Gå til innhold
  • Bli medlem

Halvhøye, middels myke/stive, godt dempede tur/fjellstøvler??


Øystein Johansen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er på leting etter nye tur/fjellstøvler men sliter litt med å finne noe som passer mine kriterier. Som dere ser av overskriften er jeg på utkikk etter noe som er midt i mellom. Jeg har ikke veldig brede føtter men heller ikke smale, så det er viktig for meg å ha noe med litt bredde på. Altfor stive og aggressive såler er heller ikke å foretrekke da det gjør at jeg blir sliten under foten og får vondt etter en time eller to. Jeg har for øyeblikket Salewa Mountain Trainer sko, som er gode i og for seg, men med mine føtter blir det litt kræsj. De er for smale og litt for stive, og på grusveier, som jeg går en del på innimellom på tur, blir de for harde i dempingen. Så det jeg er på let etter er en støvel med middels høyde, litt bredde, godt dempet hæl og middels sålestivhet i lengderetningen, men som allikevel har grei torsjonsstivhet.
Disse kriteriene har jeg kommet frem til etter år med vandring i hovedsaklig bratt skogsterreng, ispedd noe myr og sti. Jeg går sjelden med veldig tung sekk forøvrig.

Så: Finnes det støvler/sko med disse spesifikasjonene, eller er jeg på leting etter en utopi?  :-)

Mvh Øystein Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Demping er ikke førsteprioritet i en sko en går med, så det er ikke noe de fleste skoprodusenter prioriterer. Likevel finnes det sko med myke(re) såler. Trade-offen blir at man kjenner underlaget bedre, og man blir mer sliten i foten når man går langt på ujevnt underlag. Jeg har Salewa toppturstøvler, og de valgte jeg fordi de var brede. Nå vet jeg ikke hvordan mountain trainer er, men på crow følger det med flere sett med såler ettersom man har en smal eller bred fot.

En skoprodusent som er kjent for den gode dempingen i sine løpesko er Hoka. De har også hikingsko. Noen av modellene leveres dessuten i "wide" variant. Du kan jo eventuelt prøve et par og se om de passer dine behov? https://www.hokaoneone.eu/en/ie/men-mountain/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste dine specs som jeg har er Alfa Kvist . Ikke like høye som fjellstøvler, mykere, lettere, passe stiv såle, litt demping i de og. De jet bruker på all3 dagsrurer og med lett sekk. På tur med tyngre sekk og f.eks i Femundsmarka bruker jeg Alfa Berg som er høyere og stivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Prebb Det var to forskjellige muligheter på Mountain trainer også, men den ble allikevel litt feil til foten min. Jeg har brukt skoene mye, men jeg blir alltid fort sliten under føttene, og spesielt rett bak tærne under foten. Noe av det kan nok tilskrives et litt smalt forparti på skoen. Kanskje jeg skal ha mer fokus på å finne en sko med riktig bredde enn på demping. Men litt mer fleks enn på salewaen må jeg nok ha. Den er for stiv til at den blir god på variert underlag.

@borgern og MagnusKJ:

Takk for tips:-) Alfa kvist har jeg ingen kjennskap til, men skal sjekke den ut. Men Salomon Ultra har jeg en anelse om. Blir ikke den vel myk? Jeg har x ultra i lav versjon og er kjempefornøyd med dem til sitt bruk, men synes de kan bli litt vel lite stabile sideveis når terrenget blir bratt. Jeg tror jeg trenger noe imellom den og mer standard fjellstøvel. Men jeg har inntrykk av at man enten får veldig myke joggeskoaktige såler, eller pinne stive fjellsåler. Mellomtingen er derimot vanskeligere å oppdrive. Kanskje jeg gjør det vanskeligere enn jeg behøver. En ultra mid vil sannsynligvis være mer enn god nok til 70-80 % av turene mine. Kvist skal også sjekkes ut, da den sannsynligvis er mulig å finne i mange forretninger.

 

 

Endret av Øystein Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Øystein Johansen skrev:

@Prebb Det var to forskjellige muligheter på Mountain trainer også, men den ble allikevel litt feil til foten min. Jeg har brukt skoene mye, men jeg blir alltid fort sliten under føttene, og spesielt rett bak tærne under foten. Noe av det kan nok tilskrives et litt smalt forparti på skoen. Kanskje jeg skal ha mer fokus på å finne en sko med riktig bredde enn på demping. Men litt mer fleks enn på salewaen må jeg nok ha. Den er for stiv til at den blir god på variert underlag.

@borgern og MagnusKJ:

Takk for tips:-) Alfa kvist har jeg ingen kjennskap til, men skal sjekke den ut. Men Salomon Ultra har jeg en anelse om. Blir ikke den vel myk? Jeg har x ultra i lav versjon og er kjempefornøyd med dem til sitt bruk, men synes de kan bli litt vel lite stabile sideveis når terrenget blir bratt. Jeg tror jeg trenger noe imellom den og mer standard fjellstøvel. Men jeg har inntrykk av at man enten får veldig myke joggeskoaktige såler, eller pinne stive fjellsåler. Mellomtingen er derimot vanskeligere å oppdrive. Kanskje jeg gjør det vanskeligere enn jeg behøver. En ultra mid vil sannsynligvis være mer enn god nok til 70-80 % av turene mine. Kvist skal også sjekkes ut, da den sannsynligvis er mulig å finne i mange forretninger.

 

 

Jeg tenkte ikke i løpet av massiv at den var for myk. Jeg tror xxl har 30 dager returrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.