. Vi hadde permethrin-impregnerte klær og sekker, myggmiddel med 50% DEET, Thermacell myggjager. Jeg kan skrive under på at myggen og knotten ikke var plagsomme, men blindingen bare lo av alle remediene. På et tidspunkt er jeg sikker på at den satt på capsen min og slikket i seg permethrin. Løsningen er total resignasjon, men panikken grep meg et par ganger også...

Uansett - den etterlater seg ofte en liten "blemme" etter stikket.

Permethrin hjelper heller ikke, altså. Kjekt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart å si det, men mista litt trua. min caps var dynket i permetrin beregnet på impregnering av klær. Når det ikke funka spredde jeg på med ordinær permetrin ment for skadedyrbekjempelse. Blindingen satt på capsen like fint og virket helt ubesværet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Kikut skrev:

Rart å si det, men mista litt trua. min caps var dynket i permetrin beregnet på impregnering av klær. Når det ikke funka spredde jeg på med ordinær permetrin ment for skadedyrbekjempelse. Blindingen satt på capsen like fint og virket helt ubesværet... 

Det satt en og gnagde på skulderen min fra Langeggtjønna til Røvollen på femundsturen i fjor. Veldig selskapelige dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klegg bryr seg lite om myggmidler. Eneste som har hatt litt effekt er Autan Tropical. For å unngå hevelser hjelper det med allergimedisin som Zyrtec, Cetirizin etc. De er aktive når det er varmt som nå, helst i solsteika på dagen. Traff de i Nordmarka de siste dagene men der var de ikke like hissige som under sverminga som som regel er slutten av juni. Lite mygg og knott men bodde på en øy, det pleier gi litt mindre bugs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kikut skrev:

Sikker på at det ikke var blinding? (trekantet, mindre F16-versjon av klegg).

Hehe, F16-versjon!! Jeg måtte google. Den kleggen har vi en del av på Hurum, men oppe i Hedmark så jeg bare en, ved parkeringsplassen da vi skulle dra. Her nede har jeg blitt stukket av den et par ganger, og ja, det blir blemme og sår av den også.

Den typen som bet så fælt minner meg mer om Tunefluen i utseende. Ca 3-4 mm lang, stripet kropp. Så ut som en forstørrelse av knotten, og svermet veldig. Brukte litt tid på å sette seg ned og bite, og stikkene merket jeg ikke noe særlig. Derfor var jeg ikke så nøye med å vifte de vekk heller, og først i bilen på vei hjem begynte det å klø. Syns bare det er så rart at det væsker sånn. 

Jaja, luksusproblem i vårt lille land :)

Har fått fatt i Eurax og smurt, takk for påminnelsen elgen! Det hjalp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2019 den 1.32, Imp skrev:

Hehe, F16-versjon!! Jeg måtte google. Den kleggen har vi en del av på Hurum, men oppe i Hedmark så jeg bare en, ved parkeringsplassen da vi skulle dra. Her nede har jeg blitt stukket av den et par ganger, og ja, det blir blemme og sår av den også.

Den typen som bet så fælt minner meg mer om Tunefluen i utseende. Ca 3-4 mm lang, stripet kropp. Så ut som en forstørrelse av knotten, og svermet veldig. Brukte litt tid på å sette seg ned og bite, og stikkene merket jeg ikke noe særlig. Derfor var jeg ikke så nøye med å vifte de vekk heller, og først i bilen på vei hjem begynte det å klø. Syns bare det er så rart at det væsker sånn. 

Jaja, luksusproblem i vårt lille land :)

Har fått fatt i Eurax og smurt, takk for påminnelsen elgen! Det hjalp. 

Minner meg om djevlene vi ble overfalt av i Femundsmarka på slutten av 70-tallet. Stemmer med størrelsen samt at de hadde tynn hvit stripe på kroppen. Den gang hovnet en i turfølge så kraftig opp i fjeset at han ble kalt Quasimodo :)

Tror det er en av de 15 knottartene som er påvist her til lands. Har vært borti den på hytta i Birkenes også, men ikke veldig plagsomme der. Da er det værre med den lille som på død og liv må inn i nese, øyne og ører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2019 den 12.02, Humbug skrev:

Det satt en og gnagde på skulderen min fra Langeggtjønna til Røvollen på femundsturen i fjor. Veldig selskapelige dyr.

Kanskje du skulle kle på deg og bruke noe med god gift, utsatte steder på huden. Det eneste jeg har behov for å beskytte, hvis det er mye og hissig mygg, eller knottplage, er hode (under hatt/caps) og hender. Fungerer på de fleste andre innsekter også.  Bruker ikke spray på kroppen, bare litt olje punktvis på udekkede steder. Spray kan en bruke på kløærne, men jag har aldri brukt spary. Har måtte bruke innsektsmiddel på hunder også, når det har vært for ille. Bl.a. en gang i Finnmark, så var det en hund som døde av myggen (84/85). Min KV hund  hadde hundrevis av mygg, bare på snute og lepper. Samme på hode og mye i buken, noe elleres på kroppen. Værste jeg har opplevd. :( Da hadde jeg heldigvis et utmerket middel mot både mygg (og knott) og påførte også hunden.  En kammerat og finnmarking benyttet Eurax, helte ut en spiseskje i hådna om gangen og smurte på et område. Samme gjentok seg på område, etter område. Og det varte ca 3 timer, så var det ny innsmurning. (var nok ikke mye igjen på den flaska, da kvelden var omme). :) Jeg benyttet noen få dråper og det varte dobbelt så lenge. Desværre så er den OFF oljen forbudt, var nok mye gift der. Men hadde ei lita flaske i 20 - 30 år. Benyttet både på kanotuerer, fotturer og på jakt etter behov. Bruker nå bare Myggolf og Mygga. Fungerer brukbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakepulver!  Søk på bakepulver på nettet og se hvilket fantastisk produkt det er. I syden får jeg store hevelser.  Blander bakepulver og vann til en tykk grøt.  Smør det på og når det er tørkt kan overskytende børsts vekk.

Og med det samme, bakepulver fjerner lukt.  Skulle ha med litt olje på en liten flaske som opprinnelig var for pulverkaffe.  Etter kort tid var kaffelukten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.