Gå til innhold
  • Bli medlem

hva mener Fjellforum om Spot Gen3 ?


Vegard Madsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Bra fornøyd med min. Til sitt bruk, vel og merke. Tracking, sende daglige beskjeder osv. Kan være ustabil mtp. på dekning, og det er vanskelig å vite om du faktisk har fått sendt meldinga di. Ville ikke lagt livet mitt i hendene på en Spot. Men til sitt bruk anbefaler jeg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre rustne menn (https://trerustnemenn.com/) fra Trondhjems Kajakklubb (dvs. de var 3 fra start, tre til slutt, men mesteparten av turen var de to)  som padlet fra svinesund til grense Jakobselv nå, hadde flere tilfeller av at Gen3 har sviktet. Ved ett tilfelle utløste den nødknappen av seg selv:

 

Quote

Hun hadde fått telefon fra både Texas og fra Hovedredningssentralen om at Trond sin Spot hadde sendt ut nødmelding. Vi sjekket og der lyste jommen nødknappen. Synnøve fikk da avverget en unødig redningsaksjon siden hun fikk tak i Trond via tastetelefonen. Det skal egentlig ikke være mulig å utløse denne utilsiktet da det er en klaff som dekker for selve knappen for utløsning. Vi prøve å annullere uten hell, og vi prøvde å slå av og på igjen. Nødknappen lyste like fullt. Nødpeilesenderen vil bli sendt til leverandør og leverandør vil sende en ny som vi kan plukke opp i Harstad. Nå er det min Spot som brukes.

Se https://trerustnemenn.com/2019/06/08/dag-52/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt inreach se i noen år nå og brukt den mye på mange langturer,fungert utmerket på alle mulige måter, godt batteri, dekning overalt, enkel i bruk, etter hva jeg har lest å hørt og om spot så se jeg ingen grunn til å spare noen kroner på noe som er så viktig som en nødpeilesender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekningskart for globalstar satelittnettverk08E97FEF-655B-4BE6-BF8D-EEA4FF89F992.thumb.png.e5c6ce932cd5b54ce840fa3255189749.png

Hvor du har tenkt på å bruke spot er meget viktig også. 

A89CFAAC-243A-4E1D-8A73-7A9BEDB3E1F1.thumb.png.4702109fb6a6c29c9ab33670ef333885.png

Di sier at det er betydelig bedre dekning for spot, kontra samtaler i samme nettverk. Blir litt som at du ikke kan ringe, men SMS går igjennom med varierende resultat. 

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den, men har nå gått over til nødpeilesender, PLB. Tar med Spotn også når det passer sånn for tracking og ok-meldinger, men PLBen er liten og kjekk, samtidig som den er pålitelig og uten mellomledd om noe skulle skje. Så den er alltid med både til lands og til vanns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.