Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips mot "steinbitt" (når sluken sitter fast)


Saksemann

Anbefalte innlegg

Annonse

Krans:  Et smart "gammelt" triks. 

Nå er jeg ingen slukfisker, men jeg har hatt (en viss) suksess med to andre gamle triks.  Det ene er å fysisk endre vinklen - gå noen meter opp eller nedover.  Det andre er å "skyte" sluken løs, kort og godt ved  ta tak i senen og stramme så mye en tør, for så å slippe.  

Det er også viktig etter slik hendelser,  å kutte en halv meter av senen og knyte en ny knute.  Dette fordi senen kan ha blitt svekket av å gnisse på en stein, og/eller knuten er blitt svekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Det andre er å "skyte" sluken løs, kort og godt ved  ta tak i senen og stramme så mye en tør, for så å slippe.  

Ja, denne teknikken har jeg selv brukt, med monofilament. Fungerer bra, oh alltid like tilfregtillende når kroken endelig løsner :)

Men med multifilament, som er helt dødt, så blir det ikke noe strekk i senen. Og umulig å "skyte" løs kroken :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krans ser ut til å være et smart triks i rennende vann!

Man kan også bytte ut treblekrokene med enkeltkroker. Da skal det mye mer til før sluken setter seg fast. Noen mener det kan føre til reduksjon i krokingsevnen og at flere fisk vil gå tapt. Til en viss grad, helt sikkert - 3 x krokingspunkter vs. 1 er simpel matte. Men så øker jo også sjansen for å få fisk når man i stedet bruker all den tiden man benytter på å løsne en treblekrok/slukmist/sette på ny svivel/sluk heller på effektiv fisking med enkeltkrok :) .

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vallers said:

Krans ser ut til å være et smart triks i rennende vann!

Man kan også bytte ut treblekrokene med enkeltkroker. Da skal det mye mer til før sluken setter seg fast. Noen mener det kan føre til reduksjon i krokingsevnen og at flere fisk vil gå tapt. Til en viss grad, helt sikkert - 3 x krokingspunkter vs. 1 er simpel matte. Men så øker jo også sjansen for å få fisk når man i stedet bruker all den tiden man benytter på å løsne en treblekrok/slukmist/sette på ny svivel/sluk heller på effektiv fisking med enkeltkrok :) .

 

Min erfaring er at jeg mister langt mindre fisk med en god enkeltkrok enn med de små treblene som sitter på 8-12g sluker. Lettere å ha orden i slukskrinet blir det og:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.