Gå til innhold
  • Bli medlem

Skoreperasjon i fjellet


famjsv

Anbefalte innlegg

Hei. Var på tur opp til Lågaros fra Mogen da sålen på mine godt brukte fjellstøveler løsnet 😮. Jeg burde egentlig ha snudd der og da, men jeg tenkte at jeg hadde med meg nok utstyr til å reparere skoen nå jeg kom fram til Lågaros. Først måtte jeg fikse støvelen midlertidig. Jeg hadde (selvfølgelig) gorillatape rundt vannflaska, som jeg brukte til en kvikkfiks. Det holdt kanskje 5 km 😮, og jeg måtte finne på noe nytt. Jeg hadde også med meg paracord, som jeg fikk lagt inn i sporene under støvelen og knyttet opp i snøringen. Dette holdt nesten helt fram, men jeg måtte gjenta denne reperasjonen. Måtte også gå litt forsiktig med den reparerte støvelen.

Vel framme på Lågaros sørget jeg først for at støvelen ble skikkelig tørr og ren. Fra nødutstyret fisket jeg fram både ståltråd, gorillalim og sugru. Ved hjelp av sylen på victorinoxkniven (samt hammer og spiker på hytta) klarte jeg å lage to hull midt under sålen, samt tre ståltråd igjennom slik at jeg kunne lage en knute under sålen etter at jeg hadde limt.

En tube med gorillalim var egentlig for lite, men jeg spredte det ut på en ren såle, presset sammen og surret sålen sammen med paracorden slik at dette skulle herdes. Deretter knyttet jeg ståltråden midt under. For å forhindre at vann, myr og sand skulle trenge inn ved bruk, foreglet jeg sålen på siden med sugru. Jeg forseglet også hullene under sålen, også for å skåne ståltråden. For sikkerhets skyld, la jeg også en ståltråd langt fremme under sålen, og festet den i de fremste lissefestene.

Dagen etter skulle jeg gå ned til Mogen igjen, og her er erfaringen.

Etter ca en km var all sugru borte.

Etter ca to-tre km var limet under sålen borte. Skoen holdt nå bare på to ståltråder.

Nede fra fjellet, kanskje en til to km før Mogen, var jeg "dum" nok til å tenke at; "jaggu holdt ikke ståltråden hele veien". Omtrent samtidig sa det "spjonk", sålen var like løs igjen.

Da var det bare å skjære av sålen, og gå på mellomsålen frem til Mogen. Mellomsålen ble nesten slitt bort på den tiden, og heldigvis fikk jeg låne sykkel ned til båten fra Mogen.

Så erfaringen er;

- sjekk utstyret GODT før du går på tur.

- hvis sålen løsner... SNU (hvis mulig).

- ha ALLTID med ståltråd.

 

Støvel 1.jpg

Støvel 2.jpg

Støvel 3.jpg

Støvel 4.jpg

Støvel 5.jpg

Støvel 6.jpg

Støvel 7.jpg

Endret av famjsv
  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse
  • 2 måneder senere...

Det som vanligvis skjer med sko, er at sålen går i oppløsing. (Gjelder som oftest gamle militær sko) Det hender når skoene har stått i noen år, og så blir tatt med på tur.

Problemet er å se "faresignalene" på forhånd. Det vanligste er at det først løsner biter fra forkant av sålen

Her nytter det lite med verktøy eller lim, det blir som oftest å gå på sko uten såle.

At andre kommer til Blåfjellenden med slike sko, - sko uten såle, opplever jeg sånn i snitt annet hvert år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Hva med den nye lim typen som herdes med UV lys. Egentlig et produkt likt det som tannlegene har brukt en stund. Har noen prøvd det?

Ganske ubrukelig på sånne jobber da du ikke får lyset til å trenge langt innover siden sålen og sko er lystette. Så herding blir bare ytterst i der uvlyset kommer til. Men sånt lim fungerer knall til å lime skallklær og vadere feks . Har det alltid med på tur

 

På den sånn skojobb så hadde noen vanlige skruer og en leatherman fått deg hjem. Hadde du hatt disse i sekken så har du i tilleg verdens beste grep på glatt fjell. Har holdt sammen vadsko jeg bruker i sjøen i mange år 😀

https://www.skittfiske.no/simms/132517/simms-hardbite-boot-studs-streamthread?gclid=Cj0KCQiAtf_tBRDtARIsAIbAKe3AyBUwm8de_j7aKb5Azs3MlJhY_BMm8W98jIpMRCrHQf0LT2JuhXIaAuhIEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lars p skrev:

Ganske ubrukelig på sånne jobber da du ikke får lyset til å trenge langt innover siden sålen og sko er lystette. Så herding blir bare ytterst i der uvlyset kommer til. Men sånt lim fungerer knall til å lime skallklær og vadere feks . Har det alltid med på tur

 

På den sånn skojobb så hadde noen vanlige skruer og en leatherman fått deg hjem. Hadde du hatt disse i sekken så har du i tilleg verdens beste grep på glatt fjell. Har holdt sammen vadsko jeg bruker i sjøen i mange år 😀

https://www.skittfiske.no/simms/132517/simms-hardbite-boot-studs-streamthread?gclid=Cj0KCQiAtf_tBRDtARIsAIbAKe3AyBUwm8de_j7aKb5Azs3MlJhY_BMm8W98jIpMRCrHQf0LT2JuhXIaAuhIEALw_wcB

Det var tannlegen min som fortalte meg om dette, men jeg har ikke prøvd det selv. Det jeg stusset over var at en leverandør skriver i bruksanvisningen at det herder på 5 sek. ved bruk av UV lys, men uten UV lys er herde tiden fra 5 til 20 min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Det var tannlegen min som fortalte meg om dette, men jeg har ikke prøvd det selv. Det jeg stusset over var at en leverandør skriver i bruksanvisningen at det herder på 5 sek. ved bruk av UV lys, men uten UV lys er herde tiden fra 5 til 20 min. 

Herdetid varierer fra lim til lim , og ikke minst hvilken uvlampe du bruker. Har en laserpenn som herder mange lim så kjapt at du ser det ryker. Det limet jeg bruker på klær og lignende er fleksibelt og herder til støvtørt på 10-15 sek i sola . Er det totalt overskyet har jeg en bitteliten lampe som gjør at det herder på ett halvt minutt

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får visst kjøpt små håndborer. De tynneste knekker nok lett, men en littegrann tykkere bor kan kanskje brukes sammen med ståltråd til å fikse en sko passe greit?
 

Kanskje man kan holde boret med ett lite multiverktøy?

Lim har jeg ikke mye troen på, på tur.

 

7C33BDED-565D-42DE-B974-5E1806F3CD1D.png

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om superlim er sterkt nok er det ikke sikkert man klarer å få fjernet absolutt alt gammelt lim og gjort helt rent mens man er på tur. Limer man utenpå gammelt lim fra sålen, blir det ikke heft nok mellom de to flatene.

Ståltråd er bra å ha! Skulle du gjort noe annerledes for å hindre at ståltråden til slutt spiste seg gjennom gummien, så måtte det kanskje være å legge ei skive/plate av noe slag under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2019 den 20.37, Marius Engelsen skrev:

Man får visst kjøpt små håndborer.

I disse NAV-tider er det greit å vite at en "naver" ikke bare er en trygdemottaker med lav rettssikkerhet, det er også betegnelsen på et gammeldags trebor med T-håndtak, se feks: https://www.verktoyas.no/NAVERBORSETT_7_STK_Ø2_-_5MM_295073 ;) 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...
On 7/10/2019 at 9:50 PM, famjsv said:

Nede fra fjellet, kanskje en til to km før Mogen, var jeg "dum" nok til å tenke at; "jaggu holdt ikke ståltråden hele veien". Omtrent samtidig sa det "spjonk", sålen var like løs igjen.

Støvel 1.jpg

Støvel 2.jpg

Støvel 3.jpg

Støvel 4.jpg

Støvel 5.jpg

Støvel 6.jpg

Støvel 7.jpg

Var det ståltråden som røk, eller gnagde den seg gjennom gummien på yttersålen? hvordan festet du ståltråden i selve skoen, stakk du hull helt gjennom innersålen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (1 time siden):

Var det ståltråden som røk, eller gnagde den seg gjennom gummien på yttersålen? hvordan festet du ståltråden i selve skoen, stakk du hull helt gjennom innersålen?

Stakk hull gjennom innersålen, og la en kompeed oppå. Ståltråden røk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sure støvler er no' dritt. Oppdaget dette da jeg kom fram til planlagt sted nylig, ca. fire timers rusletur hjemmefra. Visste at støvlene var modne for utskiftning etter 15 år, men de så ut til å kunne tåle en "siste reis" før pensjon. Det tålte de ikke, men jeg kom meg hjem. Men joda, jeg ble våt på beina. Derfra gikk de rett i søplekassa. ;)

P7210018.thumb.JPG.9ab3bcc0c2e7727f6fcd8917d328a1ca.JPG

P7210019.thumb.JPG.f82f3b8260bf89c1e15cf8aee9167917.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (34 minutter siden):

Sure støvler er no' dritt. Oppdaget dette da jeg kom fram til planlagt sted nylig, ca. fire timers rusletur hjemmefra. Visste at støvlene var modne for utskiftning etter 15 år, men de så ut til å kunne tåle en "siste reis" før pensjon. Det tålte de ikke, men jeg kom meg hjem. Men joda, jeg ble våt på beina. Derfra gikk de rett i søplekassa. ;)

P7210018.thumb.JPG.9ab3bcc0c2e7727f6fcd8917d328a1ca.JPG

P7210019.thumb.JPG.f82f3b8260bf89c1e15cf8aee9167917.JPG

Stropp, den synes jeg var fin!

En stropp rundt liggeunderlaget, kan brukes til så mangt 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.