Gå til innhold
  • Bli medlem

Gridavleser


JohnF

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde en gang i tiden en meget fin transparent til å ta ut kartreferanse på 1:50 000-kart. På engelsk heter det "grid reference tool". Noen som vet hva det heter på norsk og eventuelt om det er noen norske forhandlere som selger disse?

spacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Noen av disse gridavleserne har gradskive, eller "protractor". De kan brukes til å ta ut kompasskurs fra meridian linje (og ikke UTM rutenett). Meridian linje står streket opp på enkelte nyere norske kart. For eksempel 1:25000 turkart over Galdhøpiggen.

Dette blir mer nøyaktig enn å ta ut kompasskurs fra UTM rutenett. Og jeg synes det er bedre å ta ut kompasskurs slik enn med Silva kompass. 

Jeg bruker kompass med nål og rose, for eksempel Brunton Key Compass. Da trenger jeg ikke å ta hensyn til misvisning under navigasjon. Altså hvis jeg bare har satt et merke på kompass huset. Dette merket skal være der nålen skal peke mot magnetisk nord, for å orientere kompassrosen mot geografisk nord. 

Jeg forholder meg altså kun til geografisk nord under navigering.

Hvis du velger å ta ut kompass kurs fra meridian linje med andre kompasser. Må du forstå og holde orden på misvisning fra kompass til kart og fra kart til kompass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

For å sitere meg selv fra i fjor:
 

On 5/9/2018 at 2:29 PM, bernt said:

Forskjellen mellom UTM-rutenettet og sant nord er ca. +/-2.8° i utkanten av UTM-sonen her i Trøndelag (mindre lenger sør, mer lenger nord). M.a.o er det neglisjerbart for de fleste praktiske formål, og i alle fall når man navigerer til fots med et håndholdt kompass. Midt i sonen er forskjellen 0° (For sone 32 som er mellom 6° og 12° Øst, er det 9° Øst som er midt i). Litt større forskjellen kan du få på kysten av Vestlandet siden sone 32 strekker seg vest for 6° akkurat der (Sone 32V er et unntak som går mellom 3° og 12° Ø, de andre sonene er 6° brede).

Sånn for ordens skyld: 2.8°  er i underkant av 50m feil på 1km. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.