Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett skalljakke med GODE pusteegenskaper


Rødskjegg

Anbefalte innlegg

Annonse

Ingen vanntette skalljakker (membranjakker) har svært gode pusteegenskaper, uansett hva reklamen sier. Forskjellen mellom forskjellige merker og membrantyper er heller ikke spesielt stor. Du må finne en jakke med gode luftemuligheter - lange lufteglidelåser under armene hjelper godt. Det beste er å gå i en softshell- eller bomullsjakke, og hvis det begynner å regne tar du på noe vanntett og roer ned tempoet så du ikke blir så varm.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en Rab Kinetic Alpine jakke. Den er ganske lett, har stretch og skulle puste veldig bra.

Er veldig fornøyd så langt og synes den er vesentlig mye mindre klam enn Norrøna Falketind GTX jakka jeg pleier å bruke.

MEN, den har sine ulemper.

  • Ganske skjør, har allerede noen små hull i ryggen etter å ha gått gjennom noe kratt
  • Har ikke lufting under armene
  • Lommene går litt lavt så innholdet kommer i konflikt med hoftebelte på sekk 

Jeg synes pusteegenskaper er vanskelig å måle da det blir veldig subjektivt, men jeg brukte den i ca 3 mil i Rondane for 3 uker siden da det regnet og blåste stort sett hele tiden og jeg gikk med sekk på 12 kilo og ble ikke klam. At stoffet har stretch og ikke knitrer er også deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder jeg med @Bjørn J. Membranstoff puster ikke bra. Det puster litt, dersom de atmosfæriske forholdene tillater det. Er det fuktig utenpå, og fuktig inni så puster det ikke spesielt godt. Da er det lufting som gjelder. Man føler seg oftere tørrere om man har et lag som absorberer kroppens egen fuktighet mellom skall og hud, men ved hard aktivitet er det dessverre lite som hjelper.

Skal du gå i regnvær så er det praktisk med skall (av ett eller annet slag) slik at fuktigheten primært er det du slipper ut, men er aktiviteten høy nok så blir man våt, eller i det minste fuktig.

Jeg er veldig glad i softshell som tørker fort når jeg blir svett, men det duger jo ikke mot en solid byge. Lett duskregn kan den tåle i kortere perioder.

Skulle jeg gitt noen råd så anbefaler jeg noe som har god luftig under armene, og mulighet for å åpne i front uten at man trenger å la jakken slenge. Før i tiden var det alltid klaff på jakkene slik at en kunne gå med dem kneppet, med glidelåsen åpen. Dette har det mer eller mindre blitt slutt på etter vanntette glidelåser ble vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Prebb said:

Skulle jeg gitt noen råd så anbefaler jeg noe som har god luftig under armene, og mulighet for å åpne i front uten at man trenger å la jakken slenge. Før i tiden var det alltid klaff på jakkene slik at en kunne gå med dem kneppet, med glidelåsen åpen. Dette har det mer eller mindre blitt slutt på etter vanntette glidelåser ble vanlig.

Jeg har en skalljakke med såkalt snøskjørt (tror jeg det heter). Det kan kneppes i front, og glidelåsen kan være helt åpen uten at jakken blafrer og slenger. Veldig praktisk, og kombinert med armhulelufting gir det en deilig gjennomtrekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nok svett og klam uansett om du bruker softshell, bomull eller skall, det gjør i alle fall jeg. Jeg bruker Arc'teryx theta ar og er veldig fornøyd, åpner du opp under armene og evt glidelåsen forran så har du god ventilasjon. Buy once cry once er nok prinsippet du bør gå etter her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått meg til ro med at om jeg skal være i aktivitet i regnvær, så blir jeg våt uansett. Av regn og/eller svette.

Mulighetene for å ventilere/kjøle er viktigere enn pustevnen til stoffet. Poncho i helt upustende materiale kan faktisk funke flott i mange tilfeller.

Hvis man likevel vil prøve mest mulig pustende stoff, kan jakker laget av Polartec NeoShell (Link) muligens være noe å se nærmere på, selv om vanntettheten er noe mindre en en rekke andre membranstoffer. Men det ser ut som det er blitt færre og færre produsenter som benytter NeoShell. Jeg er fornøyd med min Mountain Hardwear Cyclone (gått ut av produksjon), men som sagt - våt blir jeg uansett dersom jeg er i aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rødskjegg skrev:

Hei,

Er på jakt etter en vanntett skalljakke med svært gode pusteegenskaper. Blir fort varm, så pusteegenskapene er ekstremt viktig. Noen tips?

Har sett etter dette selv for sommerbruk i fjellet, men det nærmeste og trolig det beste jeg har funnet som puster godt er løpejakker til rundt 3000,- 
Dette er jo ikke akkurat skalljakker kanskje...

Se feks:
https://www.prisjakt.no/product.php?p=4773085
https://www.prisjakt.no/product.php?p=4768110
https://www.prisjakt.no/product.php?p=4968430

Jeg er dog usikker på hvor mye disse jakkene tåler og om de leverer så bra som tester påstår at de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har generelt best erfaring "pusteegenskapene" til Arc'teryx sine Gore-tex jakker av skalljakker jeg har hatt. Jeg synes generelt at Arc'teryx produserer fritidsklær av svært høy kvalitet og som samtidig er svært lette. De er i det mer kostbare segmentet, men er svært robuste og har lang levetid.

Dersom en skal ha billigere skallplagg, så har jeg også tilsvarende positive erfaringer med skallklær fra OR Outdoor Research som en får kjøp hos Sport Outlet.  OR har også flere lette skallplagg, som fungerer godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2019 den 17.02, Shun skrev:

Jeg er blitt skikkelig imponert over pusteegenskapene til dermizaxen i Bergans. Har 'regntøy'-settet Bergans Super lett, kjøpt billigere på XXL, og er riktig fornøyd.
Har herreutgaven selv.

spacer.png

Utrolig at det er lov å reklamere for ei skall-jakke på 460 gram som superlett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, datguyxd skrev:

Utrolig at det er lov å reklamere for ei skall-jakke på 460 gram som superlett...

Er det Super eller Lett du reagerer på? For det er faktisk skrevet i to ord...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalljakker puster best når de ligger i sekken.

Med en lett vindjakke kan skalljakken ligge i sekken, og skalljakken tas på kun når du virkelig trenger den og kun da.

Skal du ha noe som virkelig puster kan du prøve Bergans Microlight, pass på at du får nyeste modell, de har endelig flyttet lommene høyere opp så de ikke er i konflikt med hoftebeltet om du bære sekk. Koster fra 1499,- og nedover. 

Ventile bomull puster nesten like bra som Microlight, men er også 100% vindtett (ikke 99%, men hundre). Bomullstoffet sveller når det blir vått, så den tåler mer fuktighet en et kort regnskyll, men ikke en hel dag med pissregn. Jeg bruker en Sasta Taiga jakke i Ventile når det er litt for røft for Microlight.

Har Bergans Superlett (første utgave), Bergans Snøhetta (Dermizax NX) og Acteryx Theta AR (Gore-tex Pro). Hver gang jeg bruker de blir jeg minnet på etter kort tid i aktivitet at selv med luftingen på vidt gap, så puster de andre jakkene bedre. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.