Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus EasyFuel II vs Trangia


stiansen

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en turkjøkken-løsning til familie på 4, og ønsker gass. Har i utgangspunktet lagt inn bestilling på Primus EasyFuel II og GSI Bugaboo Camper. (Kjele og stekepanne er det viktigste for meg.) Men ser veldig mange skryter av Trangia med gassbrenner. Ser jeg får 25-4 med gassbrenner til rundt 1500. Vil det være et bedre alternativ? Vi går ikke lange turer, så vekt og størrelse er ikke en veldig viktig faktor.

https://www.fjellsport.no/primus-easyfuel-ii-gassbrenner.html?q=easyfuel ii

https://www.fjellsport.no/gsi-bugaboo-camper.html?q=gsi bugaboo camper

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du bestilt vindskjerm til EasyFuel'en? Det er å anbefale siden bevegelser i luften påvirker koketid, det skal ikke mye vind til før en ubeskyttet brenner bruker en "evighet" på å koke vann. Fordelen med Trangia er at du får vindskjerm og mulighet til både gass og spritfyring i samme system. Begge brennerne har forvarming, med mindre det også finnes Trangia gassbrennere uten slikt rør, som gjør at du kan brenne med gassboksen opp ned, som er nyttig i kaldt vær eller når boksen nærmer seg tom. Ikke snu boksen før brenneren er godt varm...

Selv valgte jeg EasyFuel Duo, som er en EasyFuel II med en kobling som lar deg bruke bokser med og uten gjenger + bunndelen av et Trangia 25 sett som jeg har kuttet spor i til kasserollestøttene, som fungerer som vindskjerm. Stekepannen min er stor nok til å stå på toppen av denne Trangia delen slik at man får litt avstand til flammen og bedre varmefordeling. Valgte denne løsningen etter tips fra @Bjørn J fra denne tråden.

Begge alternativene vil utvilsomt funke, den ene er nok ikke bedre enn den andre på et nivå som vil være av betydning for deg. Det er noen forskjeller i gasskonsum mellom stort og lite brennehode, som også blir påvirket av størrelse på kasserollen, men du skal nok ut på ekspedisjoner før det er en faktor som er noe å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.