Gå til innhold
Bjørn J

Bør vi slutte å handle på XXL?

Anbefalte innlegg

XXL jobber aggressivt for å "vinne" sportsmarkedet, og det taper vi alle på i det lange løp. Visst kan man få billige greier der, men siden de skal dekke alt av varegrupper innen sports- og friluftsliv, så har de veldig dårlig utvalg av hver varetype (og den de har er alltid den beste av en eller annen grunn). De ansatte har heller ikke imponerende kunnskap om varene. Kommer du med et litt detaljert spørsmål, så er normalsvaret "da må du nesten vente her og snakke med eksperten vår på dette området. Han var her for en stund siden. Bare se etter han med skjegget.." -Etter 10 minutter får du gjerne greie på at "han med skjegget" er på lunsjpause..

Når man leser om toppledelse uten folkeskikk og usunn bedriftskultur, så er det ikke så vanskelig å legge handelen til andre butikker.

(Men bare for å ha sagt det: Tror ikke G-Max er så mye bedre..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Anders Holt skrev:

Da kommer du til å få deg et lite sjokk om du setter deg inn i fiskenæringen... ^^ 

Eller byggebransjen. Et greit eksempel er steinen som ble valgt til det nye regjeringsbygget R6. Den kommer fra Finland, blir sendt med b[t til Kina for kutting, og skipes deretter til Norge..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
49 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Ser at XXL utvider sortimentet med bl.a annerkjente Mountain Hardware. Nå snakker vi!!

Nå snakker vi bedre bedriftskultur? Mindre armhevinger som avstraffing av de ansatte? Mindre jubling over konkurrenter som går konkurs? Mindre prisjuks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎09‎.‎10‎.‎2019 den 7.24, Marius Engelsen skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

XXL lønner ikke ansatte som møter opp på varetelling den 1. Mai.....

Og ikke bare i butikken på Storo...: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig i at det ikke er verdens største sak, men for meg er faktisk spillereglene i arbeidslivet en viktig verdi i Norge. XXL har (hatt?) en bedriftskultur som ligger på kanten av disse spillereglene, og da velger jeg andre butikker. Jeg bruker min lille forbrukermakt til å forsøke å endre dem. Ikke allverden til makt, men den føles viktig for meg. Jeg vil vise at det ikke er det samme for meg hvordan de oppfører seg i konkurransen med andre, og i forhold til sine ansatte. Det koster meg null, og det koster dem bittelitt for jeg legger tross alt noen kroner i året på stæsj. (Nå vil kanskje noen si at det koster meg mest fordi XXL er billigere på mye, men jeg er en tilbudshauk som sjeldent kjøper ting til full pris, uansett. Alle sesongvarer kommer på salg en gang i løpet av året.)

Om andre har like dårlig bedriftskultur er mulig, men nå har jeg fått greie på at de har det på XXL, og da agerer jeg etter det. Hvis jeg får høre at det er like ille på Sportslageret, så får ikke de heller pengene mine. -Og kommer det frem at XXL faktisk har tatt ting innover seg og skjerpet seg, så kommer jeg gjerne tilbake. 

Men når (alt det) er sagt, så fordømmer jeg ikke folk som handler der. Det blir som den flyskamgreia. Noen blir veldig provosert av begrepet fordi de føler at andre prøver å påføre dem skam, selv om det ikke er intensjonen til vi som faktisk føler det. Ja, jeg kan ønske at vi alle flyr mindre, men det er ikke min jobb å gi folk skam for det. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, Roaas skrev:

Så fordi noen gjør en dum handling, så er det fritt frem for andre å gjøre noe tilsvarende dumt, fordi det har allerede blitt gjort? Det er en rimelig håpløs måte å holde på.

Nei selvsagt ikke, men jeg ville bare påpeke at det er rimelig hult å skulle bruke bevaring av deres arbeidsplasser som argument, når de selv feirer at andre mister jobben.

Det er fremdeles en konkurransesituasjon der ute, med mange aktører. Dette markedet er under press, og flere må trolig bort. Da er det mitt valg å legge handelen hos dem jeg ønsker å ha, og ikke støtte de jeg ikke vil ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, TomWithoutVom skrev:

Fristende å tenke sånn. Tror det vi har sett av ukultur er et lederproblem først og fremst. Og fint at det blir sett nærmere på. På den annen side er det jo vi som forbrukere som er årsaken til at mange butikker i samme bransjen har gått belly-up. I ytterste konsekvens burde XXL spandert kake på oss ;-D

Om det er forbrukermakt eller dårlig karma som setter XXL i emisjonsknipa, vet jeg ikke. Jeg synes det  er altfor enkelt å si at det er tilpass for så mange arbeidstakere. Tror vi sitter veldig høyt i salen her.

Jeg er helt enig i at dette er et ledelsesproblem. Tror veldig få som søker en jobb et sted kommer med ønske om at man skal knuse konkurrenter, at man skal jukse med førpriser, at man skal utnytte feiltrykk i konkurrenters annonser til å hamstre inn så konkurrentene taper, at man skal måtte straffes med armhevinger når man presterer dårlig, at man skal presses til å jobbe gratis på fridager osv.. Det er en ukultur som ledelsen har skyld i.

Hva gjør man når man vil en sånn ukultur i norsk arbeidsliv til livs? Gir kake til XXL? Jeg kan ikke se noen bedre og mer fredelig måte å protestere på, enn å handle andre steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 timer siden, a_aa skrev:

Noen uferdige tanker fra meg, litt usikker på om de har noe for seg: 

Jeg liker å skille forskjellige saker fra hverandre, selv om de på overflaten kan synes veldig like. Det er forskjell på å feire konkurrenters nedleggelse med kake og det å gi korporlig avstraffelse av egne ansatte. Det er forskjell på å kjøpe konkurrenters feilprisede tilbud for videresalg og å bløffe egne kunder om tilbudspriser. Det er forskjell på å ekspandere åpningstiden og å (bortimot) forlange at egne ansatte skal jobbe gratis.

Forskjellen er at førstnevnte er brudd på "folkeskikk", mens sistnevnte er brudd på lover/rammer. Det betyr at førstnevnte vil ingen andre enn oss forbrukere reagere på, mens de sistnevnte er opptil flere offentlige tilsyn som skal oppdage og slå ned på. (Jeg misliker for øvrig sterkt tanken på at oppfatninger om "folkeskikk" skal lovfestes.)

Så jeg er der at jeg først og fremst bruker min min forbrukermakt til å straffe "dårlig folkeskikk". At noen driver så effektivt at andre må legge ned, er i seg selv ikke "dårlig folkeskikk" - det er faktisk motoren i et samfunn med kapitalistisk drevet produksjon.

Skjønner hva du mener og det er forskjell på disse tingene, men jeg synes allikevel de to kategoriene dine handler om samme sak, nemlig at de ønsker å ta snarveier i forhold til både skrevne og uskrevne regler i arbeidslivet. Gjennom samarbeidet mellom arbeidsgiverne og arbeidstakerorganisasjonene har vi kommet frem til noen kjøreregler i det norske arbeidslivet som XXL utfordrer. Dersom det er slik at andre må gi opp fordi disse kjørereglene ikke blir fulgt, så er det ikke greit i min bok. 

Det har jo vært skrevet i flere år om at det er en overetablering i det norske sports- og friluftsmarkedet og det er sånn sett ikke rart om noen må gi seg, men det må skje innenfor arbeidslivets regler. Nå ser det jo ut som XXL sliter. Mulig det er fordi de har satset alt for stort med alt for små marginer, og det er kanskje dette som er grunnen til at man prøver å tyne sine ansatte og ta i bruk ufine og ulovlige metoder? I så fall har de bare seg selv å takke for at de har havnet i den situasjonen de har kommet i. 

Jeg er glad for at jeg lever i Norge, hvor ufine praksiser blir belyst. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Roaas skrev:

- Vet vi med sikkerhet at denne kulturen med armhevinger som straff er noe som er utbredt i hele XXL? Enkelte har hevdet dette iflg Skjult lenke - logg inn for å se den, dvs 5 stk av tidligere og nåværende ansatte. Hvor mange personer med jevne mellomrom kan man si er representativt antall for en hel kjede? De har 3487 ansatte pr i dag, de 5 personene som har stått frem representerer 0.14% av antall ansatte. Er vi snille og sier at 50 personer hadde stått frem med at armhevinger er en straff de synes er uriktig og hyppig avstraffelse, så er det snakk om 1.43%. Jeg vet ikke hvor mange som faktisk må gjennomføre en straff av antall ansatte, eller om det er mer en sjargong. 

Er dette bare et problem for de få de få som faktisk måtte ta armhevingene? Jeg ser det som et problem for alle som jobber på en arbeidsplass hvor dette er en avstraffelsesmetode..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
56 minutter siden, Roaas skrev:

Kverulerer du for moro skyld, eller nekter simpelthen du å lese mellom linjene her? 

Selvsagt, med stor S, er det et problem for alle som har dette som en "avstraffelsesmetode", straff i arbeidslivet (jeg gidder faktisk ikke nevne alle de situasjonene straff er riktig eller feil, fordi det antar jeg at du kan ressonere deg frem til selv) skal ikke forekomme, men hvis det har skjedd, og det er 5 personer av 3487 mennesker som har klaget på dette, kan det være at noen tok ting for bokstavelig? 

Eksempel på der "avstraffelsen" ikke ble klaget på; Roaas, du var sein i dag du! Blir 5 raske pushups det! *Roaas tar sine 5 pushups, skjønner at dette ikke er en direkte avstraffelse som typ 10 piskeslag, ler etterpå og deretter fortsetter han arbeidsdagen sin*

Jeg synes ikke jeg kverulerer. Må nok bli forklart den historien mellom linjene litt tydeligere. 

Jeg syntes du bagatelliserte dette med å sette opp noen prosentsatser basert på de varslene som hadde fremkommet i media, og så vurdere alvorligheten basert på hvordan du ville følt det. For en som med letthet tar fem armhevinger gjør det kanskje lite å måtte gjøre dette på morgenmøtet foran kollegene, men hva om det er en ansatt som ikke klarer en eneste en? Hvor moro tror du det er om du er en sjenert nyansatt? Bedre enn 10 piskeslag? Ja, milevis, men ikke noe en eneste norsk arbeidstaker burde oppleve. Og jeg synes det er litt rart at du skriver "hvis dette har skjedd", når ledelsen både i Norge og Sverige har beklaget det. 

Til ditt spørsmål lenger opp om alle disse ulike greiene som har fremkommet er nok til boikott av en hel kjede for å straffe dem, så er mitt svar at jeg synes det er riktigere å legge pengene mine andre steder. (Det stikker nok ikke dypere enn at den dagen jeg skal på tur og oppdager at jeg mangler en gassboks, og XXL er eneste stedet som har åpent, ja da kjøper jeg den selvsagt hos dem...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke litt underlig at de to store kjedene som eies av Tidemandsen (XXL og Power) har akkurat samme bedriftskultur? Det er avdekket tilsvarende forhold i Power, hvor ansatte må jobbe uten lønn. Når han blir spurt om hva han mener om disse tingene så sier han at dette ikke kommer fra toppledelsen. Hvordan kan det da bli så likt? Et lite Skjult lenke - logg inn for å se den:

"Stort arbeidspress og jevnlig underbemanning har gjort det umulig å utføre viktige oppgaver i åpningstidene. Det har også ført til at ansatte har blitt bedt om å komme på jobb på helligdager – helt uten betaling, ifølge intervjuer med nåværende og tidligere Power-ansatte, samt flere sjefer.

– Dette aner jeg ingenting om. Men det skal jo ikke skje, sier Øivind Tidemandsen til E24."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.