Gå til innhold
redcreek

Koker vann på 9.5 minutter istedenfor 3.5

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Med eller uten lokk på kjelen? Lav og brei, eller høy og tynn kjele? Brei er betydelig bedre. 

Edit: Vanlig kjøkkenkjele med tykk bunn, bruker også betydelig lenger tid.

Noen bilder hadde vært fint.

Ellers er for lite trykk i flaska, feil dyse i forhold til drivstoff, rens av dyse typiske ting. 

Ved bytte av drivstoff, la den brenne seg sikkelig varm, før du teste noe. 

Endret av Memento mori

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
52 minutter siden, redcreek skrev:

Vil tro at det kommer nok brenstoff ut, siden det spruter ut igjennom dysa idet jeg skal til å forvarme. Har sørget for at riktig dyse er brukt. Det er også godt med trykk i flaska, flammen er klar, og det blir skikkelig varmt. Brenneren er jo også relativt ny og lite brukt.

Veldig mange nye primuser gir ikke full effekt eller brenner ikke rent. Det som skjer er at produksjonsrester setter seg i dysa. 

Så første tips er å rense dysa/hele primusen. Link til hvordan det gjøres Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den

Maksimalt effekt er av påvirket av trykket i tanken. Jo høyere trykk jo mere effekt. På noen primuser greier ikke den byggede pumpa å lage nok trykk. Så FFI har i noen tilfeller koblet på en trykkkilde. 

Så hvordan vet du at det er nok trykk på flaska? Veldig viktig å pumpe hele slaget også, ellers øker ikke trykket. 

Andre tips: Så jeg hadde tent den som du pleier og pumpet mere trykk, du hører på lyden at den gir mer effekt. 

Endret av Memento mori

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, redcreek skrev:

Jeg pumper 20-30 ganger, inntill pumpa gir sterk motstand. På den måten merker jeg at det er høyt trykk i pumpa (rett meg hvis jeg tar feil). Pumper også 4-6 ganger imens det brenner.

Antall pump blir påvirket av hvor full drivstoff-flaska er, samt at det er viktig at du pumper hele slaget. Hvis ikke du pumper fullt slag, får du ikke inn den ekstra lufta når mottrykket blir høyere. Litt vanskelig å forklare, funker best med egen direkte opplæring.

Men som prinsipp, kan du ikke greie å lage for høyt trykk med den innebygget pumpa. 

Etterpumping er også veldig viktig om du vil ha full effekt. 

Primus sin ETA pot på 3 liter med varmevekselribber er den komboen med XGK som gir minst CO, og er den mest effekt ved snøsmelting som jeg har testet. Ligger en tråd her på forumet om dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, redcreek skrev:

Er slaget tapt?

Nei. 

For meg ser det ut som den ikke brenner for fullt. Men et bilde tatt litt mer fra siden hadde hjulpet.

Det jeg hadde gjort i dette tilfelle er:

7 timer siden, redcreek skrev:

Fyrte med kraftig blå flamme, nå mye større og mer synlig enn tidligere.

Renset den en gang til. Tatt ut wiren og vasket den nøye. Har du funnet noe i pumpa kan det ligge noe i den. Du kan også ta ut wiren og teste uten, men den bør være der til vanlig. Finner du noe i pumpa er det alltid mere i systemet. Det er vanlig å måtte rense flere ganger da. 

Ta ut dysa og sjekke den igjen, er den 100 % ren? Vil gjerne også hatt et bilde av dysa fra undersiden og oversiden. Det kan være feil på dysa, eller at du bruker feil dyse. Det er fremgang å spore. Det er bra👍

Ikke sett igjen dysa, men snu brenneren opp ned og flush igjennom slangen et par spiseskjeer. Gjør dette i et kar. Kommer det så mye som et lite fnug med partikler er den ikke bra nok renset. Da må du rense enda en gang. Du ser da også om du har nok flow i systemet.

Det kan være feil på drivstoffet du bruker. Det brenner utrolig rent på bilde. Hadde kjøpt inn 4 takt miljøbensin for å teste med dette. Coleman Fuel brenner renest, men blir for dyrt syns jeg. 

Du kan også teste med parafin og parafindysa. Det gir korteste tid. Da utelukker du dysa også. Har du flere bensindyser, test med de.

Hvilke av kjelene brukte du? Tar gjerne et bilde av kjelen med brenneren fra undersiden. (Oppned)

Kjelen bør være tynnvegget og helst like stor som kjelestøttene, og med lokk. 

D665EBBC-3B03-46A5-9FFC-324630BAE658.thumb.jpeg.281816fffe604523eb76b59183189d07.jpeg

Her brenner min på lav effekt. Jeg har 2 stk av disse, og begge har vært ekstremt snille, uten tvil beste brenneren til snøsmelting. De har brent mange liter.

Som trøst kan jeg si at vi har fått til alle brennerne vi har jobbet med her inne. I noen tilfeller har jeg fått de hjem til meg. Det er faktisk en fordel med litt brennerproblemer, du blir kjent med brenneren. Men nye brennere kan ha produksjonfeil. 

Har den brent bedre når den var helt ny?

Hvor bor du? Er du i nærheten av Sundvollen? I så fall kan jeg sikkert hjelpe deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, redcreek skrev:

Vedlagt ser du kjelen jeg bruker (må sende flere bilder senere). Det er en helt vanlig kjøkkenkjele med lokk. Som du ser på bildet er den et par centimeter smalere enn brenneren. Kjelen er kanskje ikke perfekt

Ikke så mye å si, men er usikker på om kjelen blir for liten/passer dårlig til brenneren da den har et mye større flammebilde en din PR2 brenner som er utrolig smal i flammebilde. 

Har ikke testet med en liten kjøkkenkjele, så da må jeg i så fall gjøre noen tester her hjemme, og ta tida. Jeg kan gjøre det hvis du ikke finner noe annet. Men har ikke mulighet i dag. 

Hadde sjekket at det står GK på dysa. 

06FA4BA5-08DD-43D1-A2DD-6CC5B0443E14.thumb.jpeg.b2e152408b0b4cf79fca7296f8971c51.jpeg

Du har jo en teoretisk mulighet at du har to X dyser. 

Ellers så syns jeg slike problemer er litt interessante og lærerike. Heldigvis er feilen konstant og ikke periodisk. Så vi finner ut av dette. I værste fall kan du sende den til meg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, redcreek skrev:

Dysen er mer eller mindre ubrukt, da jeg har fyrt med diesel helt siden brenneren var ny.

Diesel er og blir nødfuel. Det lager mye krøll i hele systemet. Selv om XGK er den eneste brenneren som faktisk klarer å bruke diesel med fornuftig resultat! Hadde du skrevet at du har brukt mye diesel på den hadde nok råden vært - rens - rens - rens fra første stund

Veldig bra at saken er løst, og både du og vi har lært litt i prosessen. 

På 7.7.2019 den 14.21, Tor-Erik-L-77 skrev:

Følg Skjult lenke - logg inn for å se den sine råd han er tilnærmet ekspert :) 

Håper at jeg med dette er et step nærmere målet😂 - Fjellforum holder utrolig høy standard på primuser! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, fjellkaren skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den nevner lengre opp i tråden at "Kjelen bør være tynnvegget og helst like stor som kjelestøttene, og med lokk." Er dette den optimale kjelestørrelsen?

Jo større areal jo bedre. Så større er bedre, men er sikkert en øvre grense, der hvor overflate temperaturen blir 100grader. Varmevekselkjeler utnytter dette for best mulig overføring av varmen. 

Du kan teste med en tynnevegget panne med lokk. 

Men min erfaring er at, om kjelen er like stor som kjelestøttene så er det bra nok, uten at jeg kan dokumenter det. 

Veldig mange kjeler er laget for å få mest mulig volum i forhold til minst mulig overflate. Det gir letteste kjeler og billigst i materialkostnader. Men det blir helt feil om du tar med hele livsløpet og energiforbruk (gass/bensin) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.