Gå til innhold
  • Bli medlem

Beholde Sportiva Trango TRK? Funker de i myra? Ev Alfa Walk?


varmtvann

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter nye fjellstøvler som passer til bruk av type ukesturer på Hardangervidda. Per i dag har jeg et par med Alfa Lyng som er veldig behagelige for foten min, men de trekker vann lett og har vært relativt glatte siden de var nye. Tror de er ca seks år gamle. De funker fremdeles fint for dagsturer i marka men ikke i myr og vått vær. 

I går fant jeg et par Sportiva Trango TRK til 1500 som jeg tok med meg hjem (åpent kjøp i syv dager). De sitter veldig bra på foten og jeg liker jo prisen. Men jeg synes reviewene spriker veldig når det gjelder evnen til å holde vann ute, både generelt på nettet og her på forumet. Så jeg sitter her og lurer på om jeg skal  beholde dem eller ikke. Noen som har oppdaterte synspunkter på disse skoa? 

Prøvde også et par med Alfa Walk som ikke satt like støpt over helen, men disse trenger kanskje å gås inn mer siden de er stivere? Jeg er litt fristet av skikkelige skinnsko, selv om de er tyngre og tørker saktere. De var til 1800 så prisen er grei. Ble litt usikker på hvor støpt stive skinnsko bør sitte i utgangspunktet, har ikke brukt sånne før. 

Tar veldig gjerne innspill som kan hjelpe meg å velge, eller velge bort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Walk King og har aldri blitt våt, men de kan bli litt klam om det er veldig varmt og man svetter, men slik er det jo med det meste som er vanntett.

De er relativt stive, men jeg smører mine med minkolje (det er delte meninger om det er smart) og da blir de veldig myke. Det gjør jeg fra skoen er helt ny og strammer skikkelig opp før en gåtur på minst 2 timer på ujevnt underlag og da har de allerede fått en ganske god form etter foten. 

Det finnes også alternative måter å snøre sko på alt etter hvor den ikke sitter skikkelig på føttene dine.

Jeg kommer antagelig å kjøpe samme skoen igjen når mine er utslitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Truant76 skrev:

Jeg har Walk King og har aldri blitt våt, men de kan bli litt klam om det er veldig varmt og man svetter, men slik er det jo med det meste som er vanntett.

De er relativt stive, men jeg smører mine med minkolje (det er delte meninger om det er smart) og da blir de veldig myke. Det gjør jeg fra skoen er helt ny og strammer skikkelig opp før en gåtur på minst 2 timer på ujevnt underlag og da har de allerede fått en ganske god form etter foten. 

Det finnes også alternative måter å snøre sko på alt etter hvor den ikke sitter skikkelig på føttene dine.

Jeg kommer antagelig å kjøpe samme skoen igjen når mine er utslitt.

Tusen takk for erfaringer! :)

"Aldri blitt våt" høres veldig bra ut. At det må bli litt klamt hører med pakka. De skinnskoene ser liksom mer robuste ut. Hva er påståtte ulemper med minkolje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å tipse om et merke som ikke så ofte blir nevnt, nemlig AKU.

Svært komfortable støvler helt på høyde med andre kjente merker. Jeg har 2 par av AKU Alpina Plus GTX og er veldig fornøyd med passform og grep. Det er høy kvalitet på membranen som naturligvis holder deg tørr ( det første paret er fra jan. 2015) og som alle andre skinn/GTX sko er de seine å tørke om de først er blitt våte.

Sko og støvler av dette merket er å få tak i hos ortopediske bedrifter(kanskje en grunn) som har skoutsalg og så ser jeg at både Fjellsport og Hekta på Tur kjører kampanje på 20-50% nå.

Jeg ser at det er litt forskjellige sålevarianter på støvlene, men mine har en relativt myk såle fra VIBRAM og den sitter utrolig godt på vått fjell og glatte stener.

Tror nesten jeg ville anbefalt deg å kikke på disse skoene ut fra det du skriver om tenkte egenskaper og bruk. Etter mange år med Crispi er AKU førstevalget på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, rayun skrev:

Tenker å tipse om et merke som ikke så ofte blir nevnt, nemlig AKU.

Svært komfortable støvler helt på høyde med andre kjente merker. Jeg har 2 par av AKU Alpina Plus GTX og er veldig fornøyd med passform og grep. Det er høy kvalitet på membranen som naturligvis holder deg tørr ( det første paret er fra jan. 2015) og som alle andre skinn/GTX sko er de seine å tørke om de først er blitt våte.

Sko og støvler av dette merket er å få tak i hos ortopediske bedrifter(kanskje en grunn) som har skoutsalg og så ser jeg at både Fjellsport og Hekta på Tur kjører kampanje på 20-50% nå.

Jeg ser at det er litt forskjellige sålevarianter på støvlene, men mine har en relativt myk såle fra VIBRAM og den sitter utrolig godt på vått fjell og glatte stener.

Tror nesten jeg ville anbefalt deg å kikke på disse skoene ut fra det du skriver om tenkte egenskaper og bruk. Etter mange år med Crispi er AKU førstevalget på tur.

Tusen takk for tips! Jeg sjekker dem ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Truant76 said:

Jeg har Walk King og har aldri blitt våt, men de kan bli litt klam om det er veldig varmt og man svetter, men slik er det jo med det meste som er vanntett.

De er relativt stive, men jeg smører mine med minkolje (det er delte meninger om det er smart) og da blir de veldig myke. Det gjør jeg fra skoen er helt ny og strammer skikkelig opp før en gåtur på minst 2 timer på ujevnt underlag og da har de allerede fått en ganske god form etter foten. 

Det finnes også alternative måter å snøre sko på alt etter hvor den ikke sitter skikkelig på føttene dine.

Jeg kommer antagelig å kjøpe samme skoen igjen når mine er utslitt.

Jeg har samme flotte opplevelse. Mine er fra høsten 2016, og har blitt brukt året rundt i alt terreng. Fortsatt vanntett, topp komfort. Kjøper et nytt par dagen de ryker. De er dog litt små i størrelsen, så beregn en størrelse over hva du vanligvis bruker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, foroll skrev:

Jeg har samme flotte opplevelse. Mine er fra høsten 2016, og har blitt brukt året rundt i alt terreng. Fortsatt vanntett, topp komfort. Kjøper et nytt par dagen de ryker. De er dog litt små i størrelsen, så beregn en størrelse over hva du vanligvis bruker. 

Så bra, takk for erfaringer! Nå har jeg nettopp vært og levert tilbake Sportiva og tatt hjem Alfa Walk i stedet. Fant ut at Sportiva var litt kort på høyrefoten, og så var jeg fremdeles usikker på dette med vanntetthet. Det var bare en igjen i min størrelse i Alfa, så nå kan jeg tenke på det i sju dager uten at de blir borte. 

Ellers kikket jeg mer på AKU på nett og synes de ser veldig fine ut. Ikke så mange i min størrelse på salg. De har gode reviewer. @rayun det sto at de kunne være litt store i størrelsen, stemmer det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, varmtvann skrev:

Tusen takk for erfaringer! :)

"Aldri blitt våt" høres veldig bra ut. At det må bli litt klamt hører med pakka. De skinnskoene ser liksom mer robuste ut. Hva er påståtte ulemper med minkolje? 

Jeg husker desverre ikke helt hva som var motargumentet, men ville bare nevne at det fantes slik at du var klar over det. Har ikke merket noen bivirkninger på mine med 2-3 slike behandlinger i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange forskjellige fjellsko. Dersom jeg skulle gå i mye myr så er det en type sko som egner seg meget bra og det er lundhags.  Jeg har varianten proffessional nå og den bli med på årets høst jakt i vått terreng 

Endret av Blaser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, varmtvann skrev:

Ellers kikket jeg mer på AKU på nett og synes de ser veldig fine ut. Ikke så mange i min størrelse på salg. De har gode reviewer. @rayun det sto at de kunne være litt store i størrelsen, stemmer det? 

Ja det tror jeg er riktig. Jeg bruker vanligvis 43 i sko og det er 43 også på AKU støvlene.

Jeg skal nevne at jeg alltid bruker tynne ullstrømper + tykke raggsokker i fjellstøvler.

I AKU støvlene bruker jeg altså de originale sålene i skoene og tynn og tykk ullstrømpe/sokk.

Dette passer i en 43 AKU og i 43 M77, mens jeg med samme oppsett må opp i 45 på Crispistøvlene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg, etter en del frem og tilbake, landet på å beholde Alfa Walk. Jeg synes både AKU og Lundhaug ser veldig bra ut, men AKU hadde ikke noe særlig i min størrelse på salg og jeg synes også det er litt kronglete å kjøpe sko på nett når jeg ikke har prøvd modellen før. Lundhaug ser veldig bra ut men finner ikke noe som kan slå de jeg har hjemme nå i pris (1800 for Alfa). Etter å ha gått en del rundt i huset med dem så føler jeg meg nå ganske sikker på at Alfa kommer til å sitte godt, og så har de jo bra reviewer. 

Nå gleder jeg meg til å prøve dem på ordentlig. Takk for hjelpen alle sammen 😊

Endret av varmtvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.