Gå til innhold
  • Bli medlem

Emballere om Real Turmat


Bochkon

Anbefalte innlegg

Driver med klargjøring til årets langtur. 21 dager skal tilbringes i Femundsmarka. Er ikke noe gramjeger, men vil jo såklart ha sekken så liten å lett som mulig. 

I den forbindelse lurer jeg litt på om det er noen som har erfaring med å pakke om Real til mindre og lettere emballasje?  Lager en del turmat selv, men for å få noe med litt mer smak og vitaminer/mineraler man trenger sper jeg på med ett par Real hver 3.-4. dag. Er det nokk å ha det over i en frysepose, eller bør det vakuumpakkes på nytt? Blir ikke liggende i sekken i mer enn maks 15 dager. Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
45 minutter siden, Bochkon skrev:

Driver med klargjøring til årets langtur. 21 dager skal tilbringes i Femundsmarka. Er ikke noe gramjeger, men vil jo såklart ha sekken så liten å lett som mulig. 

I den forbindelse lurer jeg litt på om det er noen som har erfaring med å pakke om Real til mindre og lettere emballasje?  Lager en del turmat selv, men for å få noe med litt mer smak og vitaminer/mineraler man trenger sper jeg på med ett par Real hver 3.-4. dag. Er det nokk å ha det over i en frysepose, eller bør det vakuumpakkes på nytt? Blir ikke liggende i sekken i mer enn maks 15 dager. Noen innspill?

Det skal ikke by på problemer. Om du bruker Zip-lock-poser kan du "vakuumere" ved å holde posen ned i vann for å presse ut luften forå få redusert volum best mulig. 


Ca sånn: 



Dersom du har kontroll på hvor mye væske du trenger ca til hver pose uten å ha de med så skal du være godt dekket...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten av å pakke om realposene er ganske begrenset i forhold til å spare vekt når det er snakk om kanskje 7-8 poser, men det kan kanskje være litt å spare på volum om man får pakket posene flatere. Realposene pakker imidlertid ganske bra om man pakker dem med «matsiden» annenhver pose, så tror kanskje jeg bare ville latt det være, og heller sett om det er andre ting man kan spare inn på vekten.

Tror du fint kan pakke om til fryseposer uten at du trenger å bekymre deg for holdbarheten over et så kort tidsrom.

Hvis du skal benytte vakumeringsmetoden Espen foreslår, så kan man også kjøpe Sous Vide ziplockposer som tåler kokende vann og man kan tilberede maten rett i posen. 

Jeg har investert i en liten vakumpakkemaskin som jeg har brukt til å pakke mat jeg har tørket selv, eller for kortere turer hvor det kan være greit å lage maten mer eller mindre ferdig på forhånd, for så å vakumpakke det før turen.

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en vakuumpakkemaskin, så den delen er dekket inn. Er mest plass jeg vil spare inn (utformingen på realposene passer dårlig i sekken min) og så slipper jeg «oppvask» av realposene i felt. Er kjekt å minimere søppla som må bæres hjem.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein spare mykje volum på å pakke om med så mange middagar. Eg plar putte dei i ein frysepose, riste maten nedi hjørnet så den inntek "kremmerhusfasong", eit par snurrer, trer tilbake slik at det blir dobbelt lag, klipper av og taper. 

Då har eg små og dobbeltpakka kremmerhus med minimalt med luft. 

Keep it simple :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2019 den 15.08, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

]...]  kjøpe Sous Vide ziplockposer som tåler kokende vann og man kan tilberede maten rett i posen.

Om vann (til å skylle med) ikke er en knapp resurs, så kan man alternativt gjenbruke en av Realposene  på hele turen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.