Gå til innhold
Kjell Iver

Kan man nekte folk å villcampe?

Anbefalte innlegg

Hva menes med «villcamping» egentlig? Synes å være et snodig begrep. Vi det si camping som ikke er på en campingplass? 

Om dette i første rekke gjelder at folk slår leir i innmark, så er det vel ikke noe i veien for å bortvise dem? 

Om dette derimot fører til innskrenkning av allemannsretten, så er det faretruende. Kommer det til å ende med at man må betale for å bruke nasjonalparker? Hmmf.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
51 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Sett i lys av de siste årene og på endel av de værst traffikerte og mest populære områdene så tror jeg faktisk det i noen få og lokale tilfeller må innføres visse begrensninger. Forhåpentlig vil dette kun gjelde i de særeste tilfellene og i kortere perioder. Selv om lokal råderett noen ganger kan være problematisk så er det samtidig de lokale som best kjenner de områdene hvor det er størst problemer. Jeg er selvfølgelig i mot generell innskjerpelse av allemannsretten men har også fornuft til å se at det i noen veldig få tilfeller trengs å gjøres tiltak.  Ta for eksempel trolltunga i verste turist sesongen, her er det så mye problemer at det lokale røde kors ikke en gang klarer å holde tritt med å hjelpe ned turister som ikke aner hva de driver med.

Det skal bli interessant å følge med på hvordan det utvikler seg, jeg har fortsatt tro på at  det skal finnes praktiske løsninger.

Det er klart at det er et problem med «overturisme» enkelte steder og at enkelte ikke klarer å te seg slik man skal (kaster søppel, lager vel permanente leirplasser osv.). At Trolltunga og Preikestolen er store utfordringer for Røde Kors lokalt må heller møtes med økte bevilgninger, enn å innskrenke retten til fri ferdsel. Det er paradoksalt at man bruker millioner av kroner på å promotere norsk natur som turistopplevelser, mens man samtidig lokalt forsøker å stanse det. Litt god gammeldags holistisk tenkning hadde gjort seg. 

Litt av problemet med å lempe på retten for å imøtegå lokale utfordringer er jo at det skaper en presedens for at andre også kan innføre begrensinger vedrørende allemannsretten, som kan gjøre det vanskeligere i fremtiden å nekte folk å «privatisere» egen utmark. 

Imidlertid ser jeg problemet i naturen, som søppel som flyter, stier som blir til gjørmehull og en utbredt nonchalanse blant mange, men her er det vel holdningsendringer som må til? Hvis alt som noen kan finne på å gjøre galt skal gjøres forbudt eller bli innskrenket så blir det et hustrig land å bo i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutes ago, bernt said:

Sånn apropos dette men litt på siden. I Danmark er det også sterke begrensinger, men der har man anlagt veldig mange tilrettelagte leirplasser (ofte med en utedo, en gapahuk, en søppeldunk  og en vannkran). Naturstyrelsen har en komplett oversikt: Skjult lenke - logg inn for å se den

Vel og fint med parker, men villmark er det ikke. Fremtiden blir kanskje som West World?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
42 minutes ago, bernt said:

Vel.... villmark er det ikke, men park er det heller ikke. Tror utmark er mer dekkende...

47967640748_c53d772994_z.jpg

47931569118_d6baa61542_z.jpg

Flotte bilder!

Det var litt flåsete sagt av meg.

Jeg bare frykter at tilrettelagte leirplasser kan sette press på allemannsretten i fremtiden.

Og da legge begrensinger på ferdsel i villmark.

Så lenge de plasseres i randsonen av villmark og ikke begrenser fri ferdsel, så er det kanskje et flott tiltak.

Et potensielt problem er endog at de kan tiltrekke seg for mange mennesker, hvilket jo synes å være problemet i utganspunktet.

Nei, jeg har ikke noen klare svar på dette jeg heller. Og forhåpentligvis er frykten for å tape allemannsretten kun fremtidsparanoia hos meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.