Gå til innhold
  • Bli medlem

Ser etter ny tursekk. 30-40L.


niqen

Anbefalte innlegg

Har sett litt rundt etter en ny tursekk. Jeg har en Osprey Talon 22L. Denne er lett og fin, men
jeg føler at glidelåsen ofte kiler seg fast i stoffet som løper langs lengden på denne. 
Litt slitsomt å måtte til enhver tid holde stoffet unna glidelåsen mens en åpner eller lukker sekken
for å unngå at stoffet kiler seg fast i låseklemmen. Dette har medført småskader over tid på både stoff
og låsetaggene på et par steder. Et lite irritasjonsmoment som for (meg) gjør at jeg nå er ute etter en annen sekk.

Det skal nevnes at jeg ikke kun er ute etter en ny sekk pga dette, men jeg ser også etter en sekk som
muligens har noe tykkere stoff og som generelt sett tåler litt mer røff bruk. Jeg savner også en sekk
som er selvstående på flatt underlag. 

Jeg har sett litt på Acapulka Vidda 38L.

Denne har et minimalistisk utseende, den har såvidt meg bekjent egenskapen av å kunne være selvstående
på flatt underlag, samtidig som den har et tykkere stoff (cordura) som tåler både vær og vind, samt røff bruk.

Det jeg undrer meg litt på, er om dette er en sekk jeg kan bruke til vanlige dagsturer i fjell og skog, uten pulk.
Jeg har pulk, men denne brukes ikke ofte.

Er dette en sekk en likevel kan gå til anskaffelse av? Eller er det slik at den KUN bør vurderes dersom en
aktivt bruker pulk? Ser også at denne er markert som en trypisk vintersekk. Er vel ute etter noe som duger året rundt.

En venn benytter seg av denne sekken til tross for mangelen på pulk da han følte at den satt godt, hadde en fin form og
var enkel å bære med seg samt svært brukervennlig i forhold til det praktiske. Han påpekte også at den tålte en god del juling.

Har dere noen tanker å dele om denne, ev. forslag? Settes isåfall stor pris på!

Bruksområde vil være skogsturer, fjellturer, hele året. Går som nevnt med pulk en og annen gang, men heller sjelden. 

 

111140-org.jpg.jfif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar jeg feil med å si at "sekk for pulk" som oftest innebærer et feste, altså disse metall-ringene som er på hoftebeltet? Dersom det ikke er så viktig med utvendige lommer på sekken (slik den du viser til ikke har så mye av), men du fremdeles vil ha mulighet til å dra pulk, har Klättermusen også sekker i denne sjangeren. Dvs flere av modellene har pulkfeste, og tåler vær og vind bra, og er laget av bra materialer. Dette kommer av egen erfaring med noen av dem. Hvor vidt dem står av seg selv på flat bakke tør jeg ikke svare på, og er som regel avhengig av hvordan man pakker sekken. :) 

Et alternativ dersom pris ikke er noe hinder, kan være Fjällraven sin Stubben sekk, den er for så vidt bare 27 liter, men du kan kjøpe lommer som festes på sidene, som er 6 liter hver. Der bør kunne stå bra, i og med at den også har en sitteplate i toppen. :) De leverer også veldig bra kvalitet, og denne er laget i knallsterkt material, som også kan vokses (veldig lett prosess med f.eks hårføner), som gjør den enda mer slitesterk, skitt avvisende og mer vanntett, dersom dette er et krav til sekkes egenskaper. Vil også si at de har meget god kundeservice og garanti dersom noe skulle skje med produktet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.