Gå til innhold
  • Bli medlem

Anorakk i ventile


norexp

Anbefalte innlegg

I tørt vær bruker jeg gjerne en bomullsanorakk. Synes det er svært behagelig å bruke. I fuktig vær er derimot bomullsanorakken ikke brukendes. Til det bruket har jeg forskjellig vanntette og pustende klær. Ulempen med slike klær er at jeg blir våt innenfra, og at klærne lager en del lyd.

 

I blant annet England og Skotland er det store tilhengerskarer av anorakker og jakker laget av Ventile. Slik jeg forstår det er Ventile tettvevd bomull av høy kvalitet, som er ganske kostbart. Helt vindtett, puster svært bra, tilnærmet lydløst, og mykt og behagelig. Er også ganske værbestandig, da bomullsfibrene sveller ved kontakt med vann, slik at vanngjennomtrenging reduseres betraktelig. Plagget blir visstnok betraktelig stivere i regn. Har også forstått det slik at slitestyrken ikke er Ventiles største fordel. Leser at plaggene fort blir slitt ved armendene og nedkant av anorakken eller jakken. Fargene blekes visstnok ganske fort.

 

Jeg er nok interessert i en slik anorakk, men har ikke lyst til at den skal se velbrukt og slitt ut etter kort tid. Kanskje noen her har erfaring med slike plagg? Spesifikt synes jeg Sasta Peski er en flott anorakk, og kunne godt tenkt meg en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, norexp skrev:

Flesket til og kjøpte en Sasta Peski hos Outnorth. Får satse på den er bra.

Skriv noen ord når du har testet den. Kjenner Ventile kun som teltduk til bruk på vintrene. Eneste som duger i arktis og antarktis til yrkesbruk ble det nevnt til meg en gang av en kar som sydde telt til BBC.

Veldig spesielle egenskaper i det stoffet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet anorakken i dag. Har kun prøvd den på innendørs foreløpig.

Første inntrykket er at den ser ut til å være svært godt konstruert og sammensydd. Såvidt litt stivere stoff enn mine Norrøna Svalbard og Amundsen Skauen anorakker, som er sydd i "vanlig" bomull. Stor i størrelsen. Jeg er 175 cm, og veier 67 kg, og kjøpte en S. Kunne sikkert brukt en XS også. Stor hette med mye justeringsmuligheter, og lang skygge. Skyggen er formbar med noe skumgreier. Høy krage. Kanskje litt høyere enn jeg foretrekker. Glidelås og trykknapper i kragen. Kengurulomme og 2 gjennomgående sidelommer. Sidelommene er høyt plassert. Ikke sideåpning. Jeg hadde foretrukket det, siden det gjør det enklere å ta på anorakken, samt et ekstra luftingspunkt. Stramming nederst og ved midjen. Borrelås ved armene. Kjøpte olivengrønn farge. Eneste valget hos Outnorth. Finnes også i mørkblå og rød. Olivengrønn er ganske anonym, men bevares, det er en flott farge. Kanskje jeg hadde valgt rød om valget fantes. Betalte kr 2500, som ser ut til å være en god pris. For all del mye penger, men det er nok mye plagg for pengene også. 

Meldt høye temperaturer resten av uka og noe fremover, så blir nok en stund til jeg får prøvd den i fuktig vær. Ser for meg at anorakken blir veldig god å ha i kaldt, forblåst vær. Gjerne også snø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig, gleder meg til å høre mer :D Selv har jeg en Amundsen Peak anorakk som jeg har hatt i snart 2 år nå, i alle sesonger forruten når sola steiker som nå om dagen :) Knallbra synes jeg, har ikke lommer annet enn stor brystlomme, og en liten på armen, men det gjør meg ikke noe heller :D Glidelås langs siden, både for av/på men også for lufting, samt under ermene (toveis glidelåser på begge sider), samt veldig god hette! Så langt har stoffet stått imot 1 1/2 år i barnehage og egen tur bruk osv osv. Var heldig med et tilbud på den, men uhyre interessert i hvordan Ventile o.l. fungerer :):)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen har svært god kvalitet på klærne. Jeg har også kikket på Peak, og den ser svært bra ut. Har selv en Amundsen Skauen som jeg er meget godt fornøyd med. Skikkelig tykk bomullskvalitet fra British millerain. Jeg har vasket inn Nikwax cotton proof. Holder ute duskregn, men ikke noe særlig mer enn det. Det er her jeg håper Ventile kan levere bedre, samt at det skal også være helt vindtett. 

En annen ting er at jeg liker snittet på anorakker, og at jeg trives meget godt i bomullsklær. Meldt 30 grader i morgen, så drøyer foreløpig med utprøving. Ser fram mot høsten😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått prøve Sasta Peski anorakken utendørs. Gikk min faste morgentur på en halv time, med god belastning og noe høydemeter. Temperatur omtrent 15 grader og lett regn. Selvsagt ingen utfordring for hverken mann eller utstyr, men kjekt å få prøve. 

Anorakken er DWR-behandlet, og regnet prellet av. Trakk ikke inn noenting på turen. Sasta skriver selv at etter noe vask kan plagget impregneres. Produsenten av Ventile anbefaler Nikwax cotton proof. Siden jeg gikk i lett regn, og ikke noe trakk inn, så merket jeg ingenting til at stoffet ble stivere og tyngre. Regner med det blir god anledning til å få prøve det også.

Anorakken har meget stor og godt justerbar hette. Hetta følger fint hode ved bevegelse. Åpningen foran har et langt tøystykke festet til glidelåsen. Tøystykket har også trykknapp, slik at det kan settes fast. Unngår at det flagrer rundt når du går. Justeringsmulighetene kan alle betjenes med hansker. Anorakker har som regel et løst snitt, slik som denne. Da er det fint med midjejustering, som begrenser flagring. Også justering i nedkant av anorakken, samt ermeavslutningene. Stor kengurulomme med flapp og glidelås. To høyt plasserte sidelommer, som ser ut som de ikke kommer i konflikt med hoftebelte på sekk. Jeg er 175 cm, og anorakken rekker godt ned over baken.

Utstyr ellers var en tynn merinoullgenser, Laksen Kudu bukse og Salomon XA pro 3D med gtx-membran. Siden temperaturen var såpass høy, og jeg gikk med ganske høy intensitet, så ble jeg noe svett. Merkbart mer i buksa. For sammenligning gikk jeg samme tur samme dag med Helly Hansen Loke jakke og bukse. Klam etter 5 minutt, og gjennomvåt av svette etter endt tur. Veldig mye mer behagelig å gå med Ventile-anorakken. Slipper også å høres ut som jeg går å rasler med en chips-pose. 

På turer hvor det kan være en utfordring å få tørket klær, er nok ikke denne anorakken det beste. Bomull tørker sent sett i forhold til kunstige stoffer.

Foreløpig svært fornøyd.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble såpass fristet av tråden at jeg valgte å bestille meg en Klättermusen Einride Mountain jacket som var på salg hos Klättermusen.se.

Mulig det er en gammel modell, men det er egentlig helt ok. Disse jakkene får visst en helt nydelig patina med bruk, og holder i årevis. Noe jeg ikke kan si om de fleste Goretex-jakker jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Prebb skrev:

Ble såpass fristet av tråden at jeg valgte å bestille meg en Klättermusen Einride Mountain jacket som var på salg hos Klättermusen.se.

Mulig det er en gammel modell, men det er egentlig helt ok. Disse jakkene får visst en helt nydelig patina med bruk, og holder i årevis. Noe jeg ikke kan si om de fleste Goretex-jakker jeg har vært borti.

Og de produseres uten miljøgiftene som er i GoreTex og andre membraner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei Rimfaxe frå Klättermusen som eg har brukt mest vinterstid gjennom ein del år. Utruleg digg når det er kaldt og ho tørkar overraskande fort så sant det ikkje er mange minus. Skulle gjerne hatt ei tilsvarande bukse, men det har eg til gode å finna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Og de produseres uten miljøgiftene som er i GoreTex og andre membraner!

Er du sikker på det? Så vidt jeg vet er vel Ventile belagt med DWR som inneholder fluorkarboner? Det har blitt stilt spørsmåltegn om hvorvidt Ventile faktisk er så miljøvennlig som de selv hevder tidligere: http://welldresseddad.com/2017/05/20/ventile-ugly-facts-they-dont-tell-you/

Dessverre så kan produsenter i dag hevde at tekstilene de produserer er miljøvennlig nesten helt uten konsekvenser, uavhengig av om det faktisk er sant eller ikke. Se bare på hvordan bambus markedsføres f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Freebird skrev:

Er du sikker på det? Så vidt jeg vet er vel Ventile belagt med DWR som inneholder fluorkarboner? Det har blitt stilt spørsmåltegn om hvorvidt Ventile faktisk er så miljøvennlig som de selv hevder tidligere: http://welldresseddad.com/2017/05/20/ventile-ugly-facts-they-dont-tell-you/

Dessverre så kan produsenter i dag hevde at tekstilene de produserer er miljøvennlig nesten helt uten konsekvenser, uavhengig av om det faktisk er sant eller ikke. Se bare på hvordan bambus markedsføres f.eks.

Takk for lenke! Jeg trodde de brukte Nikwax, som er uten PFC. Må sjekke litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sydd noen friluftsplagg i Etaproof/ventile, men har mildt sagt ikke vært imponert over slitestyrken sammenlignet med «blandingsstoffer» som g1000. Liker i utgangspunkt tanken med ren bomull, men det er nok en god grunn at mange produsenter blander inn polyester/nylon. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært å hentet jakken.  Ser fin ut ja, dog litt lang i armene for meg.   Jakka går under rumpa, så det nærmer seg en frakk :)

Trodde stoffet skulle være ganske grovt med EtaProof® 200 g/m²,  men det er det ikke.

Er meldt regn i morgen, så får kankje testet litt da.  

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er vel ikke bare Ventile bomull som er miljøfiendtlig? Bomullsposer skal brukes 7100 ganger og "organic" /økologisk Bomull 20.000 ganger for å veie opp mot en plasthandlepose. Dyrking og prosessering av bomull er en miljø versting. 

Men bomulls anorakker er da behagelige, bomull polyester både behagelige og mer slitesterke. 

https://www2.mst.dk/Udgiv/publications/2018/02/978-87-93614-73-4.pdf

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2019 den 0.02, elgen skrev:

Hei

Det er vel ikke bare Ventile bomull som er miljøfiendtlig? Bomullsposer skal brukes 7100 ganger og "organic" /økologisk Bomull 20.000 ganger for å veie opp mot en plasthandlepose. Dyrking og prosessering av bomull er en miljø versting. 

Men bomulls anorakker er da behagelige, bomull polyester både behagelige og mer slitesterke. 

https://www2.mst.dk/Udgiv/publications/2018/02/978-87-93614-73-4.pdf

Elgen 

Tallene kan godt stemme. Det vet jeg egentlig ikke noe om. Uansett vil alt forbruk, og spesielt vekst/økt forbruk uansett hvor «bærekraftig» det er være verre enn nullvekst. Når det gjelder resirkulert tøy og materiale så kan det virke som dette ikke nødvendigvis er bra det heller om man skal være veldig kritisk. Det som forurenser mest i tekstilproduksjon er vel gjerne etterbehandlingen av tekstilene som farging, vanntetting, etc. Noe resirkulert tøy og stoff også utsettes for. Det beste vil gjerne derfor være å ha klær som varer lenge og lar seg reparere. Det er på en måte unnskyldningen min for å kjøpe en jakke i bomullsstoff. Jeg innser den er på kanten til latterlig. Siden det sannsynligvis hadde vært best å la være å kjøpe noe i det hele tatt.

Uansett så har jeg mottatt Klättermusen Einride nå. Den er vesentlig lettere enn jeg trodde. Jakken inneholder ikke så mange funksjoner utover det at det er en jakke. Luftig foregår gjennom lommene, som i praksis gjør at de ikke kan brukes til oppbevaring om man ønsker å lufte.
Stoffet er forsterket og stivere på utsatte partier, og alle stamminger foregår med strikk og en slags bardunstrammer. Praktisk og enkelt å justere med votter. Jakken er ikke veldig lang, og er sannsynlig bedre egnet til klatring enn den lengre Midgard da hverken lommer eller lengden kommer i veien for klatresele.

Jeg har enda ikke prøvd den i regnet. Jeg er litt spent på hvordan den vil funke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med kjøpet.

Håper så at den er bare litt mer vannbestandig enn vanlige bomullsjakker, som jeg da også hadde.

Og det var ikke en bebrejdelse mot ditt kjøp, bare en påpeking av at moderne bomullsproduksjon og etterbehandling ikke er særlig miljøvennlig. Det må vi som forbrukere forsøke å påvirke. Dessverre er det ikke nok å avstå fra diverse fluorcarbon membraner og tro at bomull redder verden. Miljø spørsmål er komplekse og må ses i sin helhet fra a-z. 

Elgen

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.