Gå til innhold
  • Bli medlem

3 forsøk på å sykle til Bergen, her vist ved 2 av dem.


rayun

Anbefalte innlegg

Det er ikke tvingende nødvendig å planlegge mye for å sykle en tur til Bergen. Men for egen del har jeg stor glede av både planlegging og forberedelser i forkant av turene jeg tar. Det spiller ingen rolle om turen går på beina, eller som her, på sykkel. Forberedelsene kan gå på utstyr, mat, reiserute og kanskje er det greit med litt trening også, før man legger i vei. 

Jeg koser meg og bruker relativt mye tid på dette og når ting ikke går som planlagt setter det noen følelser i sving. Det er ingen skam å snu, heter det, men det er neimen ikke artig å gi seg heller. Det er selvfølgelig en lettelse når et problem kan løses, men likevel føler jeg på litt av den nederlagsfølelsen ved å ikke komme i mål. 

Det er mye lettere å dele sine vellykkede turer med andre, men innimellom har vel de fleste av oss opplevd at det kan butte i mot noen ganger. 

Etter en del fram og tilbake har jeg kommet til at jeg skal dele mine forsøk på å nå Bergen. Det er tross alt en del av turopplevelsen, om enn ikke den hyggeligste. 

Så her kommer nok en sakte film fra meg.

 

  • Liker 6
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! Først vil jeg si at jeg synes det er trist at du ikke lyktes med turen! Og så vil jeg takke deg for at du deler dette med oss. Det vrimler av historier der folk lykkes, men ikke mange av de motsatte. Og jeg synes slike historier er vel så spennende som de som lykkes. Ingen kan påstå at du ikke gjorde veldig gode forsøk, så her har du vært veldig uheldig. Helsa først! Prinsippet om å snu i tide gjelder ikke bare for vinterfjellet vet du. :)

Det er ikke sikkert at du bør gi opp, men det kjenner du jo best selv. Hadde du for mye bagasje, slik at sykkelen ble tyngre enn nødvendig? Drakk du for lite vann, slik at du ble dehydrert på de første forsøkene? Det er viktig å drikke vann regelmessig, selv om du ikke føler deg tørst, det lærte jeg selv på min egen langtur. Ikke minst er det viktig med næring underveis, gjerne lite men ofte. På turen min ramlet jeg nesten av sykkelen en gang fordi jeg følte meg svak og svimmel. Mat og drikke ga effektiv energiboost, så jeg begynte gjerne med en matbit og drikke før jeg ga meg på de lengste motbakkene senere. Sol og varme er heller ikke det beste under store anstrengelser, da mister man energi raskt når motbakkene kommer. Selv motvind tapper energi raskt, og på sykkelturer blåser det som regel motvind uansett hvilken retning man sykler. ;)

Takk igjen for en modig rapport, og lykke til med kommende turer!


 

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal prøve igjen til neste år, med start på Hønefoss, Sokna eller Geilo. Så kan du heller fortsette i urørt terreng enn å sykle samme strekk om og om igjen. 

Det er turen som er viktigst, ikke hele strekket i ett vel?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hege P. skrev:

Heisann! Først vil jeg si at jeg synes det er trist at du ikke lyktes med turen! Og så vil jeg takke deg for at du deler dette med oss. Det vrimler av historier der folk lykkes, men ikke mange av de motsatte. Og jeg synes slike historier er vel så spennende som de som lykkes. Ingen kan påstå at du ikke gjorde veldig gode forsøk, så her har du vært veldig uheldig. Helsa først! Prinsippet om å snu i tide gjelder ikke bare for vinterfjellet vet du. :)

Det er ikke sikkert at du bør gi opp, men det kjenner du jo best selv. Hadde du for mye bagasje, slik at sykkelen ble tyngre enn nødvendig? Drakk du for lite vann, slik at du ble dehydrert på de første forsøkene? Det er viktig å drikke vann regelmessig, selv om du ikke føler deg tørst, det lærte jeg selv på min egen langtur. Ikke minst er det viktig med næring underveis, gjerne lite men ofte. På turen min ramlet jeg nesten av sykkelen en gang fordi jeg følte meg svak og svimmel. Mat og drikke ga effektiv energiboost, så jeg begynte gjerne med en matbit og drikke før jeg ga meg på de lengste motbakkene senere. Sol og varme er heller ikke det beste under store anstrengelser, da mister man energi raskt når motbakkene kommer. Selv motvind tapper energi raskt, og på sykkelturer blåser det som regel motvind uansett hvilken retning man sykler. ;)

Takk igjen for en modig rapport, og lykke til med kommende turer!


 

Tusen takk for hyggelige ord @Hege P. og ja, du har rett i det du skriver. Jeg hadde tungt lastet sykkel og det er merkbart tyngre i bakkene med bagasje, enn uten. Jeg fikk også i meg alt for lite vann, noe som gjerne er gjentagende på mine turer. Det er som regel en kombinasjon av sparing og glemsel. Sola og varmen i 2018 var ubarmhjertelig for en sliten syklist uten mulighet for skygge. Da går det ut over prestasjonen etter en stund. Men det er tross alt bedre en drittvær syns jeg. Var uansett fine turer så lenge de varte og jeg har ikke lagt opp som tursyklist, men må nok ha flatere terreng på neste tur.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler. Du var på veldig kjente marker for min del. Jeg har i sin tid syklet en del blant annet Trondheim-Oslo, og har nok mange tips på hvordan du kan gjennomføre en slik tur, selv med helse som ikke er på topp. 

En del av disse tipsene kan vi ta på pm, om du ønsker hva jeg tror. 

På slike lange turer må en tenke litt annerledes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler rayun! Og kjipt at kneet ikke fungerer optimalt. 

Har du fått noen til å se på knestillingen din når du sykler samt sykkelstillingen din? Profesjonelle mener jeg. Små endringer kan føre til stor bedring for knær og ledd. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tips til deg... Hvordan du kan oppleve omtrent like mye, kose deg på langtur uten å slite ut helsen. Motorsykkel :-) Selv er jeg ekstremt aktivt på motorsykkel å deler mye av samme gleden med å være på tur. Du kan forflytte deg raskt om du ønsker og man kan bruke lengre tid på de stedene som er av større verdi. Man kommer i tett kontakt med natur, får campe og gjøre stort sett akkurat det samme som på trøsykkel :-) Når helsen ikke vil, gjelder det å finne alternativ som kan gi mye samme opplevelsen! Flott film 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Memento mori skrev:

Takk for at du deler. Du var på veldig kjente marker for min del. Jeg har i sin tid syklet en del blant annet Trondheim-Oslo, og har nok mange tips på hvordan du kan gjennomføre en slik tur, selv med helse som ikke er på topp. 

En del av disse tipsene kan vi ta på pm, om du ønsker hva jeg tror. 

På slike lange turer må en tenke litt annerledes. 

 

He-he, ja det var mye takket være alle bildene dine fra din kryssing i vinter og likeledes vårturen din nå sist, som gjorde at jeg aldri var i tvil om veien. Så stor takk for det @Memento mori. En blir aldri utlært så jeg er alltid på jakt etter gode løsninger og tips som gjør livet lettere.👍

 

4 timer siden, Friluftsnoob skrev:

Takk for at du deler rayun! Og kjipt at kneet ikke fungerer optimalt. 

Har du fått noen til å se på knestillingen din når du sykler samt sykkelstillingen din? Profesjonelle mener jeg. Små endringer kan føre til stor bedring for knær og ledd. 

 

Ja her er du inne på noe som jeg vurderte før turen i fjor @Friluftsnoob. Jeg undersøkte litt rundt dette og fant noen i Drøbak-Son-Vestby området som drev med personlig tilpasninger. Jeg har litt forskjellige utfordringer med reisverk og ledd som gjør at jeg helt sikkert hadde hatt nytte av noen med profesjonelle øyne og kunnskap. Mener å huske at de tok 3-4000,- som det antakelig er verdt, men som jeg syns ble for dyrt. Etter årets nederlag har det imidlertid aktualisert seg igjen, så takk for påminnelsen👍

 

18 timer siden, ost skrev:

Jeg syns du skal prøve igjen til neste år, med start på Hønefoss, Sokna eller Geilo. Så kan du heller fortsette i urørt terreng enn å sykle samme strekk om og om igjen. 

Det er turen som er viktigst, ikke hele strekket i ett vel?

 

Helt i tråd med det du her foreslår @ost var det familie og venner også sa. De sa det i fjor og gjentok det i år, men jeg valgte i stedet avreise hjemmefra og med forskjellig rute i starten. Du har helt rett i at det er kjedelig å sykle samme strekket 3 år på rad. Jeg får se hvordan det går og ta en ny vurdering før neste tur. En skal aldri si aldri😥

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tshansen skrev:

Jeg har et tips til deg... Hvordan du kan oppleve omtrent like mye, kose deg på langtur uten å slite ut helsen. Motorsykkel :-) Selv er jeg ekstremt aktivt på motorsykkel å deler mye av samme gleden med å være på tur. Du kan forflytte deg raskt om du ønsker og man kan bruke lengre tid på de stedene som er av større verdi. Man kommer i tett kontakt med natur, får campe og gjøre stort sett akkurat det samme som på trøsykkel :-) Når helsen ikke vil, gjelder det å finne alternativ som kan gi mye samme opplevelsen! Flott film 

Har sett filmene dine @tshansen og skjønner hva du mener😃 Har dessverre ikke lappen for sykkel og ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke tid og penger på det heller. Hadde en liten scooter tidligere og dro på noen ukesturer med den og likte det godt. Paradoksalt nok solgte jeg den og brukte noen av pengene på tursykkelen jeg har nå. Har faktisk vurdert Piaggio MP3 siden den kan kjøres på vanlig førerkort, men foreløpig har det bare blitt med kikking på FINN.

 

8 timer siden, Hege P. skrev:

Motorsykkel. Eller en god elsykkel? Hos ABC Nyheter kan man i disse dager følge to som sykler Norge på langs med elsykler. :)
https://www.abcnyheter.no/reise/to-pa-strommen

Ja det viser seg jo at det går an å sykle NPL på elsykkel. Visste ikke om disse 2, men har lest det nå idag. Takk for tipset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.