Gå til innhold
  • Bli medlem

To primuser på èn bensinflaske


AmundJS

Anbefalte innlegg

Mye "Unødvendig" tekst under, så se på bånn for kort fortalt og konkrete spørsmål.

Siden sommervarmen er komt for fullt så tenker e det er på tide å gjøre klart vinterutstyret. Na har e skaffer meg en primus Omnifuel II ekstra og tanken er da at e ska drasse på 2 stk om vinteren, èn for snøsmelting og èn for mat. I tillegg så er vel sjansene for at begge to ryker liten, så da er backupen i bruk hele turen. 

Har begynt å tenke på hvordan en på best mulig måte kan lage en primusplate for to stk primuser. Dette ble vanskelig da slanger alltid er i veien og denne gang blir det to stk bensinflaske, altså lite plass til kjeler på en standard størrelse plate. Da kom e på en ting e så på nett for en stund siden, altså "Primus Expedition Box" 2 stk Primus på èn flaske. Ser nå at denna blir vanskelig og skaffe, i tillegg så finner e INGEN tester, hverken på engelsk eller norsk.. Ser også at eneste som gjør den spesiell er rørsplitten på sida. Ser at Kovea har en slik dupetidd på nettsiden sin, men finner ingen som selger, og heller ingen informasjon om den fungerer med bensin også. Vil anta at 2 primuser på èn bensinflaske medfører sinnsykt mengder pumping konstant men det finner e ut av. 

Så til spørsmålet (kort fortalt):

Hvor finner e en "toveis splitter" for bensin med lpg gassboks gjenger? 

Vil det fungere OK eller bedre? 

Noen som har laga seg en primusplate/boks for 2 stk primuser hvor dem er villig til å dele design?

 

Kovea adapter:

http://kovea.com/product/2-way-adapter/

Primus Expedition Box:

https://www.primusshop.no/produkt/primus-expedition-box/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AmundJS skrev:

èn for snøsmelting og èn for mat. 

Det blir normalt ikke brukt 2 primuser. 2 primuser lager dobbelt så mye kullos, og du har som regel mere enn god nok tid til å gjøre begge deler på kvelden. De fleste vil også prøve å holde litt lunk i teltet, så derfor utgår bruk av to primuser samtidig. 

Men å ha med 2 identiske oppsett er meget lurt, hvis(når) du har med  2 stk har du mye mere sikkerhet. Uten primus på vinteren blir ofte turen ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Memento mori skrev:

Det blir normalt ikke brukt 2 primuser. 2 primuser lager dobbelt så mye kullos, og du har som regel mere enn god nok tid til å gjøre begge deler på kvelden. De fleste vil også prøve å holde litt lunk i teltet, så derfor utgår bruk av to primuser samtidig. 

Men å ha med 2 identiske oppsett er meget lurt, hvis(når) du har med  2 stk har du mye mere sikkerhet. Uten primus på vinteren blir ofte turen ødelagt. 

Vet at e kommer til å fyre med to stk når e kan. Altså når vinden er så svak at e kan ha full åpning i ytterduk. Så kullos er ikke den største ulempen der, heller mengden pumping pga trykk i flaska regner e med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Det blir normalt ikke brukt 2 primuser. 2 primuser lager dobbelt så mye kullos, og du har som regel mere enn god nok tid til å gjøre begge deler på kvelden. De fleste vil også prøve å holde litt lunk i teltet, så derfor utgår bruk av to primuser samtidig. 

Men å ha med 2 identiske oppsett er meget lurt, hvis(når) du har med  2 stk har du mye mere sikkerhet. Uten primus på vinteren blir ofte turen ødelagt. 

Eg nyttar gjerne to brennerar i slengen når eg har det tilgjengeleg, spesielt om me er 2 eller 3 i teltet som skal smeltes snø til, evt varmes oppatt til. 

Morgonøkta må gjerne begynde kl 05:00 om ein har berre ein brennar til fleire personar, for å greie å stå på skia i vettug tid. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Morgonøkta må gjerne begynde kl 05:00 om ein har berre ein brennar til fleire personar,

Her har vi nok forskjellige systemer, jeg liker å ha med nok store thermoser - slik at det er mest mulig klart på kvelden. Effektiv brenner og kjelekombo er viktig. Xgk og primus Eta pot på 3 L (varmevekselkjele) gir også minst kullos ref  Randulf, og funker meget bra. Men jeg har ikke gått Grønland på tvers, så rådene fra @Tessatroll er mer verdt her. 

Jeg er trøtt om morran, og ingen morgenfugl heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tanken å simre/lage mat på de ulike brennerene så ha med i vurderingen at regulering av brenner nr 1 også mest sannsynlig vil påvirke brenner nr 2 under de rette betingelsene.

(Har ikke prøvd det ut i praksis selv, men har jobbet en del med matematiske formler for nettverk av gass og olje inklusiv ventiler ++ 😉)

I tillegg så er @Memento mori's kommentar om å ha med backup  på vinteren relevant, og da inngår også ekstra pumpe og man har/er nær 2 fulle system med brenner, pumpe og flaske.

Ser dog at det kan være praktisk å ha to brennere på en plate i "kjøkkenkroken" når man er en gruppe på flere personer. 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Memento mori skrev:

Her har vi nok forskjellige systemer, jeg liker å ha med nok store thermoser - slik at det er mest mulig klart på kvelden. Effektiv brenner og kjelekombo er viktig. Xgk og primus Eta pot på 3 L (varmevekselkjele) gir også minst kullos ref  Randulf, og funker meget bra. Men jeg har ikke gått Grønland på tvers, så rådene fra @Tessatroll er mer verdt her. 

Jeg er trøtt om morran, og ingen morgenfugl heller.....

Vel, vinter er vinter same kvar ein er, så tenker du har nok liter smelta du au. 

Er meir talet på personar det skal smeltast til som er spørsmålet for meg. 

Med to eller tre pers tek det tid sjølv om ein har smelta kvelden før. Om ein nyttar berre ein brennar snakkar ein mange timar. 

Eg er heller ingen morgonfugl, difor synes eg det er digg å kjøre to brennerar når det er min morgon med kjøkkenvakt (på dei turane der ei slik organisering er aktuell). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at Tessatroll her har beskrevet ganske nøyaktig på hva min erfaring er, selv har e langt ifra like mye erfaring men den e har sier at ska en lage nokk vann til 2 - 3 pers om vinteren om morgen, pluss matlaging og oppvask, kanskje en kaffikanne eller to i tillegg så står man opp tidlig. Sist for min del var på Svalbard i februar/mars, der begynte vi med bruk av èn Primus, der måtte vi også koke vannet hver gang i tillegg til smelting pga risiko for musepest. Siste natta i telt benytta vi 2 stk og det ga et fint klikk i hue mitt.. hvorfor gjorde vi ikke det før? Når en har med backup primus uansett på lengre turer så kan en iallefall ta nytte av den hver dag, da vet en også om den fungerer 😅

Problemet er heller oppsett av kjøkkenbenken, èn bensinflaske vil gjøre det ryddigere og lettere å holde oversikt. Reserve flaske og pumpe og til og med reservedeler til pumpe og primus er jo også med. Noe av det verste e vet i telt om vinteren er når du må grave opp deler ifra snøen fordi rotet er for stort. Holde det til et minimum og ha så få ting å bry seg om der og da er min tanke. Èn pumpe, èn flaske og to primuser. Kan jo kutte ut den ene primusen så er mye løst, men et kompromiss vil det alltid være. Derfor to primuser. 

Takker for alle innslag og tanker rundt emne. Det at en justering av ene primusen også vil endre trykket på den andre hadde e ikke tenkt på.. beste er vel og skaffe meg en slik split-adapter og teste ut selv hvor mye det er snakk om i endring. 

Må innrømme at thermos har e faktisk ikke brukt om vinteren på halvannet år.. er litt flaut da e veit det er en genial oppfinnelse men har alltid tenkt: sparer heller den vekta med å bruke nalgeneflaske, litt kald drikke tåler e.. og på slutten av hver tur konkluderer e med at det var tabbe.. men uansett så blir det maks èn thermos pga vekt kontra Nalgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AmundJS skrev:

ist for min del var på Svalbard i februar/mars, der begynte vi med bruk av èn Primus, der måtte vi også koke vannet hver gang i tillegg til smelting pga risiko for musepest

Var de i området Grumant, eller har spreiinga av mus der oppe gjort at ein har teke til med slik førehandsreglar andre stader au? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tessatroll skrev:

Var de i området Grumant, eller har spreiinga av mus der oppe gjort at ein har teke til med slik førehandsreglar andre stader au? 

Var ved Colesbay, men valgt å koke vannet overalt, tok null sjanse når vi hørte hva symptomene er..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.