Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av mange soveposer


Anbefalte innlegg

Heisann! Prøvde å søke etter dette temaet, men fann ikkje noko som hjalp meg. Så då må eg nesten berre lage ein tråd :)

Det vert nokre soveposar etterkvar. Eit par, tre til meg, eit par til madammen, ungane skal ha kvar sine, og gjerne nokre å vekse inn i også. Men er det nokon som har tips til korleis ein kan oppbevare mange soveposar og likevel sikre at dei ligg lett, ledig og luftig? 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er syntetisk fyll i posene er det ikke så veldig nøye at de ligger "lett og ledig". På Jysk får du kjøpt store poser for å oppbevare dyner i, de kan du stappe soveposene nedi.
Dunposer derimot må oppbevares så lite komprimert som mulig. De samme Jysk-posene kan brukes, men ta soveposene ut av og til og rist dem opp litt.
Jeg oppbevarer dunposene i et garderobeskap, hengende over ei stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, minnast berre at eg har høyrt at poser helst ikkje skal henge over stang. Mogleg dette berre er tøv, det er vel slik dei ofte heng i butikkane. Skal iallfall verte enklere å oppbevare dei om eg kan henge dei slik :) Ev. så må eg berre bruke soveposane oftare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har anledning til  det så er det aller beste å la posene ligge utrullet i sin fulle lengde, f.eks. under en seng eller som jeg hadde der jeg bodde før. Langs en vegg på et soverom på loftet var det et skap langs den ene veggen. Fire skapdører men ikke skillevegger inne i skapet. Der lå soveposene mine på gulvet ine i skapet. Men hvis dette ikke går så kan det gå greit å henge dem opp. Enten festet i den ene enden eller over en stang. Hvis de henger over en stang så bør du unngå at det henger flere poser over hverandre, da blir lett den underste klemt mer enn det som er bra.  Men som tidligere nevnt, syntetiske poser tåler mer enn dunposer før de mister isolasjons evnen.

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Torgis said:

Ok, minnast berre at eg har høyrt at poser helst ikkje skal henge over stang.

Kanskje fordi de blir litt sammenpresset akkurat der stanga klemmer på. Men jeg ser ikke på det som et problem. Uansett er det en god idé å ta dem utendørs av og til og "fluffe dem opp", og la de lufte seg i friluft med åpen glidelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2019 den 0.00, Torgis skrev:

Ok, minnast berre at eg har høyrt at poser helst ikkje skal henge over stang. Mogleg dette berre er tøv, det er vel slik dei ofte heng i butikkane. Skal iallfall verte enklere å oppbevare dei om eg kan henge dei slik :) Ev. så må eg berre bruke soveposane oftare!

Stemmer at det er en dårlig ide ja, siden dunene forsvinner fra akkurat den delen som henger over stanga. Da får du en kulderenne akkurat på midten av posen og det er litt kjipt. Hadde min hengende over klesstativet mitt ei stund og måtte riste og styre for å få dunene jevnt fordelt igjen. Bedre å la de ligge utstrakt som det foreslås her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.