Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped orion ul eller Extreme til fjelltur?


beateoh

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, puuse skrev:

Tror jeg fortsetter å å ligge som før jeg også,altså motsatt av tegningen.Hodet mot vinden når det er rolig vær,og fortelt med minst glippe mot vinden når det drar seg til.

Altså jeg ligger stikk motsatt som forrige natt nå. Og litt annen vinkel ifm vinden. Ligger litt for mye i le i forhold til varmen så jeg vil ha litt vind inn 😂  jeg er skikkelig ukonsekvent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Exped sine sider sier at pakkvolumet er 51x16cm for UL og 42x16cm for extreme (2p). Jeg antar det er lengre stenger på UL, men hadde kanskje ventet likt eller mindre volum totalt sammenlignet med extreme. Noen som har sammenlignet dette ved selvsyn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, svenn-ivar skrev:

Exped sine sider sier at pakkvolumet er 51x16cm for UL og 42x16cm for extreme (2p). Jeg antar det er lengre stenger på UL, men hadde kanskje ventet likt eller mindre volum totalt sammenlignet med extreme. Noen som har sammenlignet dette ved selvsyn? 

Jeg TIPPER posen er lik, bare lengre på UL.

når du får det ned i sekken må nok UL ha mindre volum... 🤔🤔🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Er det flere bardunfester på Extreme enn på UL? Leser hva Isak skriver om UL-versjonen, og ser at han savner ekstra bardunfester. Jeg er blitt ganske interessert i dette teltet nå, men har lest gjennom tråden her, og ser at det er delte meninger om både UL og Extreme, selv om de fleste er veldig positive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (7 timer siden):

Er det flere bardunfester på Extreme enn på UL? Leser hva Isak skriver om UL-versjonen, og ser at han savner ekstra bardunfester. Jeg er blitt ganske interessert i dette teltet nå, men har lest gjennom tråden her, og ser at det er delte meninger om både UL og Extreme, selv om de fleste er veldig positive. 

Det er vel bare det at det ikke var festet barduner på de ekstra barduneringspunktene? For å få ned oppgitt vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
a_aa skrev (På 18.7.2019 den 17.50):

Men hva du og jeg mener er jo ikke viktig i forhold til å tolke testen - da er det viktig hva Outdoor Magazin har ment. :) Og siden de i tidligere vindtester alltid har testet Orion/Venus med vinden langs teltets møneretning (likt med med tunneltelt uten mønestang), er jeg overbevist om at de regner "Heck" som enden der duken nær mønestangen går helt ned til bakken, og "Seite" som siden der duken ved tunnelstengene går helt ned til bakken. 

@Terka: Fortsatt ikke helt klart hva Outdoor Magazin regner som "Heck" og "Seite", men der er i hvert fall klart hva Expeds Workbook 2020 (link) sier om "Windward" og "Leeward" sider:

WindwardLeewardExped.png.40a1888b58ae8205b3b2d27ec75adca1.png

Men jeg tror likevel jeg ville satt det med mønestanga omtrentlig langs vindretningen for å redusere vindfangende areal om det blåste skikkelig opp...

Marius Engelsen skrev (På 25.7.2019 den 19.06):

Hvis jeg ikke tar feil er barduner og/eller bardunfester som skal mot vinden sorte, mens resten har annen farge.

Ser vi stort på det, og bytter ut med "pluggfester", så tar du slett ikke feil ;) Svarte og gule pluggfester i ytterduken, altså - avhengig av om duken går helt ned, eller har lufteglippe.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

a_aa skrev (28 minutter siden):

@Terka: Fortsatt ikke helt klart hva Outdoor Magazin regner som "Heck" og "Seite", men der er i hvert fall klart hva Expeds Workbook 2020 (link) sier om "Windward" og "Leeward" sider:

Ohh.. det var lenge siden. 😄

Men det et jo ganske tydelig, beitedyr snur "hecken" opp mot vinden. Og det stemmer med det jeg skrev den gangen, og det Exped skriver der. 😉

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.