Gå til innhold
  • Bli medlem

XXL og Norrøna sin service


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Jeg kjøpte for litt siden en norrøna para ranger på xxl og gleda meg til å ha sekk i åresvis. Alle skryter veldig av norrøna sine sekker og servicen de yter. Jeg har lest om folk med flere år gamle synkroflexsekker som har brukket, og de har fått hentet seg en ny sekk "no questions asked". 

På den første turen så jeg at sømmen på den ene stroppen hadde begynt å gå opp. Jeg turte ikke å gå videre fordi det så ut til at den skulle ryke. Jeg antok at dette var en produksjonsfeil ettersom den knela på første turen med moderat oppakning. Da jeg dro til xxl fikk jeg beskjed om at denne måtte sendes inn, selv om de mente det var produksjonsfeil. De belaga meg på å være uten sekk i 3-4 uker for å rette opp dette. Dermed var halve sommeren ødelagt. Jeg synes det var et ganske tungrodd system og ringte norrøna. De kunne tilby meg å sende inn sekken, for å så få et gavekort på norrøna.no og måtte bestille en ny sekk. Jeg spurte om jeg kunne dra innom den offisielle norrønabutikken i byen, men det var ikke mulig. Vanligvis når jeg kjøper en vare som er ødelagt før jeg får brukt den, så har jeg fått en ny vare uten spørsmål. Er det flere som har opplevd dette? eller er det rimelig at man skal være sekkeløs i 4 uker etter første tur?

Jeg endte opp med å bruke fornøydgaranti og leverte tilbake sekken. Vanligvis liker jeg godt å kjøpe norske produkter fordi man støtter opp og kan få god service innen kort tid(sånn er det med Helsport hvertfall). Men etter dette endte jeg opp med en Gregorysekk. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare hatt problem med en Norrøna sekk. Da bodde jeg i Oslo. Sekken røk på en ukestur på hardangervidda, fikk teipa sammen så den funka ut turen jeg var på, men skulle på ny tur uken etter. Jeg ringte Norrøna og de sa de skulle prøve å fikse den i tide og få sendt den tilbake, men de kunne ikke love noe. Da jeg sa jeg bodde i oslo og bare kunne kjøre ned sekken så kunne de ta den samme dag jeg ringte inn. Så kjørte ned til dem og 2 timer senere var sekken fikset og klar igjen. Tipper sekken var 3 år gammel da dette skjedde. Sekken var en recon pack. Så min opplevelse var utelukkende positiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Brakk plastmodulen på justeringsdelen til ryggen på en Para Ranger sjølv. Fikk time på dagen hos Norrøna på Lysaker, og der fikk eg klar beskjed om at dette var brukerfeil. Slik Norrøna meinar at en skal løfte sekken når den er fullasta, er å løfte etter løftehempa øverst i midten, deretter sette sekken på lårbeinet, for deretter å tre på seg skulderreimane. Dersom ein løftar sekken etter eine skulderreima så vil heile sekkens vekt kvile på en 1mm tjukk plastbit i ryggjusteringsdelen, som da følgelig knekker med en gang. 

Han eg snakka med på Norrøna var sur fordi det ikkje ligg med bruksanvisning med sekken.

For meg illustrerte dette kor oppskrytt Norrøna er, når en sekk som visstnok skal vere designa i samarbeid med spesialsoldatar ikkje tålar å bli løfta opp etter den eine skulderstroppa. En åpenbar flau designfeil, som dei prøver å pålegge kunden ansvaret for. 

Har gått over til eldre Arcteryx-sekkar og ser meg aldri tilbake.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, i72 skrev:

løfte sekken når den er fullasta, er å løfte etter løftehempa øverst i midten, deretter sette sekken på lårbeinet, for deretter å tre på seg skulderreimane. Dersom ein løftar sekken etter eine skulderreima så vil heile sekkens vekt kvile på en 1mm tjukk plastbit i ryggjusteringsdelen, som da følgelig knekker med en gang. .
 

Da kan i hvertfall jeg aldri skaffe meg para ranger. Jeg tar tak i ene reimen og løfter den rask på skrå opp, og roterer kroppen inn i skulderreimene, sånn omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Da kan i hvertfall jeg aldri skaffe meg para ranger. Jeg tar tak i ene reimen og løfter den rask på skrå opp, og roterer kroppen inn i skulderreimene, sånn omtrent.

Enig. Skulle tru det var en fornuftig måte å gjere det på. Dette var riktignok en Para Ranger fra 2016, anar ikkje om dei har gjort forandringar på denne. Men har også hørt om andre (eldre) modellar med samme justeringsmuligheten i ryggen der denne plasten har knekt.

Endret av i72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, i72 skrev:

Brakk plastmodulen på justeringsdelen til ryggen på en Para Ranger sjølv. Fikk time på dagen hos Norrøna på Lysaker, og der fikk eg klar beskjed om at dette var brukerfeil. Slik Norrøna meinar at en skal løfte sekken når den er fullasta, er å løfte etter løftehempa øverst i midten, deretter sette sekken på lårbeinet, for deretter å tre på seg skulderreimane. Dersom ein løftar sekken etter eine skulderreima så vil heile sekkens vekt kvile på en 1mm tjukk plastbit i ryggjusteringsdelen, som da følgelig knekker med en gang. 

Han eg snakka med på Norrøna var sur fordi det ikkje ligg med bruksanvisning med sekken.

For meg illustrerte dette kor oppskrytt Norrøna er, når en sekk som visstnok skal vere designa i samarbeid med spesialsoldatar ikkje tålar å bli løfta opp etter den eine skulderstroppa. En åpenbar flau designfeil, som dei prøver å pålegge kunden ansvaret for. 

Har gått over til eldre Arcteryx-sekkar og ser meg aldri tilbake.

Virkelig???!!! 🤷‍♂️🤷‍♂️

HAHAHAAA! Håper Norrøna leser denne tråden, kanskje de skjønner hvor ufattelig latterlig det høres ut. 😂

Hvis du lener deg mye til siden, hopper, snubler litt eller holder på å falle kan hele sekkens vekt komme på en skulderstropp. Tragisk forklaring, bare helt tragisk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, i72 said:

Enig. Skulle tru det var en fornuftig måte å gjere det på. Dette var riktignok en Para Ranger fra 2016, anar ikkje om dei har gjort forandringar på denne. Men har også hørt om andre (eldre) modellar med samme justeringsmuligheten i ryggen der denne plasten har knekt.

På min recon pack som de fiksa på garanti uten spørsmål så sa de at det hadde vært et parti med for sprø plastdel som gjorde at noen knakk for lett. Jeg ble anbefalt å holde toppstrammerne med spenn når jeg skulle ta på sekken for å minimere risikoen for at sånt skulle skje igjen. Så løsner egentlig bare aldri dem noe spesielt lengre. Sekken har blitt brukt mye og har aldri hatt noen problemer etter denne episoden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tklami skrev:

På min recon pack som de fiksa på garanti uten spørsmål så sa de at det hadde vært et parti med for sprø plastdel som gjorde at noen knakk for lett. Jeg ble anbefalt å holde toppstrammerne med spenn når jeg skulle ta på sekken for å minimere risikoen for at sånt skulle skje igjen. Så løsner egentlig bare aldri dem noe spesielt lengre. Sekken har blitt brukt mye og har aldri hatt noen problemer etter denne episoden

Ja da har vi både brukerfeil og komponentfeil som forklaringar fra Norrøna, men ingen inrømmelsar på designet. Bra bytte fungerte for deg. Måten den delen er designa på er svært utsatt sidan store krefter må bli tatt opp av tynn plastikk, sprø plastikk eller ikkje. Kan begynne å spørre seg om det er designfeil eller "designed to fail". En turkompis med en eldre sekk med samme feil fekk ikkje reparert denne gratis, det skulle dei ha 500 kr for sidan den var for gammal... Og dette skal vere et kvalitetsmerke i øverste prisklasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Da kan i hvertfall jeg aldri skaffe meg para ranger. Jeg tar tak i ene reimen og løfter den rask på skrå opp, og roterer kroppen inn i skulderreimene, sånn omtrent.

Har aldri tenkt på at man kan ta på seg sekken på en annen måte. Har selv en 4 år gammel Para Ranger som har blitt brukt uten bekymring for at noe kan gå i stykker. Kan f.eks løfte den etter reimene på toppen av lokket selv om sekken veier 30 kg. Og skulle noe gå i stykker er jeg trygg på at Norrøna fikser. Det er en av hovedgrunnene til at jeg kjøper ting fra Norrøna - god kvalitet og tryggheten på at det bare ordner seg hvis noe går galt. Har bare positive erfaringer med servicen, og kan ikke tenke meg at ledelsen i Norrøna kan være bekjent av den opplevelsen som beskrives lenger opp i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, i72 skrev:

Brakk plastmodulen på justeringsdelen til ryggen på en Para Ranger sjølv. Fikk time på dagen hos Norrøna på Lysaker, og der fikk eg klar beskjed om at dette var brukerfeil. Slik Norrøna meinar at en skal løfte sekken når den er fullasta, er å løfte etter løftehempa øverst i midten, deretter sette sekken på lårbeinet, for deretter å tre på seg skulderreimane. Dersom ein løftar sekken etter eine skulderreima så vil heile sekkens vekt kvile på en 1mm tjukk plastbit i ryggjusteringsdelen, som da følgelig knekker med en gang. 

Han eg snakka med på Norrøna var sur fordi det ikkje ligg med bruksanvisning med sekken.

For meg illustrerte dette kor oppskrytt Norrøna er, når en sekk som visstnok skal vere designa i samarbeid med spesialsoldatar ikkje tålar å bli løfta opp etter den eine skulderstroppa. En åpenbar flau designfeil, som dei prøver å pålegge kunden ansvaret for. 

Har gått over til eldre Arcteryx-sekkar og ser meg aldri tilbake.

Eg ser at mange andre er samde med deg om at sekken skal tole slik handtering, eg er ikkje nødvendigvis det. 

Eg tek på stor og tung sekk med å først plassere han på låret. Først og fremst fordi eg er redd for ryggen min, men har også alltid tenkt at det vil vere ei unødvendig belastning på sekken å kaste den opp med ein reima. 

Ein kan no ta samanlikninga med teltstenger. Nokre er laga for å verkeleg tole ein trøkk med vær. Likevel vil mange kunne briste eller få skadar til dømes ved slag frå sida i samanfolda tilstand...

No var forøvrig dette off-topic av meg. Til TS så skjønar eg godt at det vart Gregory. Dette var for slett kundeservice. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var meget nyttig. Bruker Paraen som hovedsekk, og ofte med mer enn 45kg på ryggen. Har alltid løftet i skulder-reimen. 

Hvilke reelle alternativer til Norrøna har vi på slike store sekker? Syntes så mange modeller stopper på 90 Liter... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders Holt skrev:

Hvilke reelle alternativer til Norrøna har vi på slike store sekker? Syntes så mange modeller stopper på 90 Liter... 

Bergans har jo noen store sekker, bla Viking 110 liter og Alpinist på 130 liter, samt en pakkrammesekk på 130 liter.

Jeg har en Alpinist på 130 liter, og har foreløpig ikke funnet noen store feil på denne, utover at egenvekten selvsagt er ganske betydelig. Bruken omfatter ganske hardhendt håndtering av skulderstropper, om noen skulle lure ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hva med når man tar av seg sekken? Nesten utelukkende ser jeg folk, også på tv, ta av seg sekken ved å ta av ene skulderstroppen før den andre. Og da henger sekken etter en stropp, og skal liksom bli ødelagt? 🤷‍♂️

Da må du satse på en veldig muskuløs triceps. Strekk ene handa bak hodet og ta tak i bærehempen. Løft rett opp, samtidig som du sniker andre armen ut av skulderstoppen. Bytt grep og løse deretter arm 1 fra skulderstoppen. Alt under 45 kg burde gå helt fint. Eller 🤔

Men for å være litt seriøs. Forsøker selv å ta det litt med ro når jeg tar på tursekken. Bruker da stort sett bærehempen til selve løftet.

Kanskje kraft og akselerasjon har noe å si her? Kraftig rykk for å få til løftet? Og rotasjon/fart som igjen må stoppes av samme skulderstroppen?

Har forøvrig en dagstursekk hvor selve sømmen har begynt å løsne (bergans skarstind). Vet at jeg har en tendens til å slenge den på meg hver gang...

Endret av esphojo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Marius Engelsen skrev (På 13.11.2019 den 22.33):

Virkelig???!!! 🤷‍♂️🤷‍♂️

HAHAHAAA! Håper Norrøna leser denne tråden, kanskje de skjønner hvor ufattelig latterlig det høres ut. 😂

Hvis du lener deg mye til siden, hopper, snubler litt eller holder på å falle kan hele sekkens vekt komme på en skulderstropp. Tragisk forklaring, bare helt tragisk...

Jeg hadde samme problemet med min Para Ranger. Etter bæring av ca 30–40 kg til og fra hytte for jakta i fjor merka jeg etter at jeg hadde kommet hjem at plastplata hadde knekt tvers av – ved nærmere inspeksjon kunne man lett se at designet i kombinasjon med materialet er en meget uheldig kombinasjon.

Jeg leverte inn min sekk til Norrøna, og fikk den reparert gratis, så de må nok ha innsett at dette ikke er en brukerfeil, men en svakhet med sekken. Riktignok lå det med en litt belærende «bruksanvisning» på hvordan man skal ta på seg en sekk... Eneste sekken jeg har hatt som må leveres med egen bruksanvisning, og som ikke tåler normal bruk.

Nå er vel sekken min såpass gammel at den går utafor garantien, så må vel være påpasselig ved bruk fremover... Synes de burde laga plata i et sterkere materiale, selv om det hadde økt vekta på sekken noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i72 skrev (På 13.11.2019 den 19.41):

Brakk plastmodulen på justeringsdelen til ryggen på en Para Ranger sjølv. Fikk time på dagen hos Norrøna på Lysaker, og der fikk eg klar beskjed om at dette var brukerfeil. Slik Norrøna meinar at en skal løfte sekken når den er fullasta, er å løfte etter løftehempa øverst i midten, deretter sette sekken på lårbeinet, for deretter å tre på seg skulderreimane. Dersom ein løftar sekken etter eine skulderreima så vil heile sekkens vekt kvile på en 1mm tjukk plastbit i ryggjusteringsdelen, som da følgelig knekker med en gang. 

Han eg snakka med på Norrøna var sur fordi det ikkje ligg med bruksanvisning med sekken.

For meg illustrerte dette kor oppskrytt Norrøna er, når en sekk som visstnok skal vere designa i samarbeid med spesialsoldatar ikkje tålar å bli løfta opp etter den eine skulderstroppa. En åpenbar flau designfeil, som dei prøver å pålegge kunden ansvaret for. 

Har gått over til eldre Arcteryx-sekkar og ser meg aldri tilbake.

@Bjørn Rudinow Sætnan

Håper Norrøna har fått med seg at de har laget en sekk som ikke tåler at man at ut ene armen før den andre og den henger etter èn skulderstropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.