Gå til innhold
  • Bli medlem

Dobbel soveposeløsning for vinterbruk (


Anbefalte innlegg

For høstens kommende opphold på folkehøyskole i Alta anbefales det å ta med to soveposer slik at man på det kaldeste kan bruke begge to, og på høst og vår klare seg med en. Her er det snakk om telt, snæhule, etc året rundt og det kan sikkert bli ganske kaldt.

På leting etter denne kombinasjonen i diverse nettbutikker var det ikke så lett å forstå hvordan jeg skal bruke soveposenes temperaturskala for å finne ut av hvilke poser vi skal kjøpe. Man kan jo ikke bare summere temperatursonene.

Har noen en anbefaling eller eksempler på hva slags komfortsoner jeg bør ha på de to posene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har noen få ganger brukt 2 poser og har da bare tatt 2 av de jeg har tilgjengelig her hjemme. Den ene bør være anelsen større enn den andre for at de skal passe i hverandre best mulig. Om ikke butikkene selger det som en kombinasjon mener jeg at jeg har sett produsenter (Bergans?) ha poser med forskjellig temprating som kan brukes sammen. 

Ellers er vel temaet diskutert her på forumet også. Prøv å søke på "topose" / "toposesystem" . Lykke til med pose og skole.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem an på skulen har uttrykt ei nedre grense for kva tid de søv ute? 

Altså temperaturane posane skal nyttast i er no det som av gjer kva du kjøper. Samt liggeunderlag. 

Men eg tenkjer at den eine bør vere ein god tresesongs pose som går ned på minussida. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går for en "sommerpose" med comfort ned til minus 1 - 4 og en tresesongs med rating rundt minus 10 vil du være godt dekket etter min erfaring. Jeg har kombinert en -1 og en -10 pose ved noen anledninger og sovet godt ned i -25.

Mener at @a_aa har laget en "uhøytidelig" tabell for kombinering av to poser eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Rune...

Jeg er en del på tur i samme området som folkehøyskolen da jeg er bosatt noen fåtalls mil lengre nord. 

Det er få fasiter om hva folk opplever som ok temp i sovepose. Det en svetter i kan være for kaldt for en annen. Noen trives i kun underbuksa i posen, andre foretrekker ullstillongs osv... Har ne kopis som må ha hel lengde på glidelåsen fordi han må ha åpning til føttene - selv på midtvinteren. De fleste andre av oss har gjerne bare kort glidelås på vinterposen....


Jeg ville begynt med en telefon til skolen. De har elver som har benyttet to poser i årevis og har sikkert en grei peiling på hva som har fungert og ikke og ikke minst så har de et vesentlig større statistisk grunnlag for det turområdet dere skal i enn noen av oss. 


Men jeg kan si litt om hva jeg selv bruker. Og jeg har vært på turer fra mildvær ned til vi har hatt ca -25 inne i teltet på natta (vi har såpass gode poser at vi ikke gidder fyre). Jeg har pr i dag 3 psoer som dekker Finnmark for min del. Ulempen her er at om du skal være på tur over en uke eller mer så kan du få alt fra -3 til +32. I juli. Så det gjelder å planlegge best mulig etter værmelding for jeg ønsker ikke ha samme pose på -3 som på +32. Jeg har nå en solid vinterpose som dekker ned til -25 uten problem. Den har T-Limit: -32ºC, er syntetisk og har holdt meg varm selv uten noe klær på i posen ned til nevnte -25 i teltet. Jeg har en tresesongspose som har T Comfort: -9°C og en helt lett sommerpose som har T Comfort: +6°C ca. 

Tidligere har jeg vinterteltet med en tresesongs med en fleeceliner inni og en fjellduk i backup som dyne. Det ble i overkant varmt i -10. 

Jeg vil anbefale deg en tresesongs som dekker både sen høst og tidlig vår som har har litt slingringsmonn og derfor velge såpass "aggresivt" som T Comfort: -9°C. Dette er hva jeg har brukt på de førte vårturene og under jakta på høsten. Om du kombinerer den med en vanlig sommerpose så er jeg helt sikker på at du dekker det aller meste. I hvertfall om du har en isloert fjellduk i tillegg. Jeg drar stort sett ingen steder uten fjellduken vår/vinter/høst.

Men igjen -> Sjekk med skolen. Det skulle forundre meg mye om de ikke har god erfaring og noe mer spesifikke anbefalinger enn hva som kanskje står i "innkallingsbrevet"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.