Gå til innhold
  • Bli medlem

Er tursekker blitt billigere siste tiden


torese

Anbefalte innlegg

Hei,

Før var det å kjøpe sekk en ganske stor investering og man sparte og testet i lange tider. En god sekk kostet fort 6000 nok. I dag kan man kjøpe det beste av det beste helt nede i 2000 nok om man følger litt med. Er sekkene blitt billigere, er de blitt dårligere eller er det bare konkurransen mellom nettbutikkene? Ser ikke like markant nedgang på annet turutstyr. Man kan få gode tilbud men ikke i nærheten av tursekkene. Ta Gregory denali feks. Gammelmodellen kostet over 6000, den nye 3000, men er ofte på tilbud til 2000. Fjellsport dumpet 75 l versjonen til 869 nok. Para rangerer har jeg sett nede i 2000, det samme med osprey xenith 105. 

Man håper jo at de nye modellene skal være bedre enn de gamle men blir litt i tvil når sekkene dumpes til lav pris ganske ofte. Noen som har generelle betraktninger eller skal vi turgåere prise oss lykkelig for denne endringen. Vet ikke om min sønn på 13 blir like lykkelig med sin nye 75 denali. Han skal for første gang være med å bære forsyninger opp på hytta. Det blir 2 timer i motbakke med noen kg på ryggen.  Men han har iallefall en god sekk som passer hans rygg perfekt enn sålenge. Må nok lure med noe sjokolade i belønning.

 

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke Hvor langt tilbake i tid du tenker. Men syns ikke veiledende priser har gått noe spesielt ned siste 10 åra. Men er som du sier oftere tilbud på de dyrere sekkene enn en kanskje så tidligere. Har kanskje blitt billigere å framstille stoffene som brukes slik at sjansen er bedre enn tidligere og at de derfor kan ha større rabatter. Dette er bare tipping fra min side. Men det er nok ikke tvil om at så lenge en kan sammenlikne priser på nettet så er konkurransen tøffere nå enn tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser på alt har vel egentlig endret seg en del. Et par år siden gikk råvarekost opp en del pluss at  NOK svekket seg over lang tid. F.eks gikk racingski opp ca 1000 fra en sesong til neste. Telt koster også en del mer enn for noen år siden, men mange tilbud så klart. 
Ser du på veiledende priser har vel de stort sett gått oppover. Men netthandel og store kjeder har gjort sitt i konkurransen. 
Tar du f.eks Norrøna Recon Pack, som jeg selv har, ligger den på 6.495,- veil. "Vanlig pris ute er 4999". Men XXL har innimellom hatt den helt ned til 2999,- 
Mener  å huske at veil på den når jeg handlet var 4495,-. Det er vel 2013-2014 en gang. Fikk tak i den via en deal med Sport1 til 3000m. Så veil har jo da økt ganske mye på noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.