Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekkdrodling herfra også


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Min Bergans fra 20 år tilbake er ikke så god. Sånn egentlig. Kjenner jeg gruer litt for å ta den på igjen. Det har blitt noen kilo og noen mil denne sommeren. Og sommeren er ikke ferdig. 

Så i dag har jeg testet tre sekker. Og alt ble vanskelig. 

Gregory Deva 70 - satt tett og fint på ryggen (en venninne har denne og elsker at den koseklemmer seg innpå ryggen). Jeg følte den stjal en del skulderfrihet. Får garantert pen holdning, men antagelig diverse låsninger også? 🤔 trenger ikke flere. Men samtidig føltes det med en gang godt med en tight passform også. Men hvordan blir det på langen?

A6E31D41-0348-4E85-9683-5FD1D96654F8.thumb.jpeg.5bda059385a87a109853839a106d7107.jpeg

C671F5C0-6930-4338-9CC2-D13D79C05798.thumb.jpeg.8552916e08f26019cdbf01da187b8685.jpeg

Osprey Xena 70 - likte hoftebelte og sekken godt. Gode løsninger. Men skulderstroppene var litt stive (uansett langt ifra så stive og grove som på dagens sekk) Lettere å justere rygg mm. 

0C973819-E6D2-4A3E-9B01-D2BC09DF9466.jpeg.15b0a254006ee884900c0a4b5d26a591.jpeg

1C606714-E365-4D77-B9AF-C28D3E2440C7.jpeg.ef1d0241a6fec27eb5660e3cc9940b07.jpeg

Lowe Alpine Cerro Torre 60:80 - umiddelbart best på ryggen. Men litt kort stykke med polstring på hoftebelte. Noe som gjør at spenna kan presse inn på magen min. Gode løsninger på sekken. 

C00C3AC0-1847-4765-B327-1B028871A6B7.thumb.png.d3e59b063d1dc8f1a83e9398a1f62efc.png

55E083FC-7AD0-41C3-AC8B-67ADAAF18CD6.thumb.png.da64fb1eea033d3caea0880f21ed9a8d.png

Føler Osprey og Lowe Alpine er best. Men det er jo umulig å vite hvordan de funker over lengre strekker og i bakker med last. 

Jeg er normal i kroppsfasong men med noe bredere skuldre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Gittiamo skrev:

Min Bergans fra 20 år tilbake er ikke så god. Sånn egentlig. Kjenner jeg gruer litt for å ta den på igjen. Det har blitt noen kilo og noen mil denne sommeren. Og sommeren er ikke ferdig. 

Så i dag har jeg testet tre sekker. Og alt ble vanskelig. 

Gregory Deva 70 - satt tett og fint på ryggen (en venninne har denne og elsker at den koseklemmer seg innpå ryggen). Jeg følte den stjal en del skulderfrihet. Får garantert pen holdning, men antagelig diverse låsninger også? 🤔 trenger ikke flere. Men samtidig føltes det med en gang godt med en tight passform også. Men hvordan blir det på langen?

A6E31D41-0348-4E85-9683-5FD1D96654F8.thumb.jpeg.5bda059385a87a109853839a106d7107.jpeg

C671F5C0-6930-4338-9CC2-D13D79C05798.thumb.jpeg.8552916e08f26019cdbf01da187b8685.jpeg

Osprey Xena 70 - likte hoftebelte og sekken godt. Gode løsninger. Men skulderstroppene var litt stive (uansett langt ifra så stive og grove som på dagens sekk) Lettere å justere rygg mm. 

0C973819-E6D2-4A3E-9B01-D2BC09DF9466.jpeg.15b0a254006ee884900c0a4b5d26a591.jpeg

1C606714-E365-4D77-B9AF-C28D3E2440C7.jpeg.ef1d0241a6fec27eb5660e3cc9940b07.jpeg

Lowe Alpine Cerro Torre 60:80 - umiddelbart best på ryggen. Men litt kort stykke med polstring på hoftebelte. Noe som gjør at spenna kan presse inn på magen min. Gode løsninger på sekken. 

C00C3AC0-1847-4765-B327-1B028871A6B7.thumb.png.d3e59b063d1dc8f1a83e9398a1f62efc.png

55E083FC-7AD0-41C3-AC8B-67ADAAF18CD6.thumb.png.da64fb1eea033d3caea0880f21ed9a8d.png

Føler Osprey og Lowe Alpine er best. Men det er jo umulig å vite hvordan de funker over lengre strekker og i bakker med last. 

Jeg er normal i kroppsfasong men med noe bredere skuldre. 

Eg e også nok brei på skuldrane og kan føle at damemodellar klyp meg bak på skulderblada, spesielt i starten. 

No har eg testa alle desse tre over tid, med last i. Har att å skrive ein rapport på Lowe Alpinesekken. 

Eg synes definitivt Lowe og Osprey er best. Lowen er mest slitesterk. Av dei damene som har testa alle "mine" tre testsekkar har dei enda med anten Lowe eller Osprey. Ingen som enda med Deva faktisk. Vil tru at det indikerer at passformen til dei to høver fleire, utan at det treng bety det samme for deg. Du var jo på tur med @Hammer og fru. Ho enda med lowe etter å ha hatt mine på test. 

Klypet bak på skuldrane går seg til.

Devaen var katastrofe på min kropp. Grei i starten. Blei vondere og vondere under bruk. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Tessatroll  

Jeg har jo lest din test av Xena noen ganger nå 😀 men ikke på LA. Hmm må prøve igjen. Får hattifnatti om jeg får spenna inn i magen. Det er verre enn press på skuldrene 🤔 har veldig kort, men markert, midje. 

Deva utgår nok ja. Greit å avskrive den dyreste også 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Lowe Alpine og er veldig fornøyd. Dog ikke prøvd andre typer. Men har hørt fra flere som er mye på tur at de er fornøyd med Lowe Alpine og at det er et veldig bra merke :) Ble anbefalt den. 

Men er jo smak og behag. 

Ps. Jeg tenkte ikke noe på den spenna, og synes ikke den er noe som helst plagsom :) Dog er min noen år gammel så de kan jo ha forandret seg. 

Lykke til med å velge! 

Endret av Turjente93
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puter er ikke uvanlig visstnok. Jeg har en pute som kom tilfeldig med en sekk jeg fikk i julegave en gang 😂 var vel ikke helt meningen at den skulle med, men alltid kjekt med en ekstra pute 😂 

Dessverre ingen hundeavdeling der. Men de burde i det minste ha noen sekker med ris. Det er lett å få tak i. Skal be om mer vekt ved neste runde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Gregory Baltoro 85 liggendes, som er herreutgaven av deva, denne fikk jeg slitasje mellom hoftebeltet og der skulderstroppene ligger mot hoftebeltet. Etter noen bilder og mailer til fjellsport så fikk jeg pengene tilbake og beholde sekken, kjøpte en Exped Expedition 100, denne har ikke denne koseklemminga mot ryggen som Baltoroen har, men jeg er mye bedre i ryggen etter en dag med 20-25kg i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Terka skrev:

Du får be om 2-3 telt til slik at du kommer opp på 20 kg som du pleier å gå med. 😄

Vurderer å låne minst ett Exped Orion der så jeg får se om det føler seg hjemme oppi sekken 😂 

@Sig Man jeg skulle gjerne sjekka ut Exped-sekken også. Men vet ikke hvem som selger i Oslo 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sig Man skrev:

@Gittiamo Raskt søk så er det magasinet, hekta på tur og fjellsport som har den sekken

Takk 🙂. Men skulle nok helst ha prøvd i butikk først. Og tiden er for knapp for netthandel. Ble litt akutt behov for sekk nå. 

Men sekken til Exped ser veldig smal ut. Stemmer det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggsekk skal ikke være enkelt. Returnerte min gregory pro 95 på fornøydgaranti. Fikk pengene tilbake. Nå venter jeg på en osprey xenith 105 i rett rygglengde denne gangen får jeg håpe. Brukte en uke på å komme meg etter tre dager med gregory en. Hele hofta stivnet av men dette tror jeg skyldes feil rygglengde. Men er ikke helt komfortabel og bestilte ikke en ny i medium. Fint at du deler dine erfaringer! Har ikke testet osprey før så det kan bli spennende. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å styre unna bæresystemet Axiom 7:0 til LA, dette sliter på seg selv og vil til slutt ryke. Jeg fikk reklamasjon på min Cerro torre 75:100 som var veldig godt brukt. Hele sekken var i god stand bortsett fra der hvor skulderstroppene er festa i sekken. Utrolig god sekk bortsett fra dette.

Dama sleit ut sin Deva, her var det selve sekkeposen som begynte å spjære i sidene. God sekk bortsett fra dette.

Begge sekkene var veldig mye brukt, så det er ikke sikkert at man opplever det samme med normal bruk. 

Nå har vi begge to Osprey xena og xenith, fornøyde så langt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gittiamo skrev:

Takk for tilbakemelding @Anders_G

Jeg vet ikke om den jeg har sett på har et annet feste enn din? VT Flex™ heter denne 

 

Det er nok noe nytt, tipper dem har gjort om konstruksjonen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anders_G skrev:

Det er nok noe nytt, tipper dem har gjort om konstruksjonen 👍

Satser på det. Men jeg skal sjekke en ekstra gang når jeg ser sekken IRL. Så kjekt å vite om svakheten. Skal ikke ha noe av at de prakker på meg en eldre modell til ny pris 🙅🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal seiast at Xena'en byrjar merke kjøret den au. Hol både her og der. Trur det er prisen å betale for låg vekt og god bærecomfort i eit. 

Og så har eg jo vore borti å kaste den nedover lia ved eit par høver der terrenget minner meir om klatreterreng enn ski eller gangterreng. Dei er truleg ikkje konstruerte for slikt. Må dog nevne at min gamle LA expedition fint tolte det same, 1000 høgdemeter med buskeklatring og kasting ned ei orkanherja rås me aldri fann før siste høgdemetrane. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Og så har eg jo vore borti å kaste den nedover lia ved eit par høver der terrenget minner meir om klatreterreng enn ski eller gangterreng.

Omtrent som når Freddie Wilkinson, Mike Libecki, Keith Ladzinski, and Cory Richards gjorde for å få effektiv retur (rappell) eter å ha klatra fjell i Dronning Mauds Land altså. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Terka skrev:

Omtrent som når Freddie Wilkinson, Mike Libecki, Keith Ladzinski, and Cory Richards gjorde for å få effektiv retur (rappell) eter å ha klatra fjell i Dronning Mauds Land altså. :D

Bøtt åffkååårsh! 

Det e eg og Cory'en veit du 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.