Gå til innhold
  • Bli medlem

garmin GPS


Tom42

Anbefalte innlegg

Garmin GPSMAP 64 Worldwide

GalleribildeJeg må fornye meg når det gjelder GPS.  Er denne noe å satse på,  Kan jag laatei nn kartene mine.  Trenger svar fortere enn svint

 

 

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeh hvilke kart du har, men det er en veldig god gpsenhet. Robust og gjennomprøvd design/byggekvalitet.

Kartene som er på er vel så som så, men du kan legge inn kart på den veldig enkelt. Jeg har kjøpt fra kartmannen.no, men det finnes også garminkart og frikart (osm) til den.

Veldig god minnekapasitet på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, esphojo skrev:

Nå vet ikke jeh hvilke kart du har, men det er en veldig god gpsenhet. Robust og gjennomprøvd design/byggekvalitet.

Kartene som er på er vel så som så, men du kan legge inn kart på den veldig enkelt. Jeg har kjøpt fra kartmannen.no, men det finnes også garminkart og frikart (osm) til den.

Veldig god minnekapasitet på den...

Takk for godt svar.

Jeg har også sett på:  

Garmin oregon 300

garmin Gpsmaps 64 World wide

Garmin Touch 35

Har kartene:  H vidda, Oslo, Skien og Kristiansand.

Har i "alle" år hatt Garmin Colorado, men den begynner å svikte.  Det jeg trenger er en enkel GPS, meget enkel, som kun har det essensielle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du har de kartene dine på, men på min gamle Garmin Colorado ligger kartene på et "vanlig" SDkort om jeg ikke husker helt feil? Er ikke sikker på om disse nyere GPSene har plass til vanlig SDkort eller om de har tatt steget over til mindre kort? Ser at GPSmap64 bruker microSD i alle fall. 

Greit å sjekke ut før du kjøper og forventer å kunne bruke de gamle kartene hvis du har dem på minnekort, har du dem digitalt er det vel ikke noe problem.  Jeg kjøpte forøvrig også nye kart hos kartmannen.no når jeg byttet, og det fungerer helt strålende.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bør sjekkes.

Ser det skrives at touch gjerne er litt mer brukervennlig enn de med knapper (selv gikk jeg for knapper, som også har sine fordeler), gjerne også større skjerm.

Kjenner ikke de andre i listen din, men den som heter 64 World Wide er uten sensorer. Da hadde jeg heller vurdert 64s eller 62s/62st. Er ikke (stort?) mer enn minnekapasiteten og de forhåndsinstallerte kartene som skiller 64s og 64st.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, esphojo skrev:

Ja, det bør sjekkes.

Ser det skrives at touch gjerne er litt mer brukervennlig enn de med knapper (selv gikk jeg for knapper, som også har sine fordeler), gjerne også større skjerm.

Kjenner ikke de andre i listen din, men den som heter 64 World Wide er uten sensorer. Da hadde jeg heller vurdert 64s eller 62s/62st. Er ikke (stort?) mer enn minnekapasiteten og de forhåndsinstallerte kartene som skiller 64s og 64st.

Jeg handlet meg "ny" GPS brukt for litt siden. Jeg trenger ikke masse avanserte greier på min. Kun basis GPS funksjon med kart og sjøkart.

Og så hender det jeg bruker den til ånkontroølere at jeg holder antatt fart og at antatt ankomst på planlagt sted stemmer sånn  noenlunde med hodet. Dette har de fleste (alle?).

 

Så jeg greide meg med å halde en gammel Garmin 60Cx brukt. (Den har ikke kompass, det har CxS. Ingen praktisk betydning for meg).

Jeg betalte ca 500 for en nær ubrukt på Finn. 

 

Alle modeller fra den og oppover av den typen synes jeg er mer enn bra nok. Jeg har testet flere og mener at batterivarigheten er best på de med minst mulig dill på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til garmin GPS
24 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg handlet meg "ny" GPS brukt for litt siden. Jeg trenger ikke masse avanserte greier på min. Kun basis GPS funksjon med kart og sjøkart.

Og så hender det jeg bruker den til ånkontroølere at jeg holder antatt fart og at antatt ankomst på planlagt sted stemmer sånn  noenlunde med hodet. Dette har de fleste (alle?).

 

Så jeg greide meg med å halde en gammel Garmin 60Cx brukt. (Den har ikke kompass, det har CxS. Ingen praktisk betydning for meg).

Jeg betalte ca 500 for en nær ubrukt på Finn. 

 

Alle modeller fra den og oppover av den typen synes jeg er mer enn bra nok. Jeg har testet flere og mener at batterivarigheten er best på de med minst mulig dill på.

Helt enig! Fra 60cxs og oppover har det ikke kommet noen nyvinninger jeg mener det er verdt å betale ekstra for. Det er skuffende at Garmin fortsatt ikke har klart å slippe en GPS-enhet med forbedret oppløsning på skjermen og bedre batteritid. For min del blir GPS først og fremst et sikkerhetsverktøy i sekken på lengre turer eller i ukjent og umerket terreng. For navigering synes jeg mobiltelefon med nedlastede kart er en mye bedre løsning. Her vil jeg også rette en anbefaling om å teste @Ivan Lé Hjelmeland sin app: Topokart

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Ørud skrev:

Jeg handlet meg "ny" GPS brukt for litt siden. Jeg trenger ikke masse avanserte greier på min. Kun basis GPS funksjon med kart og sjøkart.

Og så hender det jeg bruker den til ånkontroølere at jeg holder antatt fart og at antatt ankomst på planlagt sted stemmer sånn  noenlunde med hodet. Dette har de fleste (alle?).

 

Så jeg greide meg med å halde en gammel Garmin 60Cx brukt. (Den har ikke kompass, det har CxS. Ingen praktisk betydning for meg).

Jeg betalte ca 500 for en nær ubrukt på Finn. 

 

Alle modeller fra den og oppover av den typen synes jeg er mer enn bra nok. Jeg har testet flere og mener at batterivarigheten er best på de med minst mulig dill på.

Forstår det ikke har vært en rivende utviklig på denne fronten på laaang tid, ja. Men på 60-serien forstår jeg at X-en må være med i navnet (minnekortleser) for at det skal være brukende, korrekt? Personlig satt jeg pris på å kunne legge inn hele norgeskartet rett i minne, men med en ok+brikke er det kanskje ikke noe stort problem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brikke på mine i hvert fall. Aldri hatt noe problem med dem. 


Jeg har stort sett hatt de 4 nordligste kartene + en del sjøkart lagt inn på mine uten at det er fullt. Det er vel 1 eller 2 GB som var begrensningen for de første 60 C***. Og du kunne bruke større kort, men den klarte ikke benytte seg av dataen som oversteg 1 eller 2 GB. Husker ikke lengre da det som sagt aldri har hatt noen begrensning for min bruk. 

Internminnet for de første der har nok vært alt for smått ja. 

Kan ikke huske at jeg har sett annet enn 6*Cx* heller, men det finnes kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, esphojo skrev:

Ser det ligger en CS på finn. Color og Sensor, men mangler minnekortleser (X). På nyere varianter (bla 62) viser C-en til kamera (vil tro fargeskjerm har blitt standard 😉).

Dæven, trodde jeg var utlært på de gamle GPS`ene ;-) 

Alltid moro med ny lærdom. Har puslet mer med kartene og softwaren enn selve de fysiske enhetene faktisk. Spesielt da overgangen fra operativssytemer gikk fra 32 til 64-bit. Da måtte jeg konstruere egne registerfiler for å få kartene til å fungere. Har også puslet mye med hvordan installering av forskjellige kart må gjøres på nye enheter for å ha sjøkart, bilnavigering og turkart side om side og selv kunne velge aktive kart osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.