Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett tur med bil som utgangspunkt?


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

Hei! Er verken i god form eller har verdens beste helse, men jeg ønsker fjelltur med fokus på foto og rekreasjon. Tenker å bruke bil og ligge ganske nært bilen. Noen få kilometer kan gå. Hardangervidda, Jotunheimen eller kanskje Rondane. Sør for Dovrefjell i hvert fall. Vil ikke ligge nært trafikkerte veier. Fiske er også av interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å kjøre til Halne Fjellstugu, (R7) ligge over der og så ta båten inn Halnefjorden. Halnefjorden er ca. en mil lag så det kan bli en flott tur. Informasjon om fiske muligheter i dette området finner du på inatur.no .Området her i retning mot Heinseter er lett gått område. Her finner du også gamle steinbuer. For å planlegge turer bruker jeg kartet på ut.no. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen alternativer til vidde kan være å kjøre inn mot Fondsbu og campe/gå i næområdet, eller inn Koldedalen og gå opp i områder ved Uradalsvannet (fine fjell å se rundt deg derfra), alternativt ta båt inn på Bygdin eller Gjende.

Veinær camp i Koldedalen:

FB_IMG_1562683808536.jpg.3a855d557b2a06ba4e4eec94c73600c1.jpg

Fiskemuligheter i området: 

20190709_165717.jpg.1db4e60513ef0ef98b32b8611822b7a5.jpg

https://www.tyinholmen.no/jakt-og-sportfiske/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terka skrev:

Noen alternativer til vidde kan være å kjøre inn mot Fondsbu og campe/gå i næområdet, eller inn Koldedalen og gå opp i områder ved Uradalsvannet (fine fjell å se rundt deg derfra), alternativt ta båt inn på Bygdin eller Gjende.

Veinær camp i Koldedalen:

FB_IMG_1562683808536.jpg.3a855d557b2a06ba4e4eec94c73600c1.jpg

Fiskemuligheter i området: 

20190709_165717.jpg.1db4e60513ef0ef98b32b8611822b7a5.jpg

https://www.tyinholmen.no/jakt-og-sportfiske/

Flott natur :) Kjøre inn ved Tyin? Har vært på hytte rett ved for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre turer kan være også rundt østre del av Hardangervidda. 

Kjør til Kalhovd og du har en fin tur fra dit til Mårbu, med alternativ for båt også. 

Kjør til Immingfjell og gå tur-retur Immingfjell - Mårbu.

 

Ellers spørs det litt hvor du er, men Blefjell, Norefjell og Lifjell er fine områder hvor du kan ta overnattingsturer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger an til en ukestur, trolig med bil, mulig tog til Finse. Enten midten av september eller i oktober en gang.

Er det uproblematisk å la teltet stå rundt Finsefetene og ta toget til Geilo for påfyll av mat og godt drikke? Tar med meg fotoutstyret da jeg ikke vil la det ligge i teltet.

Bruk av bil gjør meg mye friere, dessuten mye billigere enn NSB, eller Vy :) Fondsbu stenger 6.oktober og mulig veien også?. Hardangervidda, Jotunheimen og Haukelifjell er bil alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Årets tur blir Jotunheimen i høstferien, hvor mulige overnattingssteder er med utgangspunkt Vargebakkan. Tar gjerne imot tips om gode teltplasser i området. Andre alternativer er Gjendesheim, med tur til Bessvatnet (ish 3 km). Tips ønskes også her. Dersom det faller seg slik kjører jeg inn mot Tyin som avslutning på turen. Hjemveien legges over Hemsedal.

Føles ut som en road-trip, men en realistisk starttur. Base et sted som er superfint, med dagsturer fra teltet er også av stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.