Gå til innhold
VillmarksHuldra

Husky vs. Dansk Svensk Gårdshund

Anbefalte innlegg

Vil støtte opp om at Huskyer er krevende, veldig krevende, men de gir også mye tilbake. De krever en aktiv friluftsliv familie. De kan aldri slippes eller læres til å gå "pent" i bånd. Datteren min har to stykker familien hennes er også medlem av en trekkhund klubb så det anbefaler jeg. Om de røyter? Yes, de bringer ny mening til begrepet røyting. I disse dager skifter disse to under pelsen, å støvsuge tre ganger om dagen hjemme holder ikke. Han lille karen som sitter på ryggen min på profilbildet mitt er barne barnet, han har vokst opp med disse, det er familiekjære hunder, men hvorfor de alltid skal sitte i sofaen når jeg er på besøk er jeg ikke helt med på.Her er barne barnet med My og Fenris.

345418307_Trym.MyogFemriss.thumb.jpg.87ec598b6a614140935087e2f75e8aa3.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

54 minutter siden, tubbs skrev:

Med all respekt Skjult lenke - logg inn for å se den så er det feil.
Jeg har venner/bekjente som har Husky, Grønlender og Malamutes og de er mer lydige enn det du beskriver.
En kompis er oppdretter av Malamutes og han tok bronsemerket i lydighet med en diger Malamute hanne kun
for å vise at det går an.  Problemet ligger hos eier, ikke rase !

Feil er det vel kanskje ikke. De referansene jeg har, har jeg bare fra de to i familien og fra den erfaring datteren min deler med meg. . Så her passer beskrivelsen min. Disse to er også selvfølgelig forskjellige individer. Fenris en diger han hund som er helt propell. Lille My er mye roligere. Hun er en omplasserings-hund som datteren min fikk da My var ca to år. Det jeg må fastholde er at denne type hunder er ikke for alle. Jeg vil ikke si som deg at feilen ligger hos eieren, det blir for lettvint.  Denne rasen har sine særtrekk som er krevende. Jakt instinktet ligger der, mange dyretragedier er vitne om det. Jeg har ikke sett det selv, men datteren min som bor i et saueområde opplevde det da Huskyen til naboen rømte. Datter min gjør en kjempe jobb med hundene, ikke bare sine egne, men da hun skulle prøve å berge et lite lam ble hun skikkelig redd naboens hund som hun egentlig kjente godt og trodde hun skulle få roet ned. Klart kompisen din roser rasen opp i skyene, men be om å få låne en hund av han og prøv sjø så skal du få se. Da unga bodde hjemme hadde vi Berner. Den gangen måtte kjøper godkjennes av avlsrådet før vi fikk kjøpe. Det var strengere før. Vi var veldig heldig med vår, savner han ennå. Huskyer er flotte dyr og her avles det på bruks egenskaper og ikke utsende, heldig vis. det gir friske hunder. Onsdag blir det telttur med datterens familie i Nordmarka. Huskyer er flotte familie hunder, men noe annerledes en hunden til sønnen min Messi, en Bichot Havanese, 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Endret av Per Fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, tubbs skrev:

Å si at en rase ikke kan lære enkle lydighetsøvlerser basert på 2 individer som bor hos samme eier blir jo helt feil Skjult lenke - logg inn for å se den :)
Jeg fikk vite av "eksperter" på 90 tallet at Tysk jaktterrier måtte bo i hundergård. Min sov på puta i senga mi hver natt.
Og den bikkja var bedre på alt av jakt og sosialt enn bikkjene til de som fortalte meg akkurat det !
Ett kompetent hundemenneske kan få en medium hund meget bra.
En ukompetent kan få ett meget bra individ til å bli ett under medium eksemplar pga. inkompetanse!

Det var vel ikke det jeg sa, poenget jeg prøvde å få fra var at Huskyer er mer krevende enn mange andre raser. Selvfølgelig kan de lære enkle øvelser. Barne barnet på 6 år får begge disse Huskyene både til å sitte og ligge, men som jeg prøvde å få fram denne rasen er ikke for alle. Det er kritisk hvis en eier her ikke gjør jobben sin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får vi vel konkludere med at vi er uenige om Huskyer kan slippes eller ikke. Jeg har sett mange eksempler på det du kaller kompetente eiere som prøver å rope bikka si til bake, men bikkja kommer ikke. De som har fuglehunder som de ikke bruker på jakt er vel et brukbart eksempel. Berner'n jeg hadde slapp jeg når vi var på tur, han kom alltid tilbake med en gang jeg ropte. Mye premier vant vi også med han. Takk for praten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, hundepatruljen skrev:

Det skal ikke mer enn et enkelt googlesøk til for å se at de færreste siberians er avlet for å jobbe. Alaska Husky er ofte avla for å trekke. Det er ikke så mange som avler siberian husky som arbeidshuns lenger, de fleste er mer opptatt av utseendet.

Skjult lenke - logg inn for å se den

DSG og Siberian eller Alaska Husky er to ytterpunkter i forhold til hva å kle på en hund angår. Det finnes mye mellom husky og DSG ;-)

Hvis du hadde tatt med  i det enkle Goolesøket ditt, Husky klubben så hadde du kanskje kommet til et annet resultat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.