Gå til innhold
Fotogubbe

Tunnel eller kuppel nær bilen telt

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe nytt telt til bruk i nærheten av bilen, til bruk fra juni til oktober, mest over tregrensa. Litt romslig telt selv om jeg er eneste bruker. Heller mot tunnel. Tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Martin HJ skrev:

Bare ikke sett opp kuppel nær bilen i tunnel 😶

Det er lite å ta bilder av inne i en tunnel.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, alle sammen :) 

Slik jeg har formulert meg virker det nesten som om jeg helst vil ha teltet så nær bilen at jeg kan gå rett fra førersetet til teltet. Nær bilen er alt fra få meter fra bilen til ish 10 km fra, helt avhengig av formen. Vil helt klart ha villmarksfølelsen, så stuck ved bilen er midlertidig. Liker lave ambisjoner og heller bli overrasket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Terka: Høyfjell for det meste, sommer og høst. Ikke satt noe pristak, men ikke hinsides dyrt.

Rayun: Er tynn og ikke særlig sterk nå, men ønsker å kunne gå rundt 10 km etterhvert, med nødvendig utstyr til en slik tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Godt poengSkjult lenke - logg inn for å se denMye skyldes helse og vekttap på 10 kg siden mars, og 12 kg siden januar. Sekkens vekt er avgjørende for lengden. Skulle jeg hatt 30 kg på ryggen hadde jeg ikke kommet langt da det er veldig nært 50% av min kroppsvekt. I løpet av senhøsten jobber jeg for å legge på meg igjen, samt komme i mer aktivitet. Inntil da må jeg bare innstille meg på at ting ikke er slik jeg ønsker. Ille å være skikkelig sinke, men jeg jobber med saken. Takk for innspillet ditt!

Endret av Fotogubbe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teltet må tåle ruskvær da mine overnattinger stort sett blir på fjellet i august til oktober. Blir noen i juli og august også. Liker høsten , med kaldt vær og fine høstmotiver.

Ikke prioritert rekkefølge. Exped Orion 2/3, Helsport Reinsfjell 2/3, Helsport Lofoten Superlight camp 2/3, Hilleberg Allak, Fjellreven Abisko Dome.

Mange flere, men blir bare forvirret av alle valgene- UL/SL eller vanlig duk? Det må være bærbart og ikke bare flyttbart. Helsport Spitsberg camp virker meget romslig, men blir litt tungt vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Mange gode råd her :) 

Med tanke på flere ting og råd herfra, er det mange gode kandidater. Hilleberg Allak 2 frister mest, rødt eller grønt, Får tenke litt til.

Jeg surra visst litt med vekta på teltet, og ser at Helsport Reinsfjell 2 veier omtrent det samme, så da er jeg ikke sikker igjen.

Endret av Fotogubbe
Glemte setning om Reinsfjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, Anders_G skrev:

Kjøpte også helsport Reinsfjell 3 pro og brukte en uke i Jotunheimen. Vi lå ved fantesteinen og hadde både snø, regn og litt vind (sognefjellet var stengt). Alt snikksnakket om kuppeltelt gjorde at forventningene var store, men teltet ble lagt ut på finn før vi var hjemme. Fra nå av blir det bare tunneltelt på oss.

Hvis jeg skulle valgt ett solo telt med god plass, lav vekt, og for bruk på høyfjellet helt til snøen kommer hadde det uten tvil blitt hilleberg nallo 2.

Jeg har for mange år siden gode erfaringer med tunneltelt, men tenkte kuppeltelt nå. Har to alternativer jeg vurderer nå etter råd og tips her på forumet (Hilleberg Allak 2 og Fjellreven Abisko Dome 2). Hva var det som gjorde at det ikke sto til forventningene? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den, Skjult lenke - logg inn for å se denm.fl. Jeg trives definitivt best i telt med inngang i hver ende/side, kuppel eller tunnel. 

Skjult lenke - logg inn for å se den eller Skjult lenke - logg inn for å se den

Helsport Spitsbergen virker suverent til lengre turer nær bilen, masse tumleplass, men for tungt for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, a_aa skrev:

Outdoor magazins vindmaskin måtte opp i over 100 km/t for å få det til å kollapse: Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er intet mindre enn imponerende :) 100 km/t = 27,77 sekundmeter, m.a.o. 

Full Skjult lenke - logg inn for å se den
Storm
Sjelden inne i landet, trær rykkes opp med rot, stor skade på hus Meget høye bølger med lange overhengende kammer. Skummet som dannes i store flak driver med vinden i tette hvite strimer så sjøen får et hvitaktig utseende. Rullingen blir tung og støtende. Synsvidden nedsettes 24,5–28,4 89–102 48-55

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må utsette kjøp av Allak 2 da plissegardinene ble mer kostbare enn forventet. De spiste opp pengene til Allak 2 +++. Synd, men Allak bruker jeg noen ganger i året, mens plisse hver dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, esphojo skrev:

Eller kjøp deg et Allak og slå det opp i stuen (som mange andre her). Kryp inn i teltet når du vil ha solskjerming, eller komme unna nyskjerrige naboer.

Du trenger ikke gardiner om du har et Allak 😊

Multiprodukt mao!

Da vil naboen på andre siden, i det andre boligområdet tro jeg har mistet fotfeste helt 😁 

Har skjønt at det er kutyme her å sette opp nye telt i stua, noe jeg også skal følge. Da har naboen noe å prate om leeenge og jeg har indirikte beriket hennes pensjonist-hverdag!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.