Gå til innhold
  • Bli medlem

Føreforhold Sulitjelma-Ritsem-Abisko


Joachim V

Anbefalte innlegg

Hei er veldig spent på om jeg har planlagt litt tidlig fottur med å starte Nordkalottleden fra sulitjelma til uka? :D

Ser på noen webcams det er er noe snø i høyden men det er vel kanskje bare å forvente, fordelen da er vel bare at det kan bli bedre eller? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er endel snø enda.

Vi skulle i utgangspunktet gå fra Lakshol til Sulitjelma for 2 helger siden, men endte med å endre ruten da vi kom opp fra Ragohytta til vannet som ligger på 900 m sørvest for Ragorøysa. 

Alt var bare hvitt... og vi kunne fort konkludere med at snøsmeltingen ikke hadde gått så fort som vi håpte på.

Så da ble bedre tid til å bli bedre kjent med Rago nasjonalpark i stedenfor. 🙈

Neste gang blir turen lagt til mid-august /begynnelsen av september. 😬

Vil dog tro du finner en del områder som ligger eksponert mot sørvest som begynner å bli godt snøfritt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor pålitelig er senorge.no?

Ser jo faktisk overkommelig ut bare jeg kommer meg gjennom den første dagsmarsjen fra Ny-Sulitjelma fjellstue og forbi Sorjushytta som nok kan være snødekt og blaut.

Litt ny erfaring for meg å være så tidlig i fjellet, synspunkter?

 

Annotation 2019-07-07 163137.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i området, så har ikke førstehåndsrapport for i dag. Men basert på erfaring, forholdene i Indre-Troms og været de siste ukene så bør det være mulig. Strekkningen fra Ny-Sulitjelma til Sorjushytta, og muligens langs Sårjåsjavvre til Sårjaåsjavrestugan vil det nok ligge snø. Men værmeldingen er bra, så vil tro du treffer på snø med grei bæreevne slik at det går greit å gå på beina. Etter det er det Padjelanta som ligger lavere og der er det barmark.
Strekningen grensa ved Hellemobotn til Røysvatnet og Pauro er også et sted snøen ligger lenge. Der vil det sannsynligvis være barmark når du kommer dit med værmeldingen fremover, men myyyye vann i elvene som skal vades. 

Har tidligere gått strekningen på denne tiden. Da var det snø i starten, full sommer i Padjelanta, store elver fra grensa ved Hellemobotn til Røysvatnet, isløsning ved Pauro og deretter flotte forhold. Forholdene i år ligner mye på den turen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Ja jeg er helt med på at dette går fint bare jeg kommer meg forbi Sårjåsjavvre men der er også vadestedet lengst sør jeg må over. 

Hvordan tror du det vil være nå, og vil det ha noe å si når på døgnet jeg går der når det likevel er midnattsol?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2019 den 22.42, Joachim V skrev:

Takk for svar! 

Ja jeg er helt med på at dette går fint bare jeg kommer meg forbi Sårjåsjavvre men der er også vadestedet lengst sør jeg må over. 

Hvordan tror du det vil være nå, og vil det ha noe å si når på døgnet jeg går der når det likevel er midnattsol?

 

 

Kom akkurat ned fra noen dager i Indre Troms, så muligens svaret kommer sent. Om du tenker på det som er beskrevet som vad der elva kommer inn i Sårjåsjavre så er det bro over elva. Var beskrevet som vad der det kunne være lurt å ta det i forhold til tid på døgnet og smeltevann i elva tidligere. Er værhard i området, så har opplevd at broa var tatt av snøen på vinteren en gang jeg passerte. Neste gang var den fikset opp. https://www.tursiden.net/2011/07/hengebroer-og-svenske-hytter/

Ble også laget en bro over vadestedet rett før Sorjoshytta i 2011 om det er den du tenker på.

Er en liten elv mellom Ny-Sulitjelma og Sorjoshytta der det er mulig du må dyppe beina litt. Har enten vært enkelt vad, mulig å steingå eller snøbro de gangene jeg har ruslet der.

Så snart du er inne i Sverige er det hengebroer på alle elver. Om det er mye snøsmelting så kan det være et lite vad i en bekk som passeres mot Staloloukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, tusen takk for svar. Ja jeg leste gamle beskrivelser. Så litt youtube forrige kvelden så var det blitt en del broer. :D

Da er det bare å glede seg, komme seg gjennom snøen over det første fjellet til Sorjus + og fortsette videre. :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.