Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for to


iau

Anbefalte innlegg

Heisann

Søkt og lest litt rundt på forumet her rundt telt for 2 personer. Det er ikke et telt som er tenkt på lengre fotturer over flere dager, men vil helst ha et som er lett å bære siden jeg alltid drar med mye annet også. Det er ikke så nødvendig at det tåler mye regn og vind, da jeg nok ser for meg at det helst blir turer når været er mer "bedagelig". Pris er ikke så viktig så lenge det ligger på <7000 siden jeg jeg ønsker et kvalitetstelt jeg kan ha glede av i mange år/turer.

Har etter mye frem og tilbake landet på Helsport Reinsfjell. Jeg har også lest meg frem til at det ikke er plass til sekker i telt for 2, så jeg begynte å vurdere 3-manns i stedet. Mitt tilårskomne liggeunderlag er også 60 cm bredt så to liggeunderlag vil gå fra vegg til vegg (120 cm). Først fallt jeg for Superlight, men ble litt usikker på om dette er en type telt man må være ekstra forsiktig med. Det er en viss fare for at små barn vil komme i nærheten av det på tur. Like stor sjanse for at en mellomstor hund (husky) vandrer inn i det... Så da skjønte jeg at Pro-serien er mer solid, dog litt tyngre.

Etter en tur innom nærmeste XXL, som hverken hadde Reinsfjell Superlight 2 eller 3 på lager, gikk jeg ut med et Reinsfjell Pro 3, vel vitende om at det var 100 dager tilfredshetsgaranti. Det veide kun litt over 4 kg, men likevel røk bæreposen på vei hjem og teltet føltes vesentlig tyngre... Så, kanskje jeg skulle gå for et mindre likevel, og kanskej til og med Superlight....? 

Siden jeg tror 3-mannstelt er å foretrekker for 2 så er det vel kun vekt å spare på å gå for Superlight i stedet, men er det noen opplagte fordeler ved Pro-serien for vanlig bruk sommer-høst? 

På forhånd takk for synspunkter og håper én tråd til om temaet også kan inspirere andre :-)

 

 

 

Endret av iau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tommelfingerregel: 

Sommer: 3-mannstelt for 2
Vinter: 4-mannstelt for 2

Personlig har jeg lite til overs for telt av Reinsfjell-typen. Jeg trives mye bedre i tunnel-telt. Helst i camp-utgave (dvs at de har større fortelt). 

Du sparer en del penger på å ikke velge Superlight. Det er vektforskjellen du betaler for i grunn. Og samtidig aksepterer man litt dårligere slitestyrke. Til turer med ungene bruker jeg ikke superlight fordi jeg har et eldre "vanlig" telt og den ekstra vekten gjør ikke noe nå som ungene er såpass store at de bærer underlag og sovepose osv selv. Jeg prioriterer superlight til soloturer. Der bærer jeg absolutt alt selv uten noen å dele med og der kommer vektbesparingen til sin rett...

Jeg digger det store forteltet til bagasje + å kunne koke innendørs de dagene det er skikkelig regnvær og kjipt. Jeg synes det er alt for trangt for skikkelig kokking i Reinsfjelltypen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Tommelfingerregel: 

Sommer: 3-mannstelt for 2
Vinter: 4-mannstelt for 2

Personlig har jeg lite til overs for telt av Reinsfjell-typen. Jeg trives mye bedre i tunnel-telt. Helst i camp-utgave (dvs at de har større fortelt). 

Du sparer en del penger på å ikke velge Superlight. Det er vektforskjellen du betaler for i grunn. Og samtidig aksepterer man litt dårligere slitestyrke. Til turer med ungene bruker jeg ikke superlight fordi jeg har et eldre "vanlig" telt og den ekstra vekten gjør ikke noe nå som ungene er såpass store at de bærer underlag og sovepose osv selv. Jeg prioriterer superlight til soloturer. Der bærer jeg absolutt alt selv uten noen å dele med og der kommer vektbesparingen til sin rett...

Jeg digger det store forteltet til bagasje + å kunne koke innendørs de dagene det er skikkelig regnvær og kjipt. Jeg synes det er alt for trangt for skikkelig kokking i Reinsfjelltypen. 

 

Takk for nyttige kommentarer! Føler meg tryggere på at 3-manns ikke er for stort da. Har også tenkt tanken om at et Superlight telt er mer for soloturer der man må bære alt alene og har mer "kontroll" på selve teltet. Jeg vil nok bli overforsiktig og ødelegge turgleden for de små, om jeg skulle være redd for teltduken/sømmene...:-) 

Når det gjelder tunneltelt så hadde jeg et Helsport Rundhø på 80-tallet. Syntes disse teltene av Reinsfjelltypen virker som om de slipper inn mer lys, men det er kanskje ikke så stor forskjell. Ser ikke for meg at jeg vil kokkelere inne i (for)teltet, men ser absolutt poenget om jeg skulle ønske det. Et større fortelt ville jeg uansett satt pris på og 3-mannsteltet til Reinsfjell har vel litt større fortelt enn 2-manns.

- iau
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.