Gå til innhold
  • Bli medlem

Kikkert


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på jakt etter en håndholdt, lett og robust kikkert i prisklassen rundt 1500,- . Jeg har denne her i (kikkert)sikte, men er usikker:

https://www.hektapatur.no/steiner-safari-ultra-sharp

Den skal brukes ifbm generelt friluftsliv. "All round" bruk på en måte. (Inkl lettkledde damer .. som det er flust av i minusgrader på høyfjellet :D )

Fra tøys til alvor : forslag, tips?

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 

Legger du i litt mere penger kan du kjøpe denne:  Vortex Diamondback 8x32  , Har ikke Vortex selv men kjenner flere som har dette merket og de er veldig fornøyde, Det er i tilleg livstidsgarant på denne, men for alldel Steiner er  jo ogs et knallbra kjøp uansett.  

 

https://www.xxl.no/vortex-optics-diamondback-8x32-handkikkert-gronn/p/1138643_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 gir ikke kvalitetsoptikk, men det kan sikkert holde om du bare trenger en kikkert for å fastslå at det du ser med øynene virkelig er det du tror det er..  For seriøs bruk, og da mener jeg at du ser i kikkerten over litt tid, er ikke 10x25 optimalt. Du får et snevert synsfelt, og en lite lyssterk kikkert. Dessuten kan det være vanskelig å holde en 10x støtt. Jeg vil anbefale at du ser etter en 8x30/8x32. Da får du etter min mening det beste kompromiss mellom størrelse, forstørrelse, synsfelt og lysstyrke..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt valg. Har hatt og har 8x20 så 8x42, kjøpte 8x32 da jeg trodde jeg hadde behov for noe midt i mellom. Vanskelig å si om behovet var reelt. Solgte 8x32 da den ble svært lite brukt og havnet midt i mellom. 8x20 ble brukt til fjellturer i godt lys og 8x42 på jakt. Ble liksom aldri bruk for 8x32. Ikke mye å spare på vekt sammenlignet med 8x42. Men stor forskjell ned til 8x20. Da ble 8x20 brukt når vekta betydde noe. Men én god 8x20 er noe helt annet enn en billig 8x20. Nikon monarch har jeg god erfaring med. Den skulle jeg gjerne hatt i 8x32.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på med anbefaling om 8x. Kjøpt 10x selv fordi jeg trenger den ekstra forstørrelsen i jobbsammenheng, men ellers ville jeg gått for 8x.

Jeg kjøpte Vortex Diamondback på et veldig godt tilbud XXL kjørte for en stund tilbake. Tilsynelatende veldig god byggekvalitet. Bildekvalitet er detaljert og klart, men med litt fargefeil mot kantene. Har ikke mye erfaring med kikkert, så vet ikke om dette er mer eller mindre uunngåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan den Steineren er i dag, men jeg hadde en tidlig utgave av den en gang i tida, dog en 8x22. Det var fantastisk mye kikkert for penga. Til generell turbruk, uten spesielle behov for lysstyrke osv. så skal en ikke undervurdere en god lommekikkert. Det er bedre med en grei kikkert som er der når en trenger den, enn med en knallkikkert som ligger hjemme. Men jeg er enig med dem som holder en knapp på 8x, framfor 10x,  i hvert fall i en såpass liten kikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.