Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111


MF135

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått tak i en Optimus 111. Vet egentlig ikke så veldig mye om forvarming, tenning og justering så hadde vært supert om noen kunne sagt litt om det, samt andre tips og triks. Nå har jeg ved å kikke på noen bilder funnet ut at dette mest sannsynlig er en stillebrenner. Hva er egentlig forskjellen på disse, og hva er ulemper og fordeler med dem? Hvordan er det med drivstoff til disse? Noen bruker lampeolje, men i denne tanken er det en skvett igjen som lukter veldig likt tennvæske, men det er kanskje det samme. Håper å få igang primusen snart! 

20190715_164355.jpg

20190715_164419.jpg

20190715_164423.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med en kjempefin "ny" Optimus 111. Selve brenneren på denne ser velholdt ut, og burde fungere godt for deg i mange år.

Tenning (ved bruk av parafin som brennstoff og rødsprit til forvarming):
Fyll skålen nederst på brenneren med rødsprit. Tenn på og la alt brenne opp. 
Pump trykk på tanken (20 ganger var forsvarets mantra), sett i rattet og skru opp til det kommer frem fordampet parafin og tenn på.
Primusen burde nå brenne med en blå fin flamme. 

Ja, du har stillebrenner på din primus. Det er en viss forskjell konstruksjonsmessig, bråkebrenneren er konstruert mer åpen og har en annen flammespreder i toppen. Stillebrenneren ble i sin tid utviklet for bruk i husholdningen. Dette var før elektrisitet ble vanlig og folk hadde vedkomfyr på kjøkkenet. En primus var da et stort fremskritt for enkel matlaging, særlig i den varme årstiden. Full fyr på vedkomfyren i sommervarmen må ha gjort kjøkkenet til en badstue. Stillebrenneren har et mye lavere lydnivå og var nok langt mer behagelig å ha på kjøkkenet enn bråkebrenneren.

Noen fordeler og ulemper er det selvfølgelig alltid. Fordelene med stillebrenneren kontra bråkebrenneren er primært lydnivået. Jeg foretrekker stillebrenner i teltet fordi lydnivået er mer behagelig. Ulempene med en stillebrenner er at den tåler mindre vind før forbrenningen blir feil enn bråkebrenneren. Over tid er også flammepsrederen på stillebrenneren mer utsatt for å brenne i stykker. Dvs at etter mange timers og års bruk blir godset mellom hullene i flammesprederen tynnslitt og smuldrer opp slik at godset mellom enkelte hull kan falle ut. Jeg har opplevd dette med min eldste 111. Ny flammespereder løste saken.

I forhold til varmeffekt har jeg ikke hørt om noen som har klart å måle forskjell i varmen som blir gitt av en bråkebrenner kontra en stillebrenner. 

Jeg bruker kun ren parafin som brennstoff. Jeg kjøper da kanner med Fritidsparafin fra Cirkle K, eller kanner med D60 fra Esso/Shell. Dette er typer parafin som fungerer godt også i temmelig streng kulde om vinteren. Jeg bruker rødsprit til forvarming. Det er også mulig å bruke renset bensin på din brenner. To merkbare fordeler er da at sølt brennstoff fordamper raskt bort uten å sette igjen lukt eller oljete flekker, og at bensin også kan brukes til forvarming.  

Jeg har dessverre ingen bilder av bråkebrenner tilgjengelig, men om du googler det så dukker det opp flust av bilder.

 

Endret av Gisle Uren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar! Veldig artig med disse gamle brennerne som har holdt koken i mang år! Måtte jo prøve primusen igår, og jammen brant den! Var litt vind, så kom litt gule flammer og HV-bål innimellom, men ellers fungerte den helt greit. Første gangen jeg skulle prøve ble den nok forvarmet litt for lite, for da fant det brennstoff nedover mot forvarmingsskåla, uten å brenne. Men med litt skikkelig forvarming kom den igang, skikkelig artig! Må prøve å få laget meg en flaske til å ha rødsprit i, for det blei litt knotete med en stor flaske😉 Gleder meg til å dra på tur med denne brenneren jeg nå!😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en skikkelig 111!

Slik sitronformet flaske som det har vært sitrondråper i er helt topp til forvarmingssprit.  259355_1_xnl.jpg

I forhold til sot så er rødsprit tillsatt 10-20 % metanol (kjempegiftig!) helt sotfritt.  

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått over til å bruke denne typen flaske til rødsprit. Fikk tips av en turkamerat for noen år siden og har falt helt for løsningen. Flasken har hendig utløserkork med helletut. Jeg tar av ytterste flammespreder og heller rødsprit ned gjennom hullet slik at den renner nedover brenneren og havner i skålen. Dette er enkelt og gir veldig lite søl.

Jeg bruker en flaske som rommer en halvliter. Holder greit til ti dager eller lengre om du ikke overforbruker.

 

CK1283250_1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sitronflaske var ikke dumt nei! Og sikkert heller ikke den spesialflaska som kom opp nå her sist, men må si den sitronflaska virka lur😉 Sikkert fordi jeg liker å lage ting sjøl😊 Så det må jeg prøve. Hvor mye parafin bruker den cirka? Eller hvor lenge holder en tank? Tenker å bruke den på 4-5 dagers turer med litt vannkoking om morran, og en runde med steikepanna til middag.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vet ikke hvor sprekken er plassert eller hvor omfattende den er, men enkelte sprekker på en brenner lar seg slaglodde. Altså sølvlodding som foregår ved høy temperatur. Dette blir en veldig sterk og lodding som tåler høyere varme enn primusen selv produserer. Slaglodding foregår ofte ved oksygen/acetylen flamme. Om du ikke har utstyr selv, eller kjenner noen som har, så vil noen som driver radiatorservice el. ofte kunne utføre dette. En del videregående skoler vil også ha utstyr for slaglodding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har.. et par slike. Mellom meg og fattern er det flere primuser i storhusholdningen enn det er er greit å innrømme. 
Det er noen ting å passe på med en slik stillebrenner. Den er litt mer fiklete å tenne, da du må vente til spriten har brent ferdig og slukket før du tenner den. Om ikke risikerer du undertenning. Det kan smelte toppen. Berniedawg (som reparerer brenner oppi her på video, faktisk) selger stilletopper til alt mulig. Jeg har til Svea123, optifuel og Nova, for å nevne noen. 
Jeg foretrekker helt klart stillebrenner, men dersom du skal på ekspedisjon ville jeg valgt bråkebrenner da det er mer pålitelig og driftssikkert. Enklere å tenne er det og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.