Gå til innhold
Svein Gabrielsen

Like effektivt å bli lettere selv enn å gjøre sekken lettere?

Anbefalte innlegg

Masse «gode råd» her inne. Man får det til å høres så enkelt ut at man lurer på hvorfor ikke alle har en ideel fettprosent og mye muskelmasse 🤷‍♂️

Hvorfor er virkeligheten det helt motsatte mon tro 🤔...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Masse «gode råd» her inne. Man får det til å høres så enkelt ut at man lurer på hvorfor ikke alle har en ideel fettprosent og mye muskelmasse 🤷‍♂️

Hvorfor er virkeligheten det helt motsatte mon tro 🤔...

Det er enkelt. Vi gir all skyld til Rema og Kiwi fordi de har alle godsakene stående rett foran nesa på en stakkars jævel. Noen må få skylda, så da må det ble de. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen er flere ting m3n hovedgrunn er at man spiser flere kcal enn man forbruker. Så er det også hva man spiser. Er mye sukker i mange matvarer. Lønner seg å ha et stabilt og lavt glykolnivå i blodet. Hvor mye en beveger seg pr dag spiller stor rolle, ikke nødvendigvis hard trening men mye generell bevegelse. For forbygging av en del sykdom er dog hard trening å foretrekke. Muskler begynner degenerere ganske tidlig og fra 40 årene trengs trening jevlig for å opprettholde muskelmasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎27‎.‎07‎.‎2019 den 14.19, Tor-Erik-L-77 skrev:

Bare så det er klart, fett omdannes ikke til muskler. Fett er fett og muskler er muskler :) Derimot kan man bli kvitt fett ved å innta i snitt noe færre kalorier en man faktisk forbruker hver dag. Det er alltid enklere å redusere kroppsvekt ved å styre inntaket av mat kontra trening. Dette fordi det er svært vanskelig og veldig individuelt å regne på hvor mye kalorier man faktisk forbrenner på en gitt aktivitet. 

Vil si det beste er en kombinasjon, redusere kalori inntaket samt mosjonere/trene - treningen er da først og fremst viktig for god helse generelt og gir mer overskudd i hverdagen 👍🏼

 

Nå vet du mye mer om fysiologi enn jeg, men er det ikke sånn at kroppen først bruker karbohydrater som drivstoff ved aktivitet, og så går over til å forbrenne fett når aktiviteten er langvarig? Dette omsetter jo ikke fett til muskler, men man reduserer fettet på kroppen, og mye aktivitet øker samtidig muskelmassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både ja og nei. Kroppen kan nyttegjøre seg av fett som energi så lenge intensitet på det man driver ikke er for høy. Da vil den bruke sukkerlagre som er i kroppen. Er man godt trent så stiger terskel for intensitet man kan ha og enda bruke fett som reserve. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutes ago, Lompa said:

Nå vet du mye mer om fysiologi enn jeg, men er det ikke sånn at kroppen først bruker karbohydrater som drivstoff ved aktivitet, og så går over til å forbrenne fett når aktiviteten er langvarig? Dette omsetter jo ikke fett til muskler, men man reduserer fettet på kroppen, og mye aktivitet øker samtidig muskelmassen.

Det er riktig, fett forbrennes ved fysisk aktivitet og da i hovedsak under langvarig aerob aktivitet (Aktivitet som i hovedsak bruker oksygen kontra anaerob)
Utholdenhet bygges da i hovedsak ved langvarig aerob aktivitet mens anaerob aktivitet øker muskelmasse hvis man skal si det litt enkelt. Problemet med trening når det gjelder å forbrenne fett og kalorierer at det er veldig vanskelig å estimere hvor mye fett som forbrennes ved en gitt aktivitet. Er man helt utrent så vil en gitt aktivitet i starten forbrenne mer fett og kalorier men jo mere du trener og jo bedre formen blir så vil tilsvarende aktivitet forbrenne mindre og mindre fett og kalorier. Det er derfor det ofte anbefales at hvis man først og fremst skal ned i vekt og fettprosent så er mat og kaloriinntak (underskudd) den definitivt beste og sikreste måten. Trening og aktivitet bør i hovedsak være et supplement og gir selvfølgelig noe forbrenning men her vil den største gevinsten i hovedsak komme i form av økt fysisk form og bedre helse. 

Som mange har påpekt, prinsippene er enkle men i praksis ikke så lett å følge opp :) Feilen mange gjør er at de hopper på dietter og trening som de over tid ikke klarer å følge opp. Husk at en endring i livsstil er noe du skal gjøre resten av livet. Da nytter det ikke med ekstreme opplegg, det er dømt til å feile. Juster derfor inntak av mat på en fornuftig måte, det viktig er å skape et kaloriunderskudd over tid, så spis relativt sunt og tilpass mat til det du selv syntes er ok å spise. Trening og mosjon bør velges ut fra noe du faktisk liker å drive med og ikke hva som eventuelt forbrenner mest kalorier. På sikt vil du forbrenne langt mer kalorier og beholde god fysisk form på en aktivitet du gjør over mange år kontra en aktivitet du bare klarer å bedrive i noen måneder :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er man bra trent og skal på langtur så er det iflg. Rune Gjeldnes en fordel å ha noe ekstra kilo på kroppen.
Han pleier å spise seg opp rundt 10kg før langtur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel noe slik Monsen sa også en gang. Proteiner finner han i naturen, karbohydrater har han i sekken og fett har han på kroppen. 
1 kilo fett er vel ca 7000kcal så det hjelper godt som lager. En ulempe slik kroppen er konstruert er at den liker  å lagre energi, og den vil alltid ønske seg tilbake til der den var størst. Det er jo en grunn til at det er vanskelig å opprettholde vekt etter slanking. Er varig endring og vekttap over tid som er løsningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 9kcal/37KJ pr gram fett.. I alkohol er det 7kcal pr gram.. :-)

Men jeg tror for min del så har jeg nok mye å hente på å gå ned 10-15 kg i vekt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.7.2019 den 20.31, whistler skrev:

Meget godt tenkt. Og ja, slanke seg selv noen kilo og bli i litt bedre form er mye billigere og bedre sålenge en har gjort det en kan for å droppe det unødige😃

Støttes. Har akkurat gått ned 8 kg.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 29.7.2019 den 9.58, borgern skrev:

Er vel noe slik Monsen sa også en gang. Proteiner finner han i naturen, karbohydrater har han i sekken og fett har han på kroppen. 
1 kilo fett er vel ca 7000kcal så det hjelper godt som lager. En ulempe slik kroppen er konstruert er at den liker  å lagre energi, og den vil alltid ønske seg tilbake til der den var størst. Det er jo en grunn til at det er vanskelig å opprettholde vekt etter slanking. Er varig endring og vekttap over tid som er løsningen.

 

På 30.7.2019 den 9.32, Kjetil E. skrev:

Det er 9kcal/37KJ pr gram fett.. I alkohol er det 7kcal pr gram.. :-)

Men jeg tror for min del så har jeg nok mye å hente på å gå ned 10-15 kg i vekt..

Fett har omtrent 9kcal energi per gram, men det stemmer også at 1kg fettceller er ca 7000kcal. Fettceller er ikke 100% lipider.

Uansett fysikken så er praksisen langt vanskeligere. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.