Gå til innhold
  • Bli medlem

Big Sky Chinook 2P


Thomas E

Anbefalte innlegg

Har blitt noen telt de siste årene og er egentlig fornøyd med utvalget for tiden. Men nå har vi fått oss hund og da trengs det litt bedre plass på soloturer. Jeg har anbefalt teltet til flere her inne, men ingen har bitt på og sagt seg frivillig som prøvekanin enda, så da blir det meg. 

Big Sky Chinook 2P er på vei. Jeg lover noe bilder, kontrollveiing og kontrollmåling av lengde/høyde/bredde i kjent @Memento mori-stil.

Egentlig et telt som "virker for godt til å være sant" tallmessig. Grei størrelse på fortelt, 2 innganger, god høyde, bredt innertelt, vindstabilt i følge de anmeldelser som finnes der ute, svært fin vekt (1,8kg evt 1,6kg med kun to stenger + plugger og barduner) og selvstående.

Det jeg er spent på / skeptisk til er romfølelsen, hvordan høyden er i fortelt til matlaging og hvor stor glipe det er mellom teltduk og bakke. 

bigskychinook2pdrawing.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Thomas E skrev:

Har blitt noen telt de siste årene og er egentlig fornøyd med utvalget for tiden. Men nå har vi fått oss hund og da trengs det litt bedre plass på soloturer. Jeg har anbefalt teltet til flere her inne, men ingen har bitt på og sagt seg frivillig som prøvekanin enda, så da blir det meg. 

Big Sky Chinook 2P er på vei. Jeg lover noe bilder, kontrollveiing og kontrollmåling av lengde/høyde/bredde i kjent @Memento mori-stil.

Egentlig et telt som "virker for godt til å være sant" tallmessig. Grei størrelse på fortelt, 2 innganger, god høyde, bredt innertelt, vindstabilt i følge de anmeldelser som finnes der ute, svært fin vekt (1,8kg evt 1,6kg med kun to stenger + plugger og barduner) og selvstående.

Det jeg er spent på / skeptisk til er romfølelsen, hvordan høyden er i fortelt til matlaging og hvor stor glipe det er mellom teltduk og bakke. 

bigskychinook2pdrawing.jpg

Spennende! Jeg gleder meg til dommen. Jeg vurderte samme telt selv etter å ha kvittet meg med Tarptent Scarp, men jeg feiget ut. Endte opp med Hilleberg Soulo i stedet, som vel er ganske lik Chinook, men mindre. Gleder meg til oppdateringen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Thomas E skrev:

Har blitt noen telt de siste årene og er egentlig fornøyd med utvalget for tiden. Men nå har vi fått oss hund og da trengs det litt bedre plass på soloturer. Jeg har anbefalt teltet til flere her inne, men ingen har bitt på og sagt seg frivillig som prøvekanin enda, så da blir det meg. 

Big Sky Chinook 2P er på vei. Jeg lover noe bilder, kontrollveiing og kontrollmåling av lengde/høyde/bredde i kjent @Memento mori-stil.

Egentlig et telt som "virker for godt til å være sant" tallmessig. Grei størrelse på fortelt, 2 innganger, god høyde, bredt innertelt, vindstabilt i følge de anmeldelser som finnes der ute, svært fin vekt (1,8kg evt 1,6kg med kun to stenger + plugger og barduner) og selvstående.

Det jeg er spent på / skeptisk til er romfølelsen, hvordan høyden er i fortelt til matlaging og hvor stor glipe det er mellom teltduk og bakke. 

bigskychinook2pdrawing.jpg

Yes! Eg har lenge håpa på at nokre andre gadd ta den. 

Den er vurdert hjå meg au, so då ventar eg på dom etter prøvetur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Thomas E skrev:

Egentlig et telt som "virker for godt til å være sant" tallmessig.

Det burde vært en egen tråd på teltet. Det ser fint ut, men tror ikke helt på målskissa (som om det var noe nytt)

 

4C32416A-ABD3-44B1-A4DC-5D6E620248B3.jpeg.899ea1e76917411c56605b74608db199.jpeg

Område med gult er mye mindre, og rødt der er nok totallengden i bunn oppgitt til enden, og nærmere 220 tipper jeg.

2DD36720-00DB-431D-B4E7-78968CBC2937.jpeg.d3b6157cd5f23d417ccbbded5c01589e.jpeg

Men her som ellers er det å få det i hus.

FE2D4908-30A8-4AC8-A8EA-31667D31BDFE.thumb.jpeg.4cf835080bb81a9458c3ebba285b73af.jpeg

Big sky har masse opsjoner, det høres bra ut, hva valgte du?

Vekta er også oppgitt uten barduner, så hva det faktisk veier når det og plugger/pakkpose kommer på er kjekt å vite. Tar meg gjerne en tur når du får det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Yes! Eg har lenge håpa på at nokre andre gadd ta den. 

Jeg også. Jeg bestilte det tidligere i vår i gult, men den faset de ut så jeg avbestilte. Klarte ikke bli mer komfortabel med de andre alternativene, så da ble det grå versjon.

2 timer siden, Memento mori skrev:

Big sky har masse opsjoner, det høres bra ut, hva valgte du?

De har sluttet med en del av valgene, så jeg valgte ikke så mye annerledes enn standardversjonen. Tidligere kunne man velge snøskjørt og lettere stenger, og de har utfaset gul farge. Jeg har liggende nok av barduner/plugger, så jeg valgte ikke det. Jeg kjøpte grå versjon, bestilte X-cord mellom stengene (slik at det kan settes opp med kun yttertelt, evt. yttertelt først), innertelt i stoff, ingen footprint, 3 9mm-stenger og med rep-hylse til stang.

2 timer siden, Memento mori skrev:

Det burde vært en egen tråd på teltet. Det ser fint ut, men tror ikke helt på målskissa (som om det var noe nytt)

Tar meg en tur ut med målbåndet om et par uker når det ankommer. Tenker jeg legger ut litt bilder, mål og førsteinntrykk i egen tråd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har teltet ankommet og jeg er fornøyd.

Målt vekt:

Teltduk, innertelt og pose: 1290 gram

De 2 obligatoriske stengene: 420 gram

Valgfri kryssende stang: 200 gram

Totalt 1910 gram eller 1710 gram uten den valgfrie stanga. Det er 51 gram mer enn hva nettsiden opplyser om. NB: Det er ingen barduner på teltet. På tross av at jeg ikke bestilte det, fulgte det med barduner som jeg knytte på. 6 stk med bardunstrammere, veide 46 gram. Plugger er heller ikke medtatt i vekten. Tipper jeg ville tatt med 10 groundhogs; 130 gram. Det passerer derfor 2kg-grensen akkurat med alt inkl.

Dimensjonene er kontrollmålt. Bredde målt til 130 cm i bredeste ende og 117 cm i korteste ende (altså 5 og 3 cm avvik i negativt retning). Høyde kontrollmålt til det jeg ble enig med meg selv om var 107 cm som stemmer med oppgitt høyde. 230 cm lengde i innertelt stemmer også. Ytterteltene er 60cm og er høye nok til gassbrenner, men ikke noe sted jeg ville forvarmet bensinbrenner.

bigskychinook2pdrawing.jpg

 

Så over til noen tanker:

Romfølelsen inni er grei. Teltet skal være med på soloturer hvor jeg trenger litt mer værbeskyttelse enn mitt andre solotelt og andre soloturer med hund og størrelsen passer meg utmerket til slike turer. Det er ikke noe palass og det forventer jeg heller ikke. Det var enkelt og raskt å sette opp

Skrånende vegger

IMG_1036.thumb.JPG.54ff9d55188916a99a027dd6eb727994.JPG

Kortenden skrår mer enn langenden. Det slår meg fort at at lange folk nok vil oppleve at sovepose tar borti på vinteren da veggene skrår en del. Jeg er 179 høy og er i så måte svært heldig med at lengden ved 40cm høyde er på 180 cm. Med den bredden vil det også være mulig å ligge litt på skrå for å unngå å ta borti.

Det finnes rikelig med lommer for de som liker slikt(4 stk i størrelsen større enn jeg har sett på noen andre telt), 3 festepunkter i taket om man ønsker å henge ting . der.

Det er litt myggnetting helt øverst i dørene til innerteltet.

IMG_1031.thumb.JPG.3ec658e16f277c8a9e27a66334338410.JPG

Det slår meg at teltet virker veldig aerodynamisk fra spesielt den korte siden. Dørene vil nok ha en del vindfang, men det vil vise seg etterhvert hvordan det står seg i vind.

IMG_1040.thumb.JPG.d5f7606da747d77ecefc38021bc04263.JPG

Teltduken er det jeg vil klassifisere som en teltduk som går helt til bakken. Den har samme lengde rundt hele teltet og eneste som gjør at den ikke går heeelt ned er høyden fra stangfestene.

IMG_1033.thumb.JPG.441404cf136b797e0c01446c9cfde079.JPG

Dørene er veldig store og har doble glidelåser og klips helt nederst til å holde fast. Når dørene er helt åpne vil det regne på innerteltet om det regner vertikalt (ikke noe jeg bryr meg opp, her på vestlandet regner det horisontalt).

IMG_1041.thumb.JPG.4f22960167b4e6dace74bcc5e193d300.JPGIMG_1042.thumb.JPG.8e1bd5da9e063203eb567ba86de928fa.JPG

Det er 2 ventiler på toppen av teltet. Disse er store, men det kunne med fordel vært en lengre stang til å åpne de med for å få utnyttet det enda bedre. Svært god værbeskyttelse i disse grunnet overlapp. Selv ikke horisontalt regn kommer inn her. I tillegg er det 2 klips i hvert fortelt for å få lufting nede ved bakken.

 

IMG_1032.thumb.JPG.86498822dba1901b7632e608afcb1a8a.JPG

Jeg tror teltet kommer til å bli godt likt. Bunnduken er ikke like glatt som Helsport Superlight-serien. Jeg kan fint bruke kokeapparat i fortelt og får plass til det jeg trenger av bagasje og hund. Etter alt er inkludert bikker jo vekten 2kg og jeg er ikke langt unna Reinsfjell-vekt. Litt i overkant synes jeg personlig, men har en følelse av at dette gjør seg noe bedre i vind enn reinsfjell pga geometrien og de kryssende stengene. Kan lett droppe 200 gram ved å legge igjen en stang hjemme også om jeg føler for det. Hadde vært interessant å se direkte opp mot f.eks. Reinsfjell, Trolltind, Allak og andre lignende telt en gang.

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flott gjennomgang av teltet. Kom gjerne med tilbakemelding når du får prøvekjørt det i vind og vær. 

Jeg har et frisport lightdome, som er mistenkelig likt utformet. Og målene er nesten identiske. Var noen dager med dette teltet på vidda nord for Rjukan i starten på juli. Bris og oppi kuling. Teltet stod seg ganske bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
Jovantje skrev (På 26.8.2020 den 9.38):

Hvordan er erfaringer med teltet?

Strålende fornøyd. Det er blitt mitt favorittelt av alle jeg har hatt så langt. De tanker jeg har gjort meg siden sist:

  • Det tåler mer vind enn jeg hadde turt å stole på før jeg kjøpte. Jeg har vært på høyfjellet siden sist i ganske rufsete vær og er imponert. Veldig stødig med god bardunering.
  • Det tok lenger tid enn jeg er vant til å lære meg å sette det opp "i blinde". Jeg har stort sett hatt ulike varianter av tunneltelt som da har sittet i fingrene etter første forsøk. Har tidligere kun hatt ett kuppeltelt, men også gikk fort å lære seg da det var gode stangkanaler og merking. Her er det hemper og ikke like lett å sette opp for en amatør. Det tok meg 4-5 ganger før jeg kunne sette det opp i mørket uten å tenke for mye.
  • Romfølelsen er veldig god. Jeg har sovet med hunden i dette teltet rundt 10 netter nå, og vi stortrives. Har blitt overraska over hvor lite klaustrofobisk det føles.

 

Lengden tør jeg ikke svare deg på, men du må nok beregne å sove diagonalt. Det har vært mer enn langt nok for min del, hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

To ventiler på toppen, disse kan lukkes. Har ikke brukt teltet i veldig sterk vind, kun i "vanlig" survær i fjellet i Trøndelag, funka fint. Gikk greit å komme seg inn i teltet i (ikke altfor kraftig) regn, men man må være litt kjapp og forsiktig. Generelt er jeg svært fornøyd med teltet, er takknemlig for at Thomas postet info og bildene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jovantje skrev (På 23.8.2021 den 23.07):

To ventiler på toppen, disse kan lukkes. Har ikke brukt teltet i veldig sterk vind, kun i "vanlig" survær i fjellet i Trøndelag, funka fint. Gikk greit å komme seg inn i teltet i (ikke altfor kraftig) regn, men man må være litt kjapp og forsiktig. Generelt er jeg svært fornøyd med teltet, er takknemlig for at Thomas postet info og bildene.

Hvordan gikk det med lengden? Må du ligge diagonalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 8.9.2021 den 6.34):

Hvordan gikk det med lengden? Må du ligge diagonalt? 

Ja, må ligge diagonalt og så går det "sånn akkurat", men sånt er det med alle teltene jeg har.  Tipper på at soveposen min er på ca 220-230 fullt "oppblåst" og den rører ikke duken, men siden jeg beveger meg ila. natta blir det litt fukt på bunnenden. Har gått fint på 2-3 overnatting turer, også med relativt dårlig vær.

 

slettes.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.