Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk: Fordel vekten riktig


Tom42

Anbefalte innlegg

I Villmarksliv nr 5/19skriver randulf Valle om pakking av sekk, og ett punkt heter "Fordel vekta riktig".  

Der kan vi lese at de tyngste tingen bør plasseres hlyt i sekken og inn mot ryggen.  

Men i de to neste punktene står det bl a:  "Enda bedre er det å fordele lasten mellom bryst og rygg.  Ved å bære noe av lsten festet til ryggsekkens brystreimer, blir sekken bedre balansert, og du bruker mindre energi på å holde ryggen rette, og vitenskaplige studier har vist at oksygenforbruket reduseres med ca 5% ved å gjøre dette".

Så hvorfor ikke prøve.  Jeg tok en veske, fjernet bæreeremmen og sydde på to webremmer på siden2 og festet en karabinkrok i hver rem.  Festet to stk nøkkelringer på bæreremmene, slik at jeg klipset vesken på.  

front.JPG.fdb03fb1dd29c431947b884d9a6ccc40.JPG

og slik ser det ut med sekk på.

tr2.JPG.dc7ece32de9358e367c089bedfee3748.JPG

Så gjenstår det bare om jeg får satt dette ut i praksis.  Skulle egentlig dratt i morgen,  men så har kneet slått seg vrangt igjen.  Etter tre måneders opptur.  Snakk om nedtur.  Kontaktet en akupuntør og startet i dag på en intensiv behandling.  Om hun klarer å gjenopprette gjenstår å se, men er jeg heldig drar jeg ca 1 august.  Ennå er Vikbekkfjellet førstevalget, med området ved Tinnhylen som alternativ.  

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har også stor tro på vektfordeling med både rygg- og "magesekk" og eksperimenterer litt samme retning -dog ikke helt så stor og "lang magesekk". Det skal ikke så mye til for å kontravekte. 

Aarn fra New Zealand fremstiller sådanne balanserte sekker. Det ser ganske fornuftig ut. Men en må kunne se, hvor en tråkker både opp og ned i bratt lende. 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard interrail i min ungdom. En sekk på ryggen og en på magen. Fungerte i fart for å nå tog på flat asfalt. Men så lite av tær og andre ujevnheter så i marka ville jeg kanskje vært litt forsiktig. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om testing for å bære packraften min på alternativt vis:

PackraftMageSkisse.jpg.1967b5e5716cda26d

Jeg hang den ikke i bryststroppen, men hektet den øverst i rammen på sekken, slik at noe vekten skulle ned på hoftebeltet gjennom rammen. Jeg opplevde at plasseringen på magen virket balanserende uansett. Ulempen var redusert utsyn. Kjentes greit ut, men har ikke brukt det i praksis - jeg har vel kommet til at den egentlige utfordringen min er at jeg har kjøpt en packraft som er for stor for meg :) 

Lykke til med kneet og turplanene :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funker utmerket! (Synes jeg da)


Oppdaget først fordelen med dagstursekker da jeg begynte å feste snutebagen til speilrefleksen foran på skulderremmene med karabinkroker. Med stort objektiv og blir det fort et par kilo bare i kamera og til tross for at jeg var skeptisk til komforten med å bære det slik så ble dette fort en favoritt. Det både avlastet vekten på ryggen og balanserte lasten mye bedre. 

20900656_1389806924468038_64864523632852

 

Og jeg har også merket at det går uforholdsvismessig greit å bære tungt på denne måten når jeg har båret inn camp før kompis har kommet nordover. Har flere ganger båret godt over 50 kg fordelt på sekk foran og bak og til tross for at stien tidvis er full av stein og røtter så har det foreløpig gått greit uten uhell.
 


    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare jeg som får flashback til forsvaret. Da surret vi ofte rundt med et svært beist av en radio på brystet. Jeg kan ikke huske at det var så veldig populært å ha radioen. 

Men jeg ser poenget dersom man f.eks. har noen småting som er tunge som kan henge på en liten lomme på brystet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Igjen ble det fordelt vekt mellom to sekker når man skulle ha med litt i overkant mye last tilbake etter helgens jakttur. Det skal sies at det var volumet snarere enn vekten som var utfordringen. Heldigvis hadde en logistikktabbe gjort at jeg hadde begge sekkene tilgjengelig. Måtte veie de da jeg kom hjem da vi var nysgjerrige på totalvekten og de klokket inn på:

Ryggsekk: Gode gamle Bergans Alpinist - 28,3 kg
Magesekk: Osprey Xenith - 12,8 kg

Det gir overraskende grei stabilisering og oppleves ikke så tungt før oppoverbakkene ble lange ;-) 

 

71030589_458633151402767_1992308150337798144_n.thumb.jpg.bd424ed90c4cadf9a8cf6b2097fce4c7.jpg

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe Fjellreven har tenkt på da de utvikla Fjellreven Kajka modellene, der har du klips for å feste topplokket på brystreimene, har du kamera (stort kamera altså) i topplokket så får du fordelt vekta mer enn nok for å gjøre det enda mere behagelig å gå. En kan jo også kjøpe nye klips som passer dem på brystreimene der og feste de klipsa på kamerabag, eller hva med å ha Fiskeskrinet i topplokket? Enkelt tilgjengelig under fiske langs en elv under forflytning. Dette er noe e har tatt i bruk og er storfornøyd med. En kan da også lett feste topplokket på sekken igjen om du trenger litt ekstra syn ned mot føttene igjen.

Er sikkert flere sekkeprodusenter som har slike løsninger, men i farta var det Fjellreven e kom på, som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.