Gå til innhold
  • Bli medlem

Solotelt med hund


Vegard Engan

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle anskaffe meg et solotelt. Har Reinsfjell superlight 3 fra før og er fornøyd med det. Eneste er at jeg savner et stort fortelt istede for to små. Brukt det noen ganger alene, uten hund og med to stykker. Nå ønsker jeg å øke «teltsamlinga» mi med et solotelt. Hunden har jeg stort sett alltid med så det bør være plass til den og bagasje. Tillegg er det fint med et stort fortelt der man kan lage mat når været er som værst. Det er det jeg savner på Reinsfjell egentlig... og et som er litt lettere når man er alene på tur. Vekt har endel å si, men trenger ikke noe som er superduper lett også skal det gå på bekostning av så mye komfort. Skal brukes på vår/sommer/høst og bør tåle litt vind og uvær i høyfjellet. Så bærer gjerne halvkilo mer å være trygg i uvær enn å spare den halvkiloen i sekken. Noen ganger blir den med på kanotur, og da kan jeg vel gjerne ta med en tarp også i tillegg, samt når vi er flere på tur som har hvert sitt solotelt der vi alle kan samles under en tarp på kveldene, men sover i hver sin bolig om natten.

Hadde ikke trodd det skulle være så vanskelig å velge, har hoppet fra telt til telt og nesten har bestemt meg så har jeg plutselig sett på et annet telt istede. Jo mere jeg leser meg opp på de forskjellige teltene jo mere usikker blir jeg😂. De jeg har sett på er Anjan GT2, Nallo GT2, Soulo, Unna, Niak, Fjellheimen SL, Lofoten SL.

Som dere kanskje ser så holder jeg meg mye til Helsport eller Hilleberg... har også veldig lyst til å teste ut Hilleberg telt da jeg ikke har prøvd dem før men hørt mye bra om dem.

Soulo har jeg egentlig slått fra meg, den fristet mest først, men så leser jeg at det kan bli trangt å ha hund i tillegg til bagasje.

Unna hører jeg mye bra om, her har man vel plass til sekken inne. Men er det da plass til hunden i «forteltet»? Hvis man bardunerer rett? Eller må innerteltet modifiseres? Kan Niak funke?

Jeg liker å ha forteltet på siden sånn at man kan ligge halveis i soveposen å koke opp morrakaffen😄 Så der er det et pluss for kuppel, samt at det er lettere å finne teltplass. 

På Anjan liker jeg at man kan brette opp ytterduken på varme dager samt at den er forhåndsvis lett. Men er litt skeptisk til den store åpning nede på ytterduken hvis det skulle være skikkelig ruskevær, noen med erfaringer her? Kan man stramme den lengre ned mot bakken? Vil Nallo være et mer solid telt her? Er det verdt den ekstra vekta? Vil påpeke at jeg blir å investere i eget vintertelt når den tid kommer, så trenger ikke noe som er egnet på vinterstid. Er ikke ute etter et universal telt som passer til alt.

Fjellheimen SL camp ser jo ut til å være et godt valg egentlig, men er dette et telt som virkelig holder? Er det god nok ventilering? (Har hatt litt mye kondens i reinsfjell). Kan jeg stole på det teltet hvis det skulle komme skikkelig ruskevær på høyfjellet?

 

Er mange av de teltene her jeg liker veldig godt, men ser ingen som er perfekt. Man kan vel ikke få i pose og sekk her, så noen ulemper må man vel godta. Det er vel egentlig personlige preferanser som avgjør her. Men er det noen som har vært i akkurat samme bås som meg som kan si litt om valgene dere har tatt? Og om dere er fornøyd? Og ellers erfaringer på hvert enkelt telt som jeg har nevnt med de ulempene jeg føler disse har? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever grei plass til meg, sekk på 110 L + sekk på 40 L (kanotur betyr mye bagasje), klær, matlaging og kartlesing inne i mitt Niak. Forteltet har greit areal, men er veldig lavt under taket, så egner seg best til å legge fra seg sko, sekk, kjeler med vann, denslags. Jeg vil påstå dette teltet har flott plass til én person og en hund på 20 kg for ordinære vandreturer, og det tåler bra med vær. Uten sammenligningsgrunnlag tror jeg det med sin beskjedne størrelse og to 9 mm DAC-stenger i kryss tåler minst like mye som store Reinsfjell 3. Brukt det i snøvær og mye vind. Minimalt blafring i duken, og lunt og godt inni om du unngår vind inn fronten. Gode barduner og plugger, og vesentlig tykkere bunn og stangkanaler enn Helsport SL. 

Jeg har også et Hilleberg Soulo, som selvfølgelig tåler mye mer vær. Her har jeg akkurat plass til meg, sekk og terrieren på 8 kg. Men den bikkja sover oppå beina mine, så tar ikke mer plass enn en svær ullgenser liggende i fotenden. Border collie kan du nok glemme. 

Hilleberg er i allefall topp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også nettopp testet og kjøpt  Reinsfjell superlight 3  da det hadde vunnet tester osv. men den manglet innerlommene som de presenterte i testene og elendig høyde ikke var det klips for å legge sammen inngangene  , nå har jeg anskaffet en tarp  og vil prøve og utvide forteltet med den..skal klage til Helsport her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Unna som jeg er veldig glad i men som tubbs sier ovenfor er det nok for lite til ditt formål. 

Har du vurdert Fjallraven Abisko Shape 2? Det tåler en del vær og du får plass til det du trenger. God ventilasjon og ikke veldig tungt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo titte på dette hvis du liker stort fortelt på siden https://www.bigagnes.com/Copper-Hotel-HV-UL-2

Har et slikt selv men forrige modell uten stort fortelt på en side. Brukt det som solotelt siden 2009, en del år med bikkja(husky). Kjøpte før Helsport etc kom med SL versjomer av telt. Teltserien der har fått mange priser. Dog er dette amerikansk type telt hvor du normalt setter opp innertelt først. Kan sette ytter først hvis en har ekstra bunnduk, nie jeg har gjort noen ganger. Teltet har vært holdbart selv men bikkja. Ingen sømmer eller noe som har gått. Telt har tapede sømmer og er tettt enda både i bunn og ytterduk. Det har mye netting i innertelt men jeg liker god lufting så det er lite kondens og det blir ikke så varmt i teltet av morrasola. Det er duk et stykke opp på innertelt så en unngår direkte trekk. Siden det er selvstående så er det rimelig stabilt. Ikke hatt noe issue med vind annet enn at det beveger seg litt så klart. Er teltet jeg har brukt klart mest av de 4 jeg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, varmtvann skrev:

Jeg har et Unna som jeg er veldig glad i men som tubbs sier ovenfor er det nok for lite til ditt formål. 

Har du vurdert Fjallraven Abisko Shape 2? Det tåler en del vær og du får plass til det du trenger. God ventilasjon og ikke veldig tungt. 

Har sett litt på dem også ja. Abisko shape 2 kan vel egentlig sammenlignes med Nallo GT 2? Da begge er helårstelt. Den er litt tyngre enn Anjan GT 2 ser jeg, men da er Anjan tre-sesongers. Er det noe Abisko shape har da som ikke jeg får med Anjan? Når jeg da uansett skal kjøpe meg et dedikert vintertelt senere?

Endret av ScooterEngan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Hilleberg Anjan 2 (ikke gt) til akuratt samme formål som deg, altså solotelt med plass til middels stor hund. Har bare brukt det en snau uke I Femundsmarka, men hadde mye regn og litt vind. At duken ikke går ned i bakken var ikke negativt på denne turen. Ventilasjonen var veldig god og jeg er fornøyd med kjøpet. Har ofte med en tarp så det ble ikke kokkelert inne i teltet denne gangen, og jeg mistenker at det blir litt trangt, men det burde gå. 

Dette er dog ikke teltet for ruskevær over tregrensa, da ville jeg valgt Nallo 2 istedet. Med litt finurlig valg av leirplass klarer man seg ofte med lett og spinkelt telt selv om det blåser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg endte opp med Hilleberg Anjan 2 (ikke gt) til akuratt samme formål som deg, altså solotelt med plass til middels stor hund. Har bare brukt det en snau uke I Femundsmarka, men hadde mye regn og litt vind. At duken ikke går ned i bakken var ikke negativt på denne turen. Ventilasjonen var veldig god og jeg er fornøyd med kjøpet. Har ofte med en tarp så det ble ikke kokkelert inne i teltet denne gangen, og jeg mistenker at det blir litt trangt, men det burde gå. 

Dette er dog ikke teltet for ruskevær over tregrensa, da ville jeg valgt Nallo 2 istedet. Med litt finurlig valg av leirplass klarer man seg ofte med lett og spinkelt telt selv om det blåser. 

Vil du likevel si at Anjan tåler mer ruskevær en for eksempel Fjellheimen og Lofoten superlight? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ScooterEngan skrev:

Vil du likevel si at Anjan tåler mer ruskevær en for eksempel Fjellheimen og Lofoten superlight? 

 

Jeg tipper anjan tåler mer ja. Jeg har bare erfaring med Fjellheimen SL 3 Camp og det tåler definitivt mindre enn anjan 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg tipper anjan tåler mer ja. Jeg har bare erfaring med Fjellheimen SL 3 Camp og det tåler definitivt mindre enn anjan 2.

Okei. Kan du brette opp duken på GT versjon på samme måte som på standard Anjan? På fortelt siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ScooterEngan skrev:

Okei. Kan du brette opp duken på GT versjon på samme måte som på standard Anjan? På fortelt siden...

Vet ikke, har ikke GT modellen. 

Jeg har derimot Nallo 3GT, men "gapahuk" modusen blir brukt svært sjelden. For min del er det en funksjon som ikke hadde trengt å være der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse har veldig mye å si for vindfang og hvordan det står seg i vind. Et 3-manns med samme stenger vil klare seg betraktelig dårligere i vind enn et 2-manns f.eks. Kryssende stenger gir bedre vindstabilitet og bratte vegger holder snøen unna.

Jeg er litt i samme situasjon som deg siden jeg nettopp har fått meg hun. Har sett på en del 2-mannstelt til 3-sesongsbruk og foreløpig heller jeg mot Big Sky Chinook 2. Mine "krav" er lav vekt, vindstabilt, 2 fortelt/innganger, OK pris, ikke glatt bunnstoff og plass til meg og min Eurasier på 23kg. Kan være verdt å sjekke ut dette. Hvor stor sekk har du forresten? Hvis du stort sett bærer alt i 50-60-liters sekk er behovet for store fortelt litt mindre enn hvis du har 100+ liters sekk på ryggen.

20 timer siden, ScooterEngan skrev:

Okei. Kan du brette opp duken på GT versjon på samme måte som på standard Anjan? På fortelt siden...

Det mener jeg bestemt at du ikke kan. Det finnes ikke noe dør på utsiden av ytterste stang, så du vil få litt problemet med å dra den helt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det er et vanskelig valg. Heller mest mot Anjan 2 GT. Og heller egentlig mest mot Hilleberg da jeg har lyst til å teste kvaliteten. Og så er det vel lett å selge etterpå om man ikke skulle være fornøyd. Leste en plass at på en vindtest så skulle den tåle opp til 100km/t side vind (27ms). Det kan jo diskuteres hvordan det egentlig er i realiteten med kastevinder og vind som snur retning, gode pluggfester osv...

Går man et hakk opp, på Nallo, så blir det igjen litt vel tungt for at jeg ser vitsen i å kjøpe et lett solotelt....

Med Niak og Unna så er det forteltet som er problemet... 

Sålangt så er det et Anjan telt jeg sikter meg inn på, jeg drar jo på tur når det er godvær som regel, men så er det det at man kan jo aldri vite på fjellet😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

IMG_0985.HEICDa ble det til slutt et Anjan 2 GT. Har vært på et par turer med det og her utrolig fornøyd😄

Romslig plass i innerteltet og veldig stor plass i forteltet. Et telt det oser kvalitet av. Så man kan ikke klage på vekten. Blir spennende å teste det på fremtidige turer😄

 

Endret av ScooterEngan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.